اشاعه فرهنگ خودارزیابی با سطح‌بندی مراکز/ تقدیر از دو مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی
کد خبر: 3834555
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی کاربردی:

اشاعه فرهنگ خودارزیابی با سطح‌بندی مراکز/ تقدیر از دو مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی

گروه دانشگاه ــ معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: اشاعه فرهنگ خودارزیابی و توجه به کیفیت و ایجاد جو رقابتی سالم میان مراکز و تشویق به ارتقا کیفیت و نیز جهت‌دهی به فعالیت‌های اولویت‌دار فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی در مراکز، مهمترین اهداف دانشگاه از اجرای طرح سطح‌بندی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

اشاعه فرهنگ خودارزیابی با سطح‌بندی مراکز/ تقدیر از دو مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی
به گزارش ایکنا؛ نشست خبری دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور محسن محمدزاده، معاون نظارت و سنجش این دانشگاه و جمعی از روسای واحد‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی، امروز سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
 
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نشست با بیان اینکه تعداد دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۲۸۸ هزار نفر و ۶۸۶ نفر است، اظهار کرد: تاکنون بیش از یک میلیون و هفتصد هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف ارزیابی و سطح‌بندی مراکز واحد‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: اشاعه فرهنگ خودارزیابی و توجه به کیفیت و ایجاد جو رقابتی سالم میان مراکز و تشویق به ارتقا کیفیت و نیز جهت‌دهی به فعالیت‌های اولویت‌دار فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی در مراکز، مهمترین اهداف دانشگاه از اجرای طرح سطح‌بندی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

محمدزاده با تأکید بر اینکه توجه ما به اصول زیربنایی در سطح‌بندی مراکز بوده است، افزود: اصولی که در سطح‌بندی مراکز مورد توجه دانشگاه است؛ علمی بودن و بهره‌مندی از تجارب علمی، هوشمندسازی فرایند‌های ارزیابی، شفاف‌سازی فرایند‌ها و نتایج، ایجاد ارتباط با نظام تصمیم‌گیری، ایجاد دانش و اطلاعات سازمانی و استمرار و مداومت برنامه‌هاست.

هیچ مرکزی در سطح یک جای نگرفت

وی گفت: طی سال‌های ۹۷ و ۹۷ و در دو مرحله اقدام به سطح‌بندی مراکز و واحد‌ها کردیم که نتایج خوبی به دست آمد. هر مرکز بنا بر فعالیت خود تلاش می‌کند، جزء بهترین مراکز باشد، بر این اساس و طبق هشت عامل اصلی سطح‌بندی انجام شد که در هر عامل، چند ملاک و نشانگر مدنظر بود. از جمله این عوامل می‌توان به عملکرد مدیریت، کیفیت دوره‌های آموزشی، سطح مدرسان، فضا، امکانات و تجهیزات، اداری و مالی، امور دانشجویان و دانش آموختگان، دانشجویی فرهنگی و پژوهش و فناوری اشاره کرد. در مجموع این عوامل با لحاظ کردن ۱۷۹ نشانگر، ارزیابی واحد‌ها انجام شد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: در سال ۹۷، تعداد ۵۲۲ مرکز در ارزیابی و برنامه سطح‌بندی دانشگاه مشارکت داشتند. بر این اساس، در سال ۹۷ مرکزی که در سطح یک قرار بگیرد نداشتیم، و ۲۰ مرکز سطح ۲، ۴۳۴ مرکز در سطح سه و ۶۸ مرکز در سطح چهار ارزیابی و سطح‌بندی شدند. در ارزیابی سال ۹۸ هم تعداد ۵۱۸ مرکز مشارکت داشتند که در این سال هم متأسفانه مرکزی که در سطح یک قرار بگیرد، نداشتیم، همچنین ۲۳۰ مرکز در سطح ۲ قرار گرفتند، ۲۴۸ مرکز در سطح سه و ۴۰ مرکز در سطح چهار جای گرفتند. طبق این آمار مراکز ما از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کردند.

هفت درصد مراکز در این طرح شرکت نکردند

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، ۳۵ مرکز که حدود هفت درصد می‌شود، در طرح سطح‌بندی مشارکت نداشتند، گفت: مراکزی که طی این ارزیابی‌ها در سطح چهار قرار داشته‌اند و در ارزیابی بعدی، ارتقا پیدا نکنند، طبق مصوبه هیئت امنا و اساسنامه دانشگاه اجازه جذب دانشجو نخواهند داشت.

به گفته محمدزاده؛ تعداد ۱۰ مرکز در این طرح، در سطح دو برگزیده شدند. همچنین ۲۶ مرکز شایسته تقدیر انتخاب شدند.

در پایان این نشست، از ۱۰ مرکز برگزیده دانشگاه جامع علمی کاربردی، از جمله مرکز آموزش علمی کاربردی تجهیزات سنگین(هپکو)، مرکز آموزش علمی کاربردی تولید قند کرج، مرکز آموزش علمی کاربردی واحد ۵۵ تهران، مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت کوشا، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد، مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت تولیدی شیمیایی کلران از سمنان، مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت صنعتی علوم و فنون قزوین، مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد کردستان، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرمانشاه، مرکز شرکت تولید و تجهیزات سنگین هپکو استان مرکزی، با اهدای لوح یادبود و هدایایی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha