پذیرش 400 اثر توسط دبیرخانه کتاب‌سال بانوان/ تشریح برنامه‌های پژوهشی
کد خبر: 3773331
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
حقانی:

پذیرش 400 اثر توسط دبیرخانه کتاب‌سال بانوان/ تشریح برنامه‌های پژوهشی

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهش جامعه الزهراء(س) با بیان اینکه بیش از 500 اثر به دبیرخانه همایش کتاب‌سال بانوان ارسال شد گفت: 400 اثر پذیرش شده و در مرحله داوری قرار دارند.

ریحانه حقانی، معاون پژوهش الزهراء(س)به گزارش ایکنا، ریحانه حقانی، معاون پژوهش الزهراء(س) امروز ۲۶ آذرماه در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه ارتقای دانشی و مهارتی طلاب از جمله طرح‌های اصلی ما در سال جاری بود، گفت: همچنین زمینه‌سازی و تعامل بیشتر معاونت پژوهشی الزهرا(س) با مراکز همسو از دیگر طرح‌ها بود و هم‌اکنون با ۱۶ مرکز تعامل داریم.

وی افزود: همایش کتاب سال بانوان یکی از دیگر برنامه‌های امسال است که اختتامیه آن مصادف با ولادت حضرت زهرا(س) در اسفندماه برگزار می‌شود.

حقانی بیان کرد: حدود ۴۰۰ اثر به دبیرخانه کتاب‌سال رسید و در رشته‌های مختلف مانند در تفسیر و علوم قرآن، فقه و حقوق، زن و خانواده، علوم تربیتی و ... مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.

حقانی با بیان اینکه داوری در دو مرحله اجمالی و تفصیلی تا پایان بهمن‌ماه انجام می‌شود، تصریح کرد: از بین رشته‌ها، بحث زن و خانواده با استقبال بیشتری روبرو شده و تفسیر و علوم قرآن، تاریخ، سیره، ادبیات و هنر هم در رتبه‌های بعدی هستند.

حقانی تصریح کرد: در موضوع زن و خانواده ۱۴۵ مقاله، ۱۵۳ مقاله در تفسیر، در تاریخ و سیره، ۱۰۴ مقاله و در کلام، ۲۹ اثر و در تاریخ و سیره نیز ۳۷ اثر رسیده است البته ۱۰۷ اثر هم به ما رسیده، ولی تکمیل اطلاعات نشده است.

وی افزود: برای ارتقای توان پژوهشی طلاب، سه دوره تربیت پژوهشگر برگزار شد که طلاب به خروجی مقالات علمی و پژوهشی رسیده‌اند، همچنین در دوره سوم ما که امسال برگزار شد، شش گروه علمی کار خود را شروع کرده‌اند و در این دوره ۷۳ مقاله در حال تولید است.

معاون پژوهش الزهراء(س) اضافه کرد: با ساماندهی پژوهشگران فعال سبب شد تا ۶۷ مقاله ارائه بدهند که تعدادی چاپ و ۱۱ مقاله به همایشات ارسال شده است، همچنین دوره کوتاه تربیت پژوهشگر به عنوان مشق اجتهاد را برگزار کرده‌ایم که نخبگان فقه و اصول پذیرش شده تا آثار علمی آنان به مرحله چاپ برسد.

وی افزود: تربیت مترجم از دیگر کار‌های ما بوده است؛ در این راستا ۲۰۰ نفر در بخش عربی، انگلیسی و ترکی استانبولی ثبت نام شده و در نهایت نزدیک به صد نفر پذیرش شده و کلاس‌های علمی آنان از بهمن ماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به ارائه نظرات علمی طلاب و پژوهشگران در کنگره‌ها تصریح کرد: در کنگره بانو امین ۵۴ مقاله علمی نوشته و پذیرش شد و مصادف با آن سه اثر تالیفی رونمایی شد؛ همچنین ده نفر در کنگره زن از دیدگاه مذاهب اسلامی و تعدادی هم در همایش اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای به ارائه مقاله پرداختند.

حقانی بیان کرد: با ۱۶ مرکز علمی تعامل گسترده داریم، از جمله مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه حوزه و روحانیت، بنیاد فرهنگی امامت، مؤسسه آینده روشن، انجمن‌های علمی حوزه، مرکز تخصصی تفسیر، مجمع جهانی تقریب و دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه که عمدتاً هم منجر به عقد تفاهم‌نامه شده و قرار است یکی از شعبه‌های انجمن‌های علمی در الزهرا(س) ایجاد شود.

معاون پژوهش الزهراء(س) با بیان اینکه در بحث نشریات یکی از مجلات جامعه مجوز علمی پژوهشی دریافت کرده است، افزود: همچنین سه نشریه داخلی نیز به مرحله چاپ رسیده و در تألیف کتاب و آثار علمی هم در مجموع ۱۲۱ عنوان کتاب تألیفی داشته‌ایم و در سال ۹۷ هم سه عنوان کتاب چاپ شده و سه عنوان نیز در دست تالیف است.

وی افزود: در بحث کرسی‌های آزاداندیشی و ترویجی هم شش کرسی ترویجی و چهار کرسی آزاداندیشی داریم، همچنین در انجمن‌های علمی و پژوهشی الزهرا ۸۳۰ نفر فعالیت دارند.

حقانی ادامه داد: همچنین کاری بی‌سابقه در الزهرا(س) رخ داده و آن بحث تربیت کارشناس تدوین متون است که طلاب به عنوان تدوینگر نقش ایفا می‌کنند و در این راستا هشت گروه تدوین در الزهرا(س) ایجاد شده است.

حقانی اظهار کرد: شرکت در نمایشگاه پژوهشی حوزه از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش است و منشورات و رسالات علمی الزهرا(س) در آن ارائه شده است.

وی با بیان اینکه تاکید ما در عرصه زن و خانواده شناسایی خلأ‌های پژوهشی بوده است، در پاسخ به سؤالی در مورد کار‌های انجام شده در این زمینه، تصریح کرد: همچنین آسیب‌های اجتماعی باید با نگاه پژوهشی در قم و سطح ملی صورت بگیرد و در این زمینه طرحی به وزارت کشور داده شده است.

وی در مورد وجود آسیب‌های متعدد در محیط‌های حوزوی افزود: نظام تعلیم و تربیت لازم است که در حوزه حاکم باشد و وقتی این نظام حاکم شد، بر روی افراد هم اثر می‌گذارد؛ از این رو پروژه کلانی در این مسئله در حال انجام است، ضمن اینکه معرفی سبک و سیاق زندگانی بزرگان زن مانند بانوامین و سرکار خانم صفاتی که در عین شخصیت علمی شخصیتی اخلاقی هم داشته‌اند از دیگر کار‌هایی است که می‌تواند برای بهبود وضعیت در محیط‌های حوزوی مانند الزهراء(س) انجام شود.

معاون پژوهش الزهراء(س) در پاسخ ایکنا در مورد وحدت حوزه و دانشگاه هم با بیان اینکه ارائه درصد برای تحقق موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید مبتنی بر تحقیق باشد، اظهار کرد: اگر هیئت‌های علمی دانشگاهی رصد شوند شاید ۵۰ درصد آنان برخاسته از مراکز حوزوی هستند که نشان می‌دهد این تعامل رخ داده است البته معتقدم که باید در بحث تمدن سازی همکاری جدی حوزه و دانشگاه صورت بگیرد.

انتهای پیام

captcha