به زیارت راوی حدیث سلسلةالذهب برویم
کد خبر: 3700187
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

به زیارت راوی حدیث سلسلةالذهب برویم

گروه اجتماعی - غلامرضا گلزار، مدیراجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت، با بیان اینکه آنچه از حدیث سلسله الذهب از اباصلت روایت شده مفصل‌تر و جامع‌تر از سایر راویان است، اظهار کرد: تاکنون 15 عنوان کتاب در سطوح مختلف برای رده‌های سنی متفاوت در باب شخصیت ایشان به چاپ رسیده است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، درحدود ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، به سمت جاده فریمان و در زمینی مسطح چپ جاده که در گذشته‌های دور مسیر عبور زائران به مشهد، بقعه متبرکه خادم الرضا(ع) قرار دارد که از قدیم مورد توجه شیعیان بوده است. قدمت این آرامگاه بر اساس کتب تاریخی به ۱۲ قرن پیش برمی‌گردد.
بعد از ورودی صحن، دورتا دور شبستان ورودی با کاشی‌کاری‌های آبی و فیروزه‌ای، منقش به اسامی مبارک خداوند متعال و همچنین احادیث امام رضا(ع)، ائمه اطهار(ع) و روایتی از اباصلت در تعریف ایمان، توجه و تأمل زائران را جلب می‌کند. خدام در اطراف درب ورودی خوش آمدگوی و راهنمای زائران هستند. اما درجوار این آرامگاه نیز افراد دیگری آرمیده‌اند و عده‌ای هم این مکان را برای خانه آخرت خود برمی‌گزینند.

به زیارت راوی حدیث سلسلةالذهب برویم//اماده ارسال

شخصیت اباصلت هروی
غلامرضا گلزار، مدیراجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص شخصیت خواجه اباصلت(ره) گفت: «عبد‌السلام‌ابن صالح» معروف به اباصلت به معنی رازدار بودن که توسط امام رضا(ع) به این نام ملقب شده است.
وی افزود: شاید خیلی از منابع به هراتی بودن اصالت وی تأکید کرده‌اند، اما باید گفت اصالتأ هراتی نبوده بلکه خراسانی‌الاصل است و در سال 160 قمری در مدینه به دنیا آمد که به قولی همشهری امام رضا(ع) به شمار می‌رود.
گلزار تصریح کرد: این شخصیت بزرگوار در خانواده متمول که اردات خاصی به ساحت اهل بیت(ع) داشتند به دنیا آمد و رشد و تربیت یافت، از طرفی وفاداری این خانواده به امام رضا(ع) واضح بود که امام نیز این را بیان کرده‌اند.

به زیارت راوی حدیث سلسلةالذهب برویم//اماده ارسال

راوی جامع و کامل حدیث سلسله الذهب 
مدیر اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت در خصوص شخصیت علمی خادم الرضا(ع) ابراز کرد: در بیان خاص و عام، شیعه و سنی، اباصلت فرد موثق و راوی حدیث شناخته می‌شد و جهت تبلیغ شیعه تلاش زیادی داشته و بیش از 100 هزار حدیث حفظ بودند.
وی با بیان اینکه آنچه از حدیث سلسله الذهب از اباصلت روایت شده مفصل تر و جامع تر از سایر راویان است، اظهار کرد: تاکنون 15 عنوان کتاب در سطوح مختلف برای رده‌های سنی متفاوت در باب شخصیت ایشان به چاپ رسیده است.
مدیراجرایی بقعه خواچه اباصلت ادامه داد: از آنجا که این خادم حضرت از نحوه شهادت امام هشتم باخبر بود، بعد از شهادت امام رضا(ع) زندانی شده که در آن شرایط سخت پس از توسل به پیامبر اعظم(ص) به دست امام جواد(ع) از زندان رها شده و از دست بنی‌عباس می‌گریزد.
گلزار بیان کرد: اباصلت در سال236 هجری قمری یعنی 33 سال بعد از شهادت امام رضا(ع) دیده از جهان فرو بست اما در این مدت 33 سال به افشاگری چهره بنی‌عباس پرداخت و در راستای نشر فرهنگ رضوی مجاهدت‌های زیادی کرد.

به زیارت راوی حدیث سلسلةالذهب برویم//اماده ارسال

وصیت اباصلت در خصوص مکان دفنش
مدیر اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت گفت: وی در وصیت نامه خود ذکر کرده بود که بعد از وفاتش در نزدیک‌ترین مکان به بارگاه حضرت رضا(ع) دفن شوند و شهرت قبر ایشان در متون تاریخی مورد توجه بوده و هیچ سنگ قبر دیگری با شهرت به نام اباصلت در جهان وجود ندارد.

تغییرات بنا در طول 12 قرن
وی گفت: این بقعه بارها تعمیر و تجدید بنا شده که نقل است برای اولین بار به همت کربلایی محمد علی درویش از عرفای قرن هشتم به صورت یک بنای چهار ضلعی با گنبدی از خشت بر فراز آن تجدید بنا شد.
مدیر اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت اضافه کرد: محمد حسن صنیع الدوله از نویسندگان قرن 13 در سفرنامه خود تجدید بنای دیگر را در سال 1273 هجری قمری ذکر کرده است.
گلزار تصریح کرد: ساخت بنای فعلی این آستانه به همت و مساعدت‌های مردمی توسط اداره اوقاف خراسان رضوی در سال 63 آغاز و در سال 74 در فضایی به مساحت هزار مترمربع احداث شد و از سال 88 تا به امروز کلیه نماهای داخلی و زیباسازی از جمله کف سازی، آب، برق، گاز و ... در این بقعه تکمیل شده است.

