ارتقای جایگاه علمی آستان قدس با دیپلماسی کتاب محقق می‌شود
کد خبر: 3809672
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱

ارتقای جایگاه علمی آستان قدس با دیپلماسی کتاب محقق می‌شود

گروه فرهنگی ــ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: با دیپلماسی کتاب به‌دنبال ارتقای جایگاه علمی آستان قدس در ایران، منطقه و جهان هستیم.

ارتقای جایگاه علمی آستان قدس با دیپلماسی کتاب محقق می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امروز، 17 اردیبهشت‌ماه در مراسم رونمایی از مصحف منسوب به امام علی(ع) در محل موزه قرآن حرم مطهر رضوی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان بیان کرد: ماه رمضان ربیع قرآن و ماه خودسازی، تهذیب نفس و پرداختن به خویشتن است.
وی افزود: با توجه به مشغله‌های زندگی کمتر فرصتی برای پرداختن به خویش فراهم می‌شود و ماه مبارک رمضان نیز فرصت بی‌بدیل برای پرداختن به خود و تهذیب نفس است. البته برنامه عبادی روزه هم فلسفه خاص خود را دارد و با توجه به روایات خوشا به حال افرادی که از روزه تنها به تحمل گرسنگی و تشنگی اکتفا نکرده و همه اعضا و جوارحشان روزه داراست.
حسینی ادامه داد: ما به عنوان خدمتگذاران بارگاه منور رضوی باید به این ماه بزرگ بیشتر توجه کنیم. غریق نجاتی که خود در آستانه غرق شدن باشد کاری نمی‌تواند برای نجات اشخاص انجام دهد و در قرآن آمده است «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا؛ خود و اهلتان را از آتش محفوظ دارید» که تعبیر این آیه اول نجات و پرداختن به خویشتن و سپس نجات دیگران است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: موزه گنجینه و نفایس آستان سرمایه عظیمی است که باید همه دست در دست هم و با همکاری یکدیگر این میراث بزرگ را به دنیا معرفی کنیم.
حسینی با اشاره به اینکه پیشران تحقق مرجعیت علمی آستان قدس کتابخانه این آستان است، افزود: در مشهدالرضا(ع) و آستان قدس این ظرفیت وجود دارد که مرجعیت علمی شود؛ لذا نیاز است که دانشمندان، اندیشمندان، پژوهشگران، محققان و صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف معرفتی و علوم دینی آرا و آثار خود را به نقد و بررسی بگذارند.
وی گفت: همانطور که بیت امام رضا(ع) در زمان حیات ظاهری خویش نیز محل حضور اندیشمندان و دانشمندان فرق و مذاهب مختلف برای مناظره بود؛ لذا می‌طلبد که این مناظرات در دوران حیات معنوی حضرت نیز اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: اندیشگاه رضوی به عنوان یک شاخص و مرجعیت علمی در آستان قدس رضوی از نویسندگان، پژوهشگران، اندیشمندان و محققان برای نقد و نظر آرا و نوشته‌های خودشان دعوت می‌کند.
حسینی گفت: با دیپلماسی کتاب به‌دنبال ارتقای جایگاه علمی آستان قدس در کشور، منطقه و جهان هستیم که در این راستا نیز اولین سفر را به قم و دیدار با مراجع عظام داشتیم؛ ضمن اینکه با کتابخانه‌های معتبر ایران نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم تا در آینده با کتابخانه‌های معتبر دنیا زمینه همکاری و عقد قرارداد و امضای تفاهم‌نامه را فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: هدفمان از این ارتباطات ایجاد ارتباطی نظام‌مند، منسجم با مؤسسات بزرگ آموزشی و پژوهشی و دانشمندان و اندیشمندان در جهان است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: به دنبال آنیم که با دیپلماسی کتاب و عقد تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه مأموریت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را در حوزه بین‌الملل محقق کنیم.
انتهای پیام

captcha