به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت الله مبلغی در جمع اعضای هیات علمی کنفرانس زن و مذاهب اسلامی گفت: اگر پیشاپیش به سمت داشتن یک نظریه، اندیشه، نگاه و استراتژی در این باب نرویم، ممکن است نسل های ما در برابر قضیه ای حاد و گسترده قرار بگیرند. وی ادامه داد: در این صورت طبیعی است که ما به موضعی منفعل بیافتیم و به تلاشهایی بیشتر دفاعی و طبعا کم تاثیر روی بیاوریم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: باید بدانیم زن نیمی از جامعه است و بسیاری از مسائل اجتماعی با نگاه به این بخش، جایگاه، نقش، معنا و جهت پیدا میکند، بنابراین حوزه باید در این باب نظریه دینی داشته باشد.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی شهید مطهری به اهمیت موضوع زن پی برد و دریافت که این مقوله را به حال خود نباید رها کرد به همین جهت، ورود پیدا کرد و ورود او در آن مقطع خیلی مهم و تأثیر گذار واقع شد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: امروز به دلیل حساس تر شدن وضعیت و پیدایش سوالات جدی تر در ارتباط با زنان، پرداختن به این مسئله با نگاهی دقیق تر و نظریهای از اوجب واجبات است که حوزه علمیه باید به آن توجه جدی کند.
مبلغی یادآوری کرد: دیدگاهی را سالیانی است که پیدا کرده ام و آن این که نسبت به بسیاری از موضوعات اجتماعی، قبل از اینکه ورود فقهی پیدا کنیم، اول باید نظریه کلامی نسبت به آن و سپس نظریه فقهی داشته باشیم.
وی گفت: اگر بدون داشتن این دو نظریه، ورود فقهی به احکام موضوعات پیچیده یا چند ضلعی اجتماعی داشته باشیم، ممکن است نتیجه ورود فقهی ما شکل گیری احکامی متشتت، از هم جدا و ناهماهنگ از حیث کارکرد شکل بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: ما باید پیشاپیش از حیث کلامی و فقهی نگاهی نظریه ای را که بستری مطمئن برای حرکت را ایجاد کند و آیات و روایات را در معرض فهم بهتر قرار دهد، داشته باشیم.
مبلغی بیان کرد: اگر فاقد این نگاه بودیم به جاده خاکی می رویم؛ در نتیجه یا به محورهای دست چندم مربوط به موضوعات پیچیده اجتماعی می پردازیم، یا به سمت طرح احکامی بریده بریده می رویم، اجتناب از این وضعیت، ایجاب می کند که قبل از بررسی فقهیِ موضوعات اجتماعی مهم (همچون زن) باید پیرامون آنها ابتدا به نظریهپردازی کلامی، سپس به نظریهپردازی فقهی دست بزنیم.
وی گفت: برآمدن در فقه موضوعات اجتماعی از دو خاستگاه نظريه كلامی و فقهی به تحولی بزرگ منجر می شود.
مبلغی گفت: در هر دو نظریه پردازی کلامی و فقهی باید تلاش علمی بر محور سوالاتی دقیق و برآمده از دغدغه هایی که از نوع مناسبات اجتماعی امروزیان برخاسته، صورت بگیرد.
وی بیان کرد: زن فعل خداوند است و با تحلیل فعل خدا بر اساس سوالات دقیق علمی، نظریه کلامی درست می شود؛ سوالاتی مثل این سوال که آیا زن وقتی آفریده شد به دلیل خلق شدن بعد از آدم، به عنوان موجودی شماره دوم خلق شد یا آن که آن خلق بعد از آدم، بر اساس روند خلقت بوده و هیچگاه به معنای کرامت درجه دوم زن تلقی نمی شود؟ بررسی امثال این سوالات بحثهایی فقهی نیست بحثهایی کلامی است.
وی افزود: آیاتی وجود دارد که کرامت علیالسویه مرد و زن را از حیث انسان بودن ثابت می کند که اینجا و در این مجال، جای پرداختن به آن ها نیست.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: در نظریه فقهی زن نیز سوالاتی همچون سوال پیرامون اهلیت تکلیف زنان و تفاوت آن با اهلیت برای تکلیف در مردان و سوالات بسیار دیگر ... مطرح میشود.