شرط خداوند در تداوم سعادت چیست
کد خبر: 3830962
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
کاظمی در افتتاحیه مسابقات قرآن دانش‌آموزان بیان کرد:

شرط خداوند در تداوم سعادت چیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان پسر سراسر کشور با بیان اینکه بسیاری از آرامش‌ها در زندگی تداوم ندارد، گفت: سعادتی که قرآن از آن یاد می‌کند استمرار دارد، اما خداوند شرط می‌گذارد و آن شرط تدبر در آیات این کتاب آسمانی است.

شرط خداوند در تداوم سعادت زندگی چیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، شب گذشته، هفتم مردادماه، در مراسم افتتاحیه سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان پسر سراسر کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: مهمترین رخداد قرآنی کشور در این ایام معنوی و در جوار بارگاه منور رضوی با حضور چهره‌های برجسته قرآنی را شاهد هستیم.

وی ضمن قدردانی از مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن استان زنجان، افزود: این اتفاق در میزبانی از زائران امام رضا(ع) در برگزاری برنامه‌های قرآنی در خراسان رضوی رقم خورد و امید است با رهنمودهای مقام معظم رهبری، هم‌افزایی در اجرای برنامه‌های قرآنی و وحدت و همدلی مسئولان، ظل عنایات معصومین(ع) بتوانیم گام‌های مؤثری در راستای توسعه فرهنگ قرآنی برداریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در اهمیت قرآن کریم همین بس که قرآن ویژگی‌های بسیاری را در وصف خود بیان کرده و در هر زاویه این اوصاف اطلاق و اهمیت به قرآن نشان داده شده است. بیش از 90 صفت از جمله شاهد، شفاء، مبین و... برای قرآن بیان شده و یکی از اوصافی که از زبان خود قرآن مطرح و قرآن به آن پرداخته کلمه «مبارک» است.

کاظمی بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةٍ مُبارَکةٍ». این مبارکی که در وصف قرآن آمده است، به چه معناست، شرط اینکه این ویژگی مبارک در زندگی محقق شود، چیست؟ وقتی به کسی می‌گوییم «مبارک باشد» یعنی برایتان خیر و برکت داشته باشد، اما آن مبارکی که در قرآن اشاره شده، پیوست دیگری دارد. مبارک در ادبیات عرب علاوه بر خوبی، سلامتی و خوشی در زندگی استمرار آن را نیز به همراه دارد و این بالاترین ویژگی قرآن که منشأ همه خوبی‌ها و همراه با استمرار است.

وی ادامه داد: بسیاری از آرامش‌ها و خوشی‌ها در زندگی مقطعی است و تداوم ندارد، این نوع، مبارک تلقی نمی‌شود، بلکه در صورتی که خوشی و آرامش تداوم و استمرار داشته باشد، مبارک محسوب می‌شود.

سعادتی که قرآن از آن یاد می‌کند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سعادتی که قرآن از آن یاد می‌کند، استمرار دارد اما خداوند شرط می‌گذارد که با رعایت آن شرط، قرآن در زندگی ما مبارک است و آن تدبر در آیات این کتاب آسمانی است.

کاظمی بیان کرد: از خودمان بپرسیم که روزانه تا چه اندازه قرآن تلاوت کرده و به مفاهیم آن توجه می‌کنیم؟ چقدر فعل و انفعالات، رفتارها و اندیشه‌های خود را براساس ترازها و شاخص‌های قرآنی می‌سنجیم؟ قرآن تنها برای تلاوت نیست، البته مسیرهای دسترسی به سرچشمه هدایت در قرآن و مقدمه آن تلاوت هست اما غایت نیست. تلاوت، ترجمه، قرائت و تفسیر همه و همه برای این است که رفتار و کردار قرآنی در زندگی ما حاکم شود. امروز از این مسیر قرآنی در زندگی فاصله داریم؛ نباید صرفاً همت ما در قرائت و ترتیل بالا باشد، اگر چه نگاه و تلاوت قرآن برکات و اثرات خود را دارد، چرا که توصیه خود قرآن است که می‌فرماید: «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، ترتیل و قرائت مقدمه تدبر است و به جاری و ساری شدن افکار و اندیشه‌های قرآن در ما کمک می‌کند.

کاظمی ادامه داد: یکی از اولویت‌ها در آموزش و پرورش و در سطح کلان توسعه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز است و برگزاری این مسابقات نیز از جمله اقدامات در این راستا محسوب می‌شود.

دانش‌آموزان نخبه قرآنی؛ سفیران قرآنی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: امروز دانش‌آموزان نخبه قرآنی سفیران و پرچمداران قرآن و منشأ اثرات خیر در جای جای کشور هستند و با عنایت خدا دعوت‌کنندگان در این مسیر خواهند بود.

وی بیان کرد: سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش با همکاری برخی از دستگاه‌ها، برای بیش از دو میلیون و 300 هزار دانش‌آموز و 500 هزار فرهنگی در حفظ جزء 30 قرآن کریم برنامه‌ریزی داشتیم که این کار بزرگی است.

کاظمی برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان و مسابقات بین‌المللی را از دیگر اقدامات بزرگ این دستگاه بیان کرد و گفت: با همه این اقدامات با فضای مطلوب قرآنی در جامعه فاصله داریم. هرچند احیای برنامه‌های قرآنی از اقدامات ارزشمند حوزه پرورشی و فرهنگی است اما با مطالبه رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ فاصله داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند یک نهضت ملی هستیم، چرا که آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند در این عرصه موفق شود.

وی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم آنچه را شایسته نظام جمهوری اسلامی و تعلیم و تربیت جامعه دینی است با پای کار آمدن مدیران و معلمان به عنوان سکانداران اصلی فضای تعلیم و تربیت کشور برآورده کنیم.

کاظمی خطاب به دانش‌آموزان قرآنی بیان کرد: اکنون شما در مسیر ارزشمندی قرار گرفته‌اید و به خاطر این توفیق باید شکرگزار درگاه الهی باشید و دعا کنید تا در این مسیر ارزشمند منشأ اثر باشید.

انتهای پیام

captcha