زیارت؛ «جرقه‌ای» که تبدیل آن به «جریان» هنر می‌خواهد/ توصیه زیارت به نیابت از محرومین
کد خبر: 3688958
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرد:

زیارت؛ «جرقه‌ای» که تبدیل آن به «جریان» هنر می‌خواهد/ توصیه زیارت به نیابت از محرومین

گروه دانشگاه: رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه زیارت یک جرقه است و هنر آن است که آن را به جریان تبدیل کرد، گفت: پس از سفر به عتبات و زیارت ائمه(ع) باید تصمیمی بگیریم و تغییری در زندگی خود ایجاد کنیم، در سفرهای زیارتی، یک زیارت به نیابت از محرومین انجام دهید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز بعدازظهر امروز دوشنبه، ١٦بهمن ماه در همایش قبل از سفر دانشجویان در هجدهمین دوره عتبات دانشجویی كه در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد با تشبیه زیارت به قامت یک آیینه و اینكه انسان اشتباه خود را در آن می‌بیند، اظهار کرد: در این میان نماز از اهمیت خاصی برخوردار است و همان‌طور كه می‌دانید امام حسین(ع) در روز عاشورا به خاطر نماز ۳۰ تیر را دریافت كرد، حال در زیارت باید دید در چه جایگاهی قرار داریم.

وی با بیان اینکه وهابیت زیارت را شرک می‌دانند، افزود: اینان معتقدند بعد از فوت پیامبر اكرم(ص) سلام به ایشان همچون سلام به جمادات است، این در حالی است كه خداوند می‌فرماید ای رسول اكرم(ص) بر شما واجب است كه قبل از اینكه زائر بر شما سلام کند شما به زائر سلام بدهید.

رئیس ستاد اقامه نماز تاكید كرد: برخی از زائران متاسفانه اهل نیستند كه خداوند می‌فرمایند اگر توبه كنند می‌پذیرم، از طرف دیگر باید در مسیر راه مواظب باشیم گناه نكنیم، اولین دعای شما باید مسئله ازدواج و نماز باشد و تنها راه رسیدن به این موضوع جدایی از شهوت و غفلت است كه شهوت با ازدواج و غفلت با نماز مداوا می‌شود.

قرائتی یادآور شد: در قرآن آمده است بسیاری از چیزهایی كه انسان دوست دارد به صلاح او نیست، ما نباید در دعا برای خدا تعیین تكلیف كنیم بلكه باید از خدا بخواهیم آنچه برای ما خیر است خداوند به ما عطا كنید، در دعا نیت باید خالص باشد و گرفتار زرق و برق نشویم، داشتن قلب سلیم یک نعمت است.

وی افزود: اینكه در بین همه دانشجویان قرعه به نام تعدادی می‌افتد که یعنی دعوت شده‌اید و این نعمت است، البته فراموش نكنید گاهی اگر ائمه محبت نمی‌كنند این محبت نكردن هم نوعی نعمت است زیرا یک صلاحی در كار است.
وی افزود: رفتن به زیارت یک جرقه است و باید به یک‌ جریان تبدیل شود و باید بعد از بازگشت از این سفر رعایت‌های بی‌شماری كنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان یک توصیه و اینکه یک زیارت برای فراموش شدگان تاریخ بخوانیم تصریح كرد: ما باید به نیابت همه شهدا و بازماندگان و محرومین زیارت بخوانیم، از سویی پول زائر باید حلال باشد، ضمنا نماز امر بسیار مهمی است كه باید رعایت كنیم درست بخوانیم، در نماز خواندن باید همه عبارات را درست تلفظ كنیم.

قرائتی بیان کرد: باید حواسمان به عمرمان باشد و بهره لازم را از دوران گذر ببریم، برخی انسان‌ها با یك تلنگر فقیه می‌شوند و در مقابل برخی انسان‌ها نیز سال‌ها تحصیل می‌كنند اما راه به جایی نمی‌برند. بزرگترین آرزوی من این است آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به این نقطه برسند که علومی که به درد نمی‌خورند حذف کنند، یک مقدار بحث‌های نظری لازم است، اما یک مقدار مهارت هم به جوانان آموزش دهند.

وی در پایان گفت: انسان نعمت‌های زیادی دارد كه باید شكرگزار آن باشند، هیچ‌گاه شده است كه در خلوت خود از خداوند شكر كنیم كه جان سالم را به ما داده است، امروز رفتن به زیارت هم یک نعمت است كه باید قدر آن را بدانید، یک زائر از زمان بستن چمدان خود تا رسیدن به حرم مقدس می‌شود.

این مراسم با یک حاشیه نیز روبرو بود و آن اینکه حجت‌الاسلام قرائتی پس از سخنرانی خود و هنگام ترک سالن طی صحبت‌هایی با یکی از اعضای هیئت مدیره بانک ملت که دانشجویان برای دریافت وام کمک هزینه عتبات باید به این بانک مراجعه نمایند، متوجه دریافت کارمزد ۴ درصدی وام یک میلیون و پانصد هزار تومانی دانشجویان می‌شود و از آنها تقاضا می‌کند این وام بدون سود و بهره در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

یادآور می‌شود در این دوره از سفر به عتبات دانشگاهیان کشور، تعداد ۱۷ هزار نفر دانشگاهی از اواخر بهمن‌ماه اعزام خواهند شد.

captcha