معرفی برنامه‌های «دهه کرامت» در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3825185
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶

معرفی برنامه‌های «دهه کرامت» در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 16 تیرماه بیش از پیش به انعکاس اخبار مرتبط با برنامه‌های دهه کرامت پرداختند.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 16 تیرماه به انعکاس خبرهای مربوط به برنامه‌های دهه کرامت پرداختند؛
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد چهار خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «تیزر میزگرد مطلوبیت اسلامی‌سازی علوم انسانی+فیلم»، «فقها و شعرا در عصر معاصر بیانگر احوال زمانه هستند»، «مسجد فائق میزبان خادمان حرم امام رضا(ع) می‌شود» و «چرا دولت‌ برای فضای مجازی راهکارهایی مبتنی بر سیاست فرهنگی ندارد؟» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «مسجد فائق میزبان خادمان حرم امام رضا(ع) می‌شود» آمده است: امسال دوازدهمین دوره برگزاری جشن‌های مردمی و بین‌المللی طرح زیر سایه خورشید در ایام دهه کرامت است. در دوازدهمین دوره این طرح قرار است 70 گروه تبلیغی کاروان رضوی شامل 500 خادم به سراسر استان‌های کشور اعزام شوند. این گروه‌های تبلیغی متشکل از خادمان آستان مقدس امام رضا(ع)، مادحان و روحانیت به عنوان عناصر تبلیغی هستند. آنها با در اختیار داشتن پرچم مقدس حرم رضوی و با لباس رسمی خدمت در حرم و بسته‌های تبرّکی این آستان، به دیدار اقشار مختلف می‌روند و این حس و حال زیارت را برای آنان یسیرتر می‌کنند.
در همین راستا، گروهی از خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) قرار است روز چهارشنبه 19 تیرماه 9 برنامه را در منطقه 12 تهران برگزار کنند. بر همین اساس، برنامه حضور خادمان حرم امام رضا(ع) از ساعت 9 صبح آغاز شده و تا ساعت 22 نیز ادامه خواهد داشت. از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای این روز، دیدار با خیرّین درمانگاه حضرت جواد الأئمه(ع)، دیدار با بیماران و کادر پزشکی بیمارستان سینا، حضور در محله شهید هرندی و دیدار با ساکنان آن منطقه، حضور در مسجد مجد و مسجد علی بن موسی الرضا(ع) است. همچنین قرار است در مسجد فائق نیز حضور پیدا کنند، مسجدی که 5 شهید گمنام در آن جای گرفته‌اند.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «برگزاری نمایشگاه‌های «سبک زندگی» ویژه بانوان و دختران تهرانی»، «مجموعه‌ برنامه‌های «گوهرشاد» ویژه دهه کرامت»، ««جشن هزار ساله» مستندی با موضوع دهه کرامت+تیزر»، «بیشترین درخواست مردم از آستان امام رضا(ع) چیست؟» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «برگزاری نمایشگاه‌های «سبک زندگی» ویژه بانوان و دختران تهرانی» می‌خوانیم به مناسبت هفته «عفاف‌وحجاب» پنج نمایشگاه «سیرت زیبا» و «سبک زندگی» در پنج بوستان و پارک استان تهران ویژه بانوان در حال برگزاری است. این نمایشگاه از تاریخ ۱۵ تیر‌ماه لغایت ۲۱ تیر‌ماه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر، در پنج منطقه از استان تهران به همت سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شده است. بوستان‌های پارک بانوان شهربانو(انتهای اتوبان نواب)، بهشت مادران(بزرگراه رسالت تقاطع شهید حقانی)، پارک بانوان بسیج( روبروی پارک آبی آزادگان)، بوستان بانوان نرگس(چهارراه یافت آباد میدان معلم) و مجموعه شهربانو(میدان بهمن شهربازی آزادگان) مکان‌های اجرای این پنج نمایشگاه هستند.
بر اساس این گزارش، برگزاری میزهای مشاوره برای والدین و مخصوص کودکان و نوجوانان، میزهای گپ دخترانه، غرفه بازی کودکان و دوختن لباس برای عروسک بچه‌ها، غرفه‌های نقاشی کودکان، سخنرانی‌های کوتاه و مسابقه‌های موضوعی در این بوستان‌ها را از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای این نمایشگاه است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «چهره‌های شاخص قرآنی کردستان تکریم می‌شوند»، «برگزاری نمایشگاه‌های «سبک زندگی» ویژه دختران و بانوان تهرانی»، «حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در ایسنا»، «برگزاری جشن دهه کرامت در ۵۵ بقعه متبرکه استان لرستان» و «فعالیت ۹۵ مؤسسه قرآنی در لرستان/۸۴ مؤسسه ثبت رسمی است» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «چهره‌های شاخص قرآنی کردستان تکریم می‌شوند» آمده است: جلال قلعه شاخانی در جلسه برنامه‌ریزی برگزاری همایش بزرگ قرآن و عترت در استان اظهار کرد: دهه کرامت فرصتی برای گرامیداشت و تبیین فرهنگ قرآنی و نشر معارف رضوی است که باید از این فرصت برای نشر مفاهیم قرآنی بهره گرفت.
وی از برگزاری همایش بزرگ قرآن و عترت به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت در استان خبر داد و افزود: این همایش با تکریم و تجلیل از فعالان و چهره‌های شاخص قرآنی استان همزمان با ۱۹ تیر در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار می‌شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کردستان با تأکید بر معرفی و تکریم فعالان و پتانسیل‌های قرآنی استان در حوزه‌های مختلف گفت: کردستان از دیرباز مهد علم و عرفان بوده است و قاریان، پیشکسوتان و خادمین قرآنی زیادی در این استان وجود دارد.
