خبرهایی امیدبخش از ادغام دو اتحادیه قرآنی و شوق تلاوت در کربلا
کد خبر: 3579904
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

خبرهایی امیدبخش از ادغام دو اتحادیه قرآنی و شوق تلاوت در کربلا

گروه فعالیت‌های قرآنی: اعلام خبر ادغام نهایی دو اتحادیه در اوایل سال آینده، تعیین شماره حساب برای صندوق مشارکت قرآنی، اعلام اولویت‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد در بحث کودکان، برگزاری نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن در لبنان و برگزاری مسابقات شوق تلاوت در کربلای معلی از جمله اخبار مهم این هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی در کشور چون چاپ 60 هزار جلد قرآن برای ترویج وقف مصحف شریف از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه، اعلام خبر ادغام نهایی دو اتحادیه در اوایل سال آینده، تعیین شماره حساب برای صندوق مشارکت، اعلام اولویت‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد در بحث کودکان، برگزاری نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن در لبنان، قرعه‌کشی و برگزاری مسابقات شوق تلاوت در کربلای معلی، مصوبه فراکسیون قرآن برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی استان‌ها و ...  همراه بود که اهم آنها به اطلاع می‌رسد.
برگزاری ظهر دلنشین پدر و پسر قرآنی
ظهر دلنشین مرحومین میرزاحسن و محمدتقی تسویه چی، شنبه، هفتم اسفندماه با حضور دوستان و خانواده تسویه چی و با اجرای حبیب مهکام در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
چاپ 60 هزار جلد قرآن برای ترویج وقف مصحف شریف
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم موسوی‌متقی با اشاره به اهمیت وقف، گفت: در راستای ترویج فرهنگ وقف قرآن کریم؛ سازمان اوقاف و امور خیریه با چاپ قرآن و ارائه آن با قیمت مناسب جهت وقف در مساجد، مدارس و مراکز فرهنگی و دینی، حرکتی تازه را در این راستا را آغاز کرده است. این اقدام موثر و ارزشمند از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف برای ترویج فرهنگ وقف قرآن کریم در سطح کشور است که ارائه مصحف شریف با قیمتی مناسب به منظور وقف قرآن در مناطق محروم را میسر می‌سازد.
وی ادامه داد: در اولین گام ۶۰ هزار جلد قرآن کریم در دو قطع رقعی و وزیری با کیفیتی خوب چاپ و با قیمت هفت هزار تومان در اختیار خیران و واقفان قرار خواهد گرفت تا آنها زمینه وقف این کتاب آسمانی شریف را فراهم نمایند .
ادغام نهایی دو اتحادیه در اوایل سال آینده
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه افق رادیو قرآن با اشاره به نوپا بودن مجموعه تحت امر خود و اعتبارات کمی که این مجموعه نسبت به سایر واحدهای وزارت ارشاد دارد، گفت: وزیر ارشاد قول جبران این عقب افتادگی را داده است.
حشمتی در ادامه به هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: این هیئت تاکنون ۵۰ جلسه برگزار کرده است و همدلی خوبی بین اعضای هیئت نیز به وجود آمده است و موسسات به زودی به سامانی خواهند رسید. در بحث ادغام که از وظایف این هیئت است نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و مقدمات آن مهیا شده است، در حال حاضر مشغول اساس نامه استانی هستیم، امیدوار هستیم که اوایل سال ۹۶ کار ادغام دو اتحادیه به پایان برسد.
جلسه مشورتی مؤسسات قرآن و عترت بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن برگزار شد
نخستین جلسه کارگروه مشورتی موسسات قرآن و عترت بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز یکشنبه، ٨ اسفندماه در سالن جلسات ستاد نمایشگاه بیست و پنجم برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت بر لزوم انتقادات سازنده نسبت به دوره‌های گذشته نمایشگاه قرآن و بیان دستاوردهای مثبت نسبت به عملکردهای گذشته جهت رسیدن به برون‌دادی گسترده‌تر و دقیق‌تر در نمایشگاه بیست و پنجم تاکید کرد.
