کلنگ احداث موزه جامع رضوی زده شد
کد خبر: 3583077
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳

کلنگ احداث موزه جامع رضوی زده شد

گروه فرهنگی: عملیات احداث موزه جامع رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی، شهردار مشهد و سایر مسئولان استان و شهر مشهد آغاز و کلنگ شروع اجرای عملیات خا‌ک‌برداری به زمین زده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم اجرای عملیات احداث موزه جامع آستان قدس رضوی، عصر دیروز، 21 اسفندماه با حضور مسئولان استانی و آستان قدس رضوی در ضلع شرقی حرم رضوی برگزار شد.
کلنگ احداث موزه جامع رضوی زده شد
سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد در بخشی از این مراسم، اظهار کرد: تربیت در دو حوزه عملی و نظری تعریف می‌شود و ما بر این باوریم که تربیت عملی نقش بسیار ماندگارتری در انسان‌ها خواهد داشت و اعتاب مقدسه نیز در تحقق تربیت عملی و تربیت دینی انسان نقش برجسته‌ای دارد.
مرتضوی ادامه داد: اگر با هزینه کم بتوانیم تحولاتی در وجود انسان‌ها ایجاد کنیم قطعاً باید به استفاده حداکثری در این مسیر روی بیاوریم زیرا با تحول و تربیت می‌توان هزینه‌ آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد و از این طریق خود را آماده کنیم تا بسترسازی لازم برای زائر محوری و زائر نوازی محقق شود.
وی اقداماتی چون احداث زائر شهر رضوی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: برای ماندگاری زائر نباید با یک نگاه اقتصادی به ایجاد اقامتگاه در حاشیه شهر مشهد توجه کرد بلکه باید پذیرش و اقامت زائر باید با محوریت حرم رضوی انجام شود.
کلنگ احداث موزه جامع رضوی زده شد
مرتضوی با اشاره به احداث موزه جامع رضوی، بیان کرد: این اقدام باعث ماندگاری زائر و پذیرش بیشتر میهمانان حضرت رضا(ع) با محوریت حرم رضوی می‌شود و هم به اقتصاد مشهد یاری می‌رساند و هم به ماندگاری آثار فاخر هنری و تأثیر مثبت فرهنگی در مشهد کمک می‌کند.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث موزه جامع رضوی، عنوان کرد: امروز یک ضرورت در بحث نگه‌داری و نمایش آثار هنری، نفایس و گنجینه‌ها وجود دارد و ساختمان موجود موزه آستان قدس، ظرفیت نمایش همه آثار فاخر را فراهم نمی‌کند به طوری که فقط در بخش هدایای تقدیمی از سوی رهبر معظم انقلاب تنها یک چهارم آثار نمایش داده می‌شود.
وی گفت: موزه تنها محل نگه‌داری نفایس نیست اگرچه این یک وظیفه بوده و هست اما چیدمان آثار هنری باید در یک دالان معرفتی صورت گیرد تا زائر به معرفت متجلی شده از روایت‌گری مجسم آثار هنری رسیده و به دوران امام رضا(ع) برسد و تمدن اسلام را از آثار فاخر موجود در موزه درک کند و باید توجه کرد که این موزه از پر بازدیدترین موزه‌های کشور است.
کلنگ احداث موزه جامع رضوی زده شد
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه فضای جدید مورد نظر جهت احداث موزه جامع رضوی در بخش‌های مختلفی تعریف شده است، ادامه داد: ما هنوز هم آماده دریافت نظرات کارشناسان و نخبگان جوان برای تکمیل طرح احداث موزه هستیم و هر اقدامی که به ماندگاری شأن آثار و حفظ ارزش نفایس کمک کند را مورد نظر خواهیم داشت زیرا  هرچه اثر غنی‌تر باشد ماندگارتر خواهد بود.
وی برنامه‌ریزی‌های تعیین شده برای پیشرفت پروژه احداث موزه را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم مکان مناسب برای معرفت‌افزایی زائران و حفظ و نگه‌داری ذخایر ارزشمند موزه رضوی هرچه سریع‌تر احداث شود زیرا حفظ ذخایر یکی از بندهای منشور وظایف ما است.
کلنگ احداث موزه جامع رضوی زده شد
یادآور می‌شود، به همت سازمان عمران و توسعه حریم رضوی، کار احداث موزه جامع رضوی با مساحت زیربنایی 14 هزار متر مربع در فضای بیرونی ضلع شرقی صحن جامع رضوی آغاز شده و نقشه آن در چهار طبقه زیرزمینی و سه طبقه فوقانی به طوری که مشرف با بخش اصلی حرم نباشد طراحی شده است و این سازه شامل بخش‌های مختلفی از جمله موزه قرآن و کتب نفیس مذهبی خواهد بود.
captcha