تشریح برنامه‌های اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان
کد خبر: 3762886
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

تشریح برنامه‌های اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان

گروه دانشگاه ــ دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور با تشریح برنامه‌های اختتامیه این دوره از جشنواره در مشهد، گفت: این جشنواره در شش بخش آوایی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری و در ۳۳ رشته برگزار می‌شود.

حمیدرضا طاهری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره برنامه افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره، اظهار کرد: جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور بزرگترین رویداد دینی دانشگاه‌های کشور است که سی و سومین دوره آن در چهار مرحله دانشگاهی، منطقه‌ای، سراسری و ملی در کلیه دستگاه‌ها اعم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.
 
وی افزود: مرحله ملی این جشنواره با حضور برگزیدگان مرحله سراسری دستگاه‌ها و سازمان‌ها به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد، پایتخت معنوی کشور برگزار می‌شود. این مرحله طی دو روز برگزار می‌شود. روز جمعه ۲۵ آبان‌ماه پذیرش مهمانان شروع می‌شود و شنبه ۲۶ آبان مراسم افتتاحیه این مرحله از ساعت ۸ صبح برگزار می‌شود. در این مراسم از برگزیدگان بخش‌های ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری تقدیر خواهد شد. بعدازظهر این روز و از ساعت ۱۸ تا ۲۱ مراسم اختتامیه است و برگزیدگان بخش‌های آوایی و معارفی تجلیل می‌شوند. هر دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه در تالار مرحوم رحیم‌زاده دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور با ارائه آمار شرکت‌کنندگان در هر بخش از جشنواره، افزود: جشنواره در شش بخش آوایی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری و در ۳۳ رشته برگزار می‌شود. در بخش آوایی و معارفی ۵۲۴ نفر به صورت قطعی در اختتامیه جشنواره شرکت خواهند کردند که به صورت مجزا تعداد شرکت‌کنندگان در بخش آوایی ۳۱۸ متسابق است که در ۹ رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، دعا و مناجات خوانی، تواشیح و هم‌خوانی و اذان به رقابت می‌پردازند.

طاهری ادامه داد: در بخش معارفی جشنواره حدود ۲۰۶ دانشجو در ۹ رشته آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با احادیث اهل‌بیت(ع)، آشنایی با سیره معصومین(ع)، حفظ موضوعی، احکام پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی ایرانی به رقابت خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه در بخش پژوهشی ۴۰ نفر شرکت کرده‌اند، ادامه داد: در بخش ادبی ۱۰۱ نفر در ۴ رشته تالیف کتاب، مقاله نویسی، داستان و شعر رقابت کرده‌اند. بخش هنری این جشنواره با مشارکت ۱۹۱ نفر در ۸ رشته شامل پوستر، عکس، نقاشی، خوشنویسی، منبت و معرق، تذهیب، فیلم کوتاه و نمایشنامه بوده است. در بخش فناوری نیز تعداد ۴۵ دانشجو در سه رشته نرم‌افزار، اپلیکیشن و کانال‌های مجازی شرکت کرده‌اند و به رقابت پرداختند.

دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با بیان اینکه در بخش‌های چهارگانه هنری، ادبی، پژوهشی و فناوری مجموعا ۴۵ نفر در ۱۵ رشته برگزیده خواهند شد، اظهار کرد: این افراد در مرحله پایانی جشنواره و مراسم افتتاحیه جهت کسب جوایز خود حضور می‌یابند.

وی همچنین درباره داوری جشنواره گفت: آثار بخش‌های ادبی، هنری، فناوری و پژوهشی جشنواره را که قریب به ۳۷۶ اثر بوده است، در روز‌های ۱۴ تا ۱۸ آبان در کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد داوری شدند. در بخش آوایی و معارفی متسابقان در دو بخش برادران و خواهران و با حضور ۲۰ داور برجسته و صاحب‌نام کشور ارزیابی می‌شوند. مسابقات این بخش ۲۶ آبان‌ماه برگزار می‌شود و متسابقان از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور به رقابت می‌پردازند.

طاهری همچنین درباره آمار حضور دانشجویان دختر و پسر در این جشنواره، گفت: آمار شرکت‌کنندگان خانم و آقا به صورت برابر است، حدود ۳۰۰ نفر شرکت‌کننده آقا و ۳۰۰ نفر شرکت‌کننده خانم هستند. آمار دقیق در روز‌های آتی با پذیرش نهایی مشخص می‌شود.

دبیر جشنواره سی و سوم در پاسخ به این پرسش که آیا این جشنواره ظرفیت پرداختن به شبهات و پاسخ به سوالات دانشجویان را دارد یا خیر؟ اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید وقتی فضای قرآنی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود این فضا می‌تواند موجب آگاهی‌بخشی دانشجویان شود و بسیاری از پرسش‌های دانشجویان را پاسخ دهد. قطعا این ظرفیت وجود دارد که تعداد رشته‌ها بیشتر و به این نکته هم توجه شود. تشخیص مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این زمینه راه‌گشا است و آن‌ها می‌توانند این مورد را مدیریت کنند.

وی افزود: در هر حال این ظرفیت وجود دارد که فضایی برای پاسخ به پرسش‌های دانشجویان فراهم کنیم. این مسئله می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد از سوی مسئولان فرهنگی وزارت علوم ارائه و در آیتم‌های مسابقات به طور ویژه در دو بخش سبک زندگی ایرانی-اسلامی و معارفی در نظر گرفته شود. در این زمینه هر چه بیشتر تلاش کنیم می‌توانیم در راستای تقویت هویت دینی و ملی و ترویج فرهنگ انقلابی و افزایش روحیه نشاط و امید در میان دانشگاهیان گامی برداریم.

انتهای پیام
captcha