در ادامه این جلسه هر یک از حاضران با بیان دیدگاه‌های خود در مورد ابعاد مثبت و منفی دوره‌های گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موسسات مردمی قرآن و عترت در فرایند برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تاکید کردند. لازم به ذکر است در این جلسه فعالان و مدیران موسسات مردمی قرآن و عترت حضور داشتند.
تلاش کنیم سیاست‌مان بر اساس ارزش‌های قرآنی باشد
طی هفته‌ای که گذشت، هفته‌های قرآن عترت در برخی از استان‌های کشور از جمله، البرز، کرمان، بوشهر و گلستان برگزار شد که سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه هفته‌های قرآن و عترت استان گلستان، ‌گفت: قرآن مسیر اصلی ما برای رسیدن به قله‌های تعالی و توسعه و فضیلت است و اگر می خواهیم انسان های سالم و پاکدست در جامعه داشته باشیم باید به گفتمان قرآن توجه کنیم.
صالحی امیری ادامه داد: نیمی از پنج هزار کانون قرآنی در سطح کشور توسط معاونت عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت می‌شود. همچنین، برای بیمه قرآنیان قدم‌های مثبتی برداشته‌ایم و اخیراً دو هزار نفر را  بیمه کرده‌ایم. برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی در سطح کشور هم از دیگر اقدامات مهم معاونت عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
تعیین شماره حساب برای صندوق مشارکت
براساس اطلاعات رسیده، فرآیند افتتاح حساب صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی تقریباً نهایی شده، شماره حساب از جانب وزارت اقتصاد به بانک اعلام شده است و بانک نیز طی امروز و فردا افتتاح حساب خواهد کرد. مرحله بعد نیز واریز اعتبار از خزانه به حساب بانکی است که پیش‌بینی می‌شود این مرحله نیز در هفته جاری صورت بگیرد.
تخصیص بودجه فعالیت‌های قرآنی توسط سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گیرد و خزانه نیز کار پرداخت آن را انجام می‌دهد؛ به این معنا که ممکن است سازمان برنامه و بودجه مبلغی را تخصیص داده باشد، اما خزانه براساس بودجه‌ای که در اختیار دارد مقداری و یا تمام آن را پرداخت کند.
چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن برگزار شد
صبح روز ١٠ اسفندماه، چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه برگزار شد.
در این جلسه اهداف، راهبردها و سیاست‌های اجرایی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه در خصوص اصول حاکم بر نمایشگاه بیست و پنجم و مشارکت جدی و هر چه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تأکید شد.
مشارکت حداکثری آحاد جامعه، فراهم سازی بستر لازم برای حضور حداکثری و مشارکت هر چه بیشتر در امر برپایی نمایشگاه، مشارکت داوطلبانه مردم در نمایشگاه و همچنین حضور و مشارکت فعال رسانه‌های جمعی از دیگر موضوعاتی بود، که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اولویت‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد در بحث کودکان
جلسه شورای کودک و نوجوان معاونت قرآن و عترت عصر روز دهم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآنی وزیر ارشاد برگزار شد. در بخشی از این جلسه، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از فعالیت‌های صورت‌گرفته، گفت: امیدوارم مقدمات عملیاتی‌کردن مصوبات گذشته این شورا هر چه زودتر عملیاتی شود.
معاون قرآنی وزیر ارشاد ضمن تاکید بر بهره‌گیری از روش‌های جدید در حوزه کودک و نوجوان جهت آشنایی هرچه بیشتر سرمایه‌های معنوی انقلاب از مفاهیم قرآنی، افزود: روش‌های چگونگی انتقال مفاهیم قرآنی با استفاده از روش‌های علمی به کودکان و نوجوانان از اولویت‌های معاونت قرآن و عترت است و لازم است در این خصوص هر یک از اعضاء برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه دهند.
وی اظهار کرد: اولویت ما در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اجرایی کردن تمهیدات لازم برای شکل گیری فضایی مناسب در  غرفه کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن است.
