به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتالله
مجتبی تهرانی در جلسات ماه مبارک مضان سال 1390، سلسله سخنرانی با موضوع «دعا» داشتند. آن معلم اخلاق در خصوص
اهمیت «ایثار در دعا کردن» و توضیح این عنوان چنین بیان کرده است: «ایثار در دعا یعنی
فقط برای غیر بخواهم و هیچ نظری به خود نداشته باشم. برای این که مطلب روشن شود، مثالی میزنم. ما در روابط اجتماعیمان اینطور هستیم
که وقتی به یک شخص خاصّی شدیداً علاقهمند میشویم و
بعد میفهمیم که مریض شده، میگوییم خدایا از عمر من بکاه و به عمر او بیافزا! در این دعا
چیزی برای خود نمیخواهیم، بلکه از خود مایه میگذاریم.
معنایش این است که در اینجا هیچ نظری نسبت به خودم ندارم
و به دنبال سوداگری و جلب منفعتی به خودم نیستم؛ بلکه برای او میخواهم، امّا نه برای این که چیزی نصیب من شود. چه بسا خود
طرف نسبت به دیگری به همین حاجت نیازمندتر هم باشد، ولی با این حال هیچ نظری به خودش
ندارد. این نوع خاصّی از دعا است که از آن به «ایثار در دعا» تعبیر میکنیم.
در ذیل آیه شریفه «يُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ
كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ (سوره 59 آیه9): نسبت
به آنچه به ايشان داده شده است در دلهايشان حسدى نمىيابند و هر چند در خودشان احتياجى
[مبرم] باشد»، روایتی از امام صادق(ع) داریم که حضرت فرمود: «هُمُ الْبَرَرَةُ بِالْإِخْوَانِ
فِي حَالِ الْعُسْرِ وَ الْيُسْرِ الْمُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِم». آنها کسانی هستند که چه در حال عُسر و چه در حال
یُسر به برادرهایشان نیکی میکنند. بالاترین نیکی هم دعا کردن در حقّ غیر است؛ با اینکه
خودش محتاج و بلکه احوج به دعا است، ولی برای خود نمیخواهد
و نظری هم به خود ندارد.
ما در باب ایثار تعابیر جالبی میبینیم. این تعبیر از علی(ع) است که: «الإيثار أحسن الإحسان»:
ایثار بالاترین احسان و نیکویی است. «و أعلى مراتب الإيمان»: ایثار بلند مرتبهترین
درجه ایمان است. اینجا میفرماید اینکه انسان در تقدیم غیر در دعا چنین حالتی داشته
باشد، از بالاترین مراتب ایمان است. احسانی بالاتر از این نیست و مرتبه ایمانی بالاتر
از این نیست.»