به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی امروز 26 بهمن در ادامه تفسیر سوره مبارکه طور به مسئله الحاق ذریه مومنان به افراد بهشتی در بهشت براساس آیه «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ» پرداخت و گفت: این مسئله تنها برای ذریه بسیار مومن همانند خود افراد بهشتی نیست. وی با اشاره به واژه «کاسا» در آیه «يَتَنَازَعُونَ فِيهَا كَأْسًا لَا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ»(23 طور) به عنوان یکی از نعمتهای بهشتیان با بیان اینکه زبان عربی نارساییهای زبان فارسی و دیگر زبانها را ندارد، عنوان کرد: در فارسی ما به کاسه چه خالی و یا پر کاسه میگوییم، ولی در عربی این طور نیست و کاس به معنای ظرف پر به عنوان یکی از هبههای الهی به مومنان است.
این مفسر قرآن با اشاره به آیه «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ»(24 طور) بیان اینکه مراد از غلمان نیز غلمانهای بهشتی هستند نه غلمانهای دنیوی، اظهار کرد: در سوره مبارکه مدثر، گفت و گوی بهشتیان با یکدیگر درباره مجرمان مطرح است و از یکدیگر در مورد حال و احوال آنان سؤال میکنند که نشان میدهد اهل بهشت بر جهنمیان اشراف دارند اما در آیه «وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءَلُونَ»(25 طور) سخن بهشتیان با یکدیگر در مورد علت بهشتی شدن آنان است.
این مفسر قرآن با اشاره به گفتوگوی بهشتیان در مورد اینکه چه کاری کردهاند که به این مرتبه رسیدهاند عنوان کرد: راه بهشت از مسیر تربیت صحیح و درست خانواده میگذرد؛ بهشتیان راز بهشتی بودن خود را رفتار مشفقانه در خانواده عنوان میکنند که در مورد حضرت صدیقه(س) نیز آمده که شبهای قدر صورت بچهها را آب میپاشید تا خوابشان نبرد و احیاء بگیرند یعنی خانواده بهشتی سعی میکند تا فرزندان خوب تربیت کند زیرا هیچ دانشگاهی مانند دانشگاه خانواده نیست زیرا عاطفه چیزی نیست که با سفارش حل شود.
این مرجع تقلید بیان کرد: کسی که اهل تربیت مهد کودک است و محبت آغوش مادر و پدر را نچشیده وقتی بزرگ شد پدر و مادر را به خانه سالمندان میفرستد.
صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه خانواده بهشتی اهل چهار عنصر محوری سوره عصر است، گفت: سوره عصر چهار عنصر محوری دارد که دو محور آن ایمان و عمل صالح و دو محور آن نیز توصیه به حق و صبر است که صبر در تمامی ساحات احکام دینی وجود دارد زیرا صبر در طاعت، صبر در معصیت، صبر در مصیبت و ... ورود دارد. از این رو ممکن نیست کسی صابر باشد و عادل نباشد و چنین فردی اهل بهشت است.
آیتالله جوادی آملی با اشاره به تهمتهای منافقان و کفار به پیامبر(ص) عنوان کرد: اینها از یک طرف میگفتند پیامبر(ص) کاهن و ساحر و از طرف دیگر دیوانه است؛ مگر ممکن است کسی کاهن، شاعر و مجنون به صورت همزمان باشد؟ زیرا کهانت و سحر جزء فنون دقیق است، بنابراین چگونه ممکن است کسی کاهن باشد و در عین حال مجنون لذا قرآن عقل کسانی که این گفتار را دارند زیر سؤال میبرد.
وی همچنین در مورد عظمت زیارت امام حسین(ع) و پاداشی که خدا به امام داد اظهار کرد: از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده است که عوض شهادت امام حسین این است که امامت در ذریه او تداوم دارد؛ تربتش شفا است، دعا در زیر قبه قبرش مستجاب و سفر زیارتی امام جزء عمر انسان محسوب نمیشود؛ محمدبن مسلم که این روایت از او نقل شده میگوید من به امام عرضه داشتم این فواید همه برای زوار امام حسین(ع) است و ایشان فرمود خداوند امام حسین(ع) را به پیامبر(ص) ملحق میکند یعنی به مقام بالاترین انسان آفرینش و این کم پاداشی نیست.