اسامی استادان و عناوین آموزشی ششمین دوره اسوه
ششمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی «اسوه» که ویژه قاریان ممتاز نوجوان می‌باشد از تاریخ ۱۲ اسفندماه در مشهد مقدس کار خود را آغاز کرده است.
برای این دوره نیز مواد درسی مختلفی در حوزه آموزش تخصصی قرائت و برنامه‌های پرورشی و تربیت قرآنی در نظر گرفته شده است، در بخش صوت و لحن، محسن یاراحمدی، سیدمحمد کرمانی و مجتبی محمدبیگی در بخش تجوید و فصاحت، حسن ربیعیان، محمد بابایی و جواد حیدری و در بخش حفظ قرآن نیز حسن زرنوشه فراهانی، حجت‌الاسلام مجید رمضانی و محمود نوروزی امر آموزش را بر‌عهده دارند.
علاوه بر این در بخش درک معنای آیات، مسعود وکیل، محمود کریمی و کمال احمدی منفرد، در بخش احکام دین، حجت‌الاسلام شهاب‌الدین غفاری، حجت‌الاسلام محمد شهبازی و حجت الاسلام محمد خوبروی، در قسمت اندیشه اسلامی، شبیر فیروزیان، حجت الاسلام شهاب‌الدین غفاری، حجت‌الاسلام محمد شهبازی به آموزش می‌پردازند.
محمدعلی خواجه‌پیری، حجت الاسلام شهاب‌الدین غفاری و حجت الاسلام محمد شهبازی، ماده درسی گفتمان معرفتی را آموزش می‌دهند و علیرضا موسوی نصر و موسی علی‌محمدی، مکالمه زبان عربی را تدریس می‌کنند.
غلامرضا شاه‌میوه، بررسی آسیب‌های صدا در دوران بلوغ را آموزش می‌دهد و آموزش نقد و تحلیل تلاوت نیز برعهده سیدجواد سادات فاطمی است که این دو ماده درسی تحت عنوان یک بحث مستقل ارائه خواهد شد.
برگزاری نخستین مسابقات بین المللی قرآن در لبنان
نخستین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تجوید قرآن موسوم به «جایزه عزم طرابلس» به همت انجمن اجتماعی «عزم و سعادت» لبنان، ۲۸ اسفندماه سال جاری تا چهارم فروردین ۹۶ در بیروت، پایتخت این کشور برگزار می‌شود.
این مسابقات با همکاری دارالفتوای لبنان برگزار خواهد شد و  آیین افتتاحیه این رقابت‌ها در مجتمع «مسجد‌الامین» بیروت و با حمایت «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان برگزار می‌شود. آیین اختتامیه این رقابت‌ها و اعلام اسامی نفرات برتر و اهدای جوایز به آن‌ها نیز روز جمعه، چهارم فروردین ۹۶ در مقر مجتمع تربیتی «عزم» شهر طرابلس و با حضور «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر پیشین لبنان برگزار خواهد شد.
لبنان، نیجریه، مراکش، سوریه، عربستان، اردن، نیجر، بنین، الجزائر، سنگال، سودان، سومالی، عراق، کامرون، کویت، هند، یمن، افغانستان، اوگاندا، ترکیه، بنگلادش، یمن، تونس، عمان، گامبیا، فلسطین، قطر، کانادا، لیبی، مالزی، موریتانی و کومور از جمله کشورهایی هستند که در این مسابقات حضور خواهد داشت.
برگزیدگان مسابقات سازمان انتقال خون معرفی شدند
با پایان یافتن اولین دوره مسابقات قرآن سازمان انتقال خون ایران که بین کارکنان منطقه یک این سازمان برگزار شد،‌ نفرات برتر این مسابقات معرفی شدند. اولین دوره مسابقات قرآن سازمان انتقال خون کشور با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های تهران، ‌قم، سمنان، ‌مرکزی و البرز و با حضور ۷۰ شرکت‌کننده برگزار شد.
اعلام منابع رشته حفظ موضوعی در مسابقات سراسری قرآن
منابع رشته حفظ موضوعی قرآن کریم در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد. این بخش در سه مرحله شهرستانی،‌ استانی و کشوری برگزار می‌شود که منبع اعلام شده تنها برای مرحله اول مسابقات است.