همچنین در بخش‌‌هایی از خبر «فعالیت ۹۵ مؤسسه قرآنی در لرستان/۸۴ مؤسسه ثبت رسمی است» که مربوط به مصاحبه ایسنا با حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت لرستان است، می‌خوانیم: جلسه هیئت مدیره روز ۱۹ تیرماه در مجتمع نور شهر مقدس قم و با حضور اعضای هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه، تشکیل خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت لرستان، همچنین از برگزاری بیست و یکمین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان نوزدهم تیرماه در شهر مقدس قم خبر داد و اظهار کرد: مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان با حضور نمایندگان مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت لرستان و با دستور کار بررسی تراز مالی سال ۹۷ و گزارش بازرسین هیئت مدیره اتحادیه و همچنین تشکیل صندوق قرض‌الحسنه مجموعه تشکل‌های قرآن و عترت استان و شرح عضوگیری و واگذاری سهام این صندوق تشکیل خواهد شد.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «راهپیمایی بانوان قمی در حمایت از حجاب و عفاف برگزار شد»، «ساخت درهای حرم امامین جوادین(ع) در مراحل پایانی است» و ««گوهرشاد» دهه کرامت میهمان پایتخت است» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «ساخت درهای حرم امامین جوادین(ع) در مراحل پایانی است» که مربوط به مصاحبه مسئول طرح و برنامه‌ریزی ستاد بازسازی عتبات عالیات در خراسان رضوی با ایرنا است، می‌خوانیم: برای بازسازی حرمین امامین جوادین(ع) در کاظمین ساخت ۱۶ در جدید از سال ۱۳۹۰ آغاز شد که از این تعداد تاکنون ۱۳ در ساخته و نصب شده و کار ساخت سه در دیگر نیز در مراحل پایانی است که پیش‌بینی می‌شود تا قبل از اربعین تکمیل و به عراق ارسال و در این حرم مطهر نصب شود.
حمید شهامتی با بیان اینکه تا یک هفته دیگر کار زرگری نهایی این سه در به اتمام می‌رسد، افزود: در ساخت چهارچوب و گره‌چینی آنها از چوب ساج، گردو و چنار استفاده شده و مزین به طلاکاری و مینا کاری روی ورقه‌های مس، برنج و طلاست. از این سه در ۲ در دارای ابعاد دو و نیم در سه و نیم متر و یک در دارای ابعاد چهار متر و ۱۰ سانتیمتر در چهار متر و ۲۰ سانتیمتر است.
هزینه ساخت این سه در بیش از ۵۵ میلیارد ریال است که از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و ۴۰ هنرمند استادکار از استان‌های خراسان رضوی و اصفهان در کار قلم زنی، مینا کاری، آبکاری، نجاری و گره چینی و تزئین این درها شرکت دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «سفر حضرت معصومه(س) به قم یک حرکت جهادی و انقلابی بود» و «حدیث امام هادی(ع) درباره اهمیت دوستی و اطاعت از او» هستند.
خبر «سفر حضرت معصومه(س) به قم یک حرکت جهادی و انقلابی بود» مربوط به مصاحبه حجت‌الاسلام احمد پناهیان با باشگاه خبرنگاران است و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم دهه کرامت عنوان بسیار زیبایی است که برای این بخش از تاریخ انتخاب شده است. کرامت و بزرگواری یکی از اصلی‌ترین خصیصه‌های اهل بیت(ع) و یارانشان بوده است. کما اینکه در جامعه کبیره می‌خوانیم، عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ یعنی خلق و خوی شما ائمه اطهار(ع) کرامت است.
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که دهه کرامت به قشر جوان غنای معنایی می‌بخشد. حضرت آقا فرمودند حرکت حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) به سمت ایران یک حرکت جهادی بزرگ بود. حضرت فاطمه معصومه(س) دوشیزه جوانی بودند که با سفرشان به قم، موج معنوی تازه‌ای در این شهر ایجاد کردند. شهری که مامون تأکید داشتند، پای امام رضا(ع) به آن باز نشود؛ چراکه قم مأمن شیعیان بود. امام صادق(ع) هم درباره شهر مقدس قم صحبت‌هایی داشتند. در واقع حضرت معصومه(س) یک کار جهادی و انقلابی با سفر خود انجام دادند. اگر به سبقه جهادی و انقلابی دهه کرامت بیشتر پرداخته شود، جاذبه بیشتری برای جوانان ما نسبت به اهل بیت(ع) به وجود می‌آید؛ اگر فقط از احسان و کرامت در این ایام صحبت کنیم، دردی دوا نمی‌شود.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «حمایت از جلسات قرآنی خانگی توسط مرکز قرآن آستان قدس رضوی» است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت برنامه‌های مختلف و متنوعی را برای عاشقان امام رضا(ع) در سراسر کشور علی الخصوص مناطق محروم و مناطق سیل زده تدارک دیده است.
برنامه‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت در سه بخش طراحی شده که شامل توزیع ۱۶ هزار جلد قرآن در مناطق محروم، شناسایی و حمایت از جلسات قرآن در ۸ استان و برگزاری کرسی‌های تلاوت رضوی در سراسر کشور است. امسال و در ایام دهه کرامت امسال ۱۶ هزار جلد مصحف شریف به مساجد مناطق محروم استان خراسان رضوی و دیگر استان‌های محروم توسط آستان قدس اهدا می‌شود که این کار براساس کارشناسی انجام شده و با اولویت مناطق محروم شهر مشهد مقدس و دیگر شهرستان‌ها انجام می‌شود.
انتهای پیام

captcha