به گزارش
ایکنا، آیتالله علوی بروجردی، ۱۸ فروردین در دیدار جمعی از خواهران قرآنپژوه استان گلستان با بیان اینکه در عرضه قرآن راه زیادی در پیش داریم، گفت: عرضه قرآن فقط به خواندن قرآن و آشناشدن با قرآن یا حفظ کردن آن نیست؛ بلکه رسالت نهایی ما این است که قرآن را وارد زندگیهایمان بکنیم؛ یعنی زندگی قرآنی داشته باشیم.
وی افزود: شاید از آغاز نزول قرآن، سی سال فاصله نشد که کسانی که قرآن در دل و جانشان جای گرفته بود، دو تمدن بزرگ و با سابقۀ طولانی آن روزگار، یعنی تمدن روم و تمدن ایران را تحت سلطه گرفتند؛ بنابراین قرآن کتابی است که میتواند در این حد، زندگی انسانها را دگرگون کند.
آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه فرهنگ عرب جاهلی این بود که بر سر کشتن یک موش جنگ ۷۰ ساله به راه میانداختند تصریح کرد: همین مردم عربستان در سایۀ قرآن به جایی رسیدند که وقتی کسی در میدان جنگ مجروح میشد و عطش آب داشت به نفع مجروح دیگری ایثار میکرد و اگر متاسفانه امروز اشکالاتی در کشور ما وجود دارد به علت این است که این گذشت و فداکاریها در زندگی ما کمرنگ شده است و از آن اثر جامعی که قرآن باید بگذارد بیبهره ماندهایم.
علوی بروجردی با تاکید بر اینکه هدف قیام امام حسین (ع) جامه عمل پوشاندن به قرآن است گفت: سر مقدس اباعبدالله علیهالسلام آیۀ شریفه دربارۀ اصحاب کهف را تلاوت فرمودند: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحٰابَ اَلْکَهْفِ وَ اَلرَّقِیمِ کٰانُوا مِنْ آیٰاتِنٰا عَجَباً»، زیرا سیدالشهدا علیهالسلام برای قرآن قیام کردند. در روز عاشورا، زمانی که همۀ عزیزانشان را از دست داده بودند، ردای پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله را پوشیدند و قرآن را به دست گرفتند و با مردم صحبت کردند. بدینمعنا کهای مسلمانها، با قرآن آشتی کنید! همان امامحسین (ع) که به مردم خطاب میکنند: «لِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی» (چرا خون من را مباح کردید؟)، قرآن را بهعنوان روشنگر راه به مردم نشان میدهند.
این استاد حوزه تاکید کرد: مَثل قرآن مَثل تابلوهای گذاشتهشده در جادهها برای نشاندادن مسیر و رسیدن به مقصد است. میتوانیم قرآن را بهعنوان تابلوی راه، در مسیر زندگیمان قرار بدهیم تا در تشخیص مسیر درست به ما کمک کند؛ حتی در زندگی خانوادگیمان و در تربیت فرزند، زیرا فرزندانی که بر اساس قرآن و معارف قرآن تربیت شده و به اجتماع عرضه بشوند، میتوانند محبت و فضیلت را از آن دامان به اجتماع ببرند و اجتماع را با فضیلت کنند.
وی با بیان اینکه ما برای رسیدن به این آرمان مطلوب باید مقدماتی فراهم کنیم اظهار کرد: افراد باید اول با قرآن آشنا شوند و قرآن را بتوانند بخوانند؛ صحیحخواندن قرآن موضوعیت دارد. حتی در روایات آمده است آنهایی که سواد خواندن ندارند، به قرآن نگاه کنند که حتی نگاهکردن به قرآن عبادت است. اما فقط خواندن قرآن هدف نیست. باید انسان بتواند قرآن را صحیح بخواند و حفظ کند، اما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که اگر سراغ طبیب میرویم و طبیب برای ما نسخه مینویسد، عمل به نسخه درمانگر است؛ نه اینکه فقط این نسخه را ببوسیم و روی چشم بگذاریم و بخوانیم.
علوی بروجردی با بیان اینکه این قرآن بسیاری از زندگیها را متحول کرده است که امروز بعد از ۱۴۰۰ سال، به دستمان رسیده است افزود: عدهای از مردم با همین حفظکردن قرآن، آن را از تصرف دیگران ازجمله یهود و نصارا، حفظ کردند. زیرا تلاش یهود و نصارا برای این کار زیاد بود: «فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ اَلْکِتٰابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هٰذٰا مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمّٰا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَ وَیْلٌ لَهُمْ مِمّٰا یَکْسِبُونَ». در این آیه، قرآن اهل کتاب را توبیخ میکند بهسبب اینکه آیات کتاب خود را تحریف کردند و بعد به خدا استناد دادند، اما در اسلام، کسانی با همین حفظکردن آیات، قرآن را حفظ کردند و به دست ما رساندند.
وی تاکید کرد: باید علاوه بر صحیحخواندن قرآن و حفظکردن آیات آن، به مضامین آنها توجه کنیم و روی آنها کار کنیم. از روز آغازین نزول این قرآن تا به امروز، هزاران تفسیر بر این کتاب نوشته شده است؛ اما هنوز تفسیرهای جدید میبینیم که نویسندگانش معانی نو از آیات استخراج کردهاند. باید با تفسیر قرآن و فهم مضامین آیات آن آشنا بشویم و بعد از آشنایی، بهتدریج مبنای عمل ما در زندگی قرار بگیرد.
علوی بروجردی با بیان اینکه وقتی انسانها در کنار هم قرار میگیرند و زندگی اجتماعی دارند نباید از این معیارهای قرآن تخطی کنند و باید مراقب باشند فضیلتها و ارزشهای قرآنی را کنار نگذارند ادامه داد: برای مثال، در مکه میبینیم وهابیها به حفظ قرآن اهمیت میدهند و قرآن را زیبا قرائت میکنند. تلویزیون مکه هم مرتب تلاوت قرآن پخش میکند. همۀ این مقیدات را دارند؛ اما از ماهیت قرآن به دورند و از فضایلی که قرآن عرضه میکند، کناره گرفتهاند. اینها کسانی هستند که حافظ قرآناند؛ اما دستشان به خون هزاران زن و بچۀ یمنی بیگناه آلوده است. قرآن را زیبا میخوانند؛ اما در زندگیشان تأثیر نکرده است. اسلام خواندن قرآن و حفظ قرآنی را میخواهد که قرآن را مجسم کند.
این مرجع تقلید با اشاره به دشواری اداره موسسات قرآنی افزود: در این روزگار، گذراندن این مؤسسات از نظر مالی و زمانی کار مشکلی است. مدیران این مؤسسات مثل همه زندگی دارند و باید به فرزندانشان هم برسند. شما نیز همت کنید در کنار هم، افراد و جوانان را جلب بکنید. در این فضای مجازی و در شبکههای تلویزیونی فارسیزبان و غیر فارسیزبان، بنیان خانوادهها و بنیان اعتقادات را بههم میریزند. شما هم تلاش کنید دادههای قرآنی را در این فضاها عرضه کنید تا در زندگی مردم وارد شود.
انتهای پیام