بر همین اساس توجه به نکات زیر در زمینه شناخت منابع رشته حفظ موضوعی قرآن کریم توسط مسئولان قرآنی سازمان اوقاف توصیه شده است.  
۱- «مهارت‌ها و سبک زندگی» موضوعی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری از نخبگان و محققان حوزه مباحث اجتماعی را به خود جلب نموده است. ما معتقدیم که بهترین و برترین شیوه و سبک زندگی، همانی است که خداوند کریم در کتاب انسان‌ساز خود؛ قرآن کریم؛ تبیین کرده است. در این نوشتار(منبع مسابقات) تلاش شده است تا به‌اختصار، برخی مهارت‌های مطلوب زندگی از منظر قرآن کریم روایت و تبیین شود.
۲- آیات و موضوعات مذکور در این نوشتار مختصر، برگرفته از کتاب «با قرآن خوشبخت شوید!» تألیف حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید‌مهدی هاشمی است که با نهایی شدن مراحل چاپ و ویرایش، در آستانهٔ سال بعد به‌عنوان منبع اصلی مسابقات سراسری حفظ موضوعی قرآن منتشر خواهد شد.
۳- جزوه‌ای که هم‌اکنون در دستان شماست، تنها در مرحلهٔ اول مسابقات کاربرد دارد؛ و از مراحل بعد، تمام متن کتاب به مسابقه گذاشته خواهد شد.
۴- تأکید می‌شود که ترجمه و آدرس آیات هم جزئی از حفظ موضوعی بوده و سهم قابل‌ توجهی از سؤالات را خواهد داشت.
۵- تلاش شده است تا ارتباط آیه و عنوان شفاف باشد، ولی در مواردی ممکن است نیاز به توضیحات لازم باشد که با اندک تأمل یا مراجعه به تفسیر، روشن خواهد شد.
دومین جشنواره قرآنی تربیت و تعالی
آیین اختتامیه دومین جشنواره قرآنی تربیت و تعالی ویژه پرسنل و کارکنان شهرداری و خانواده‌های آنها و همچنین اختتامیه جشنواره «روی خط انقلاب»، شامگاه، ۱۱ اسفندماه با حضور سید جعفر تشکری هاشمی، معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، نویدرضا خدیوی، مدیرکل رفاه شهرداری، حجت‌الاسلام صادق‌زاده، رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری و سایر مسئولان و شهردار مناطق دیگر شهر تهران در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
مسابقه «شوق تلاوت» در کربلای معلی برگزار شد
مرحله نهائی مسابقه «شوق تلاوت» طی روزهای 10 و 11 اسفندماه در کربلای معلی برگزار ‌شد که در این راستا کاروان متسابقان و داوران مسابقات شوق تلاوت، ساعات پایانی شام‌گاه ۹ اسفندماه وارد نجف اشرف شد و بلافاصله به کربلای معلی، محل برگزاری فینال مسابقات شوق تلاوت، منتقل شد.
براساس این گزارش، در این کاروان ۲۸ نوجوان قاری حضور دارند که در چهار سبک مصطفی اسماعیل، شحات، منشاوی و عبدالباسط به رقابت پرداختند. متسابقان از شهرهای زاهدان، تبریز، قزوین،‌ کاشان، شهرکرد، ساری و مشهد هستند. همچنین در کاروان فینال دومین دوره از رقابت‌ها مهدی قره‌شیخ‌لو، غلامرضا شاه‌میوه، حسن ربیعیان جهت داوری حضور داشتند.
همچنین، مراسم اختتامیه این مسابقه قرآنی طی روز چهارشنبه، 11 اسفندماه در حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس(ع) در کربلای معلی برگزار شد و پس از آن نیز تا روز 16 اسفندماه که زمان بازگشت کاروان قرآنیان به کشور خواهد بود، نوجوانان قرآنی حاضر در این مرحله از مسابقات، مجری برگزاری محافل قرآنی در شهرهای نجف، کربلا، حله، بغداد و بابل عراق خواهند بود و کلام الهی را برای مردم عراق تلاوت می‌کنند.  
captcha