به زیارت راوی حدیث سلسلةالذهب برویم//اماده ارسال

اقدامات عمرانی بقعه اباصلت هروی
وی در خصوص اقدامات عمرانی بقعه، بیان کرد: بر اساس طرح جامع توسعه بقعه، فاز به فاز با توجه به اولویت شامل ساخت سوئیت، توسعه صحن، مجموعه فضای زیارتی بر اساس طرح ابلاغی در حال پیش روی بوده و خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات عمرانی زیادی برای رفاه حال زائران انجام شده است.
مدیر اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت افزود: با توجه به اینکه این بقعه در مسیر منتهی به مشهد قرار دارد، برای اسکان زائران در ایام خاص مانند دهه پایانی صفر که زائران با پای پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، در اطراف آرامگاه اتاق‌هایی برای اقامت اضطراری حدود 300 زائراحداث شده است.
وی با اشاره به اینکه در طرح جامع پیش‌بینی شده 35 تا 40 هکتار از اراضی اطراف برای توسعه بقعه خریداری شود، گفت: احداث سالن پذیرایی با ظرفیت حدود 80 نفر و تجهیز آشپزخانه از دیگر اقدامات برای رفاه حال زائران بوده که انجام شده است.
گلزار تصریح کرد: وجود هشت پنل خورشیدی در فضای حدود 200 مترمربع از سقف شبستان هشت کیلووات برق تولید می‌شود که از این مقدار پنج کیلووات به شرکت برق فروخته و سه کیلووات برای برق اضطراری بقعه استفاده می‌شود.
مدیر اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت گفت: به دلیل اینکه ورودی شبستان پلکانی است، به منظور رفاه حال زائران که با ویلچر هستند بالابر ویلچر در گوشه دیوار مستتر شده که مورد استفاده این افراد قرار می‌گیرد، ضمن اینکه عابر بانک برای استفاده زائران در این بقعه وجود دارد.

به زیارت راوی حدیث سلسلةالذهب برویم//اماده ارسال

تشرف زائران در ایام مختلف سال
گلزار با بیان اینکه در طول سال بالغ بر سه میلیون زائر به این بقعه مشرف می شوند، ادامه داد: درایام نوروز روزانه 10 تا 12 هزار زائر در این بقعه حضئر دارند که 25 درصد زائران خارجی از کشورهای آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس و بعضی از سایر کشورها هستند، که در مجموع 15 درصد مجاوران و 60 درصد زائران ایرانی به این بقعه سالانه مشرف می‌شوند.
مدیر اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت گفت: سال گذشته دو میلیون و 200 هزار نفر زائر داخلی و خارجی به این بقعه مشرف شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز بالغ بر سه میلیون زائر به این بقعه مشرف شوند.
وی اظهار کرد: در مرکز فوریت‌های پزشکی بقعه، خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی توسط 17 نفر از خدام که آموزش امداد و نجات اولیه را دیده‌اند به زائران ارائه می‌شود.
گلزار در خصوص سایر خدمات به زائران اضافه کرد: در صورت حضور کاروان با هماهنگی قبلی پذیرایی ناهار و شام برای آنان تدارک دیده خواهد شد.

اقدامات فرهنگی در بقعه اباصلت
وی تصریح کرد: در ایام مختلف سال برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در محل بقعه شامل برگزاری مراسم ادعیه، نماز جماعت، حلقه معرفت، پاسخگویی و مشاوره مذهبی و ... انجام می‌شود؛ ضمن اینکه در ایام نوروز طرح آرامش بهاری با برنامه‌های متنوع فرهنگی ویژه کودکان و بزرگسالان در محل بقعه اجرا می‌شود.
مدیر اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت گفت: تأسیس مرکز فرهنگی و قرآنی بقعه در راستای توسعه سبک زندگی دینی، بسترسازی و فرهنگ سازی قرائت و تفسیر قرآن، ترویج نهج‌البلاغه و حدیث کساء انجام شد.
گلزار افزود: در حال حاضر 50 کلاس حفظ قرآن در مناطق سیدی، طرق، تپه سلام، پیروزی و قاسم آباد با تعداد 600 قرآن آموز و 37 مربی با نظارت مرکز فرهنگی و قرآنی این بقعه در سطح شهرفعال است.
وی اظهار کرد: آیین معنوی غبارروبی نیز تقریبا 9 مرتبه در سال برگزار و نذورات مردمی با اولویت نیاز فرهنگی، مدیریتی و عمرانی صرف می‌شود.
مدیر اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت گفت: در حال حاضر سه روحانی مستقر برای اقامه نماز جماعت و 170 خادم افتخاری در 14 نوبت و در طول ایام هفته، آماده میزبانی از زائران در محل این بقعه متبرکه هستند.

انتهای پیام

captcha