هزینه مازاد ولیمه به امور خیریه اختصاص داده شود
کد خبر: 3837903
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

هزینه مازاد ولیمه به امور خیریه اختصاص داده شود

گروه فرهنگی ــ یک مدرس حوزه علمیه و دانشگاه در مشهد گفت: با گرفتن مراسمی مانند ولیمه حجاج و... به صورت ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر، می‌توان بخشی از آن مبالغ مازاد را به امور خیریه اختصاص داد، با این شرایط علاوه بر گرفتن مراسم و دیدن اقوام و خویشان به نیازمندان نیز کمک خواهد شد.

برخی از مراسمات ولیمه سبب گناه می‌شودمحمد‌علی فیض‌آبادی، مدرس حوزه علمیه و دانشگاه در مشهد در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص رسم و رسوم ولیمه دادن حجاج، اظهار کرد: یکی از اعمال مستحبی برای حاجیان، گرفتن مراسم یا همان ولیمه است، همچنین در روایات به آوردن سوغاتی از طرف شخصی که به سفر رفته، تأکید شده است.

وی ادامه داد: آوردن هدیه‌ای به عنوان سوغاتی از سفر نیز شرایطی دارد؛ سوغاتی معمولاً برای اقوام و خویشان تهیه می‌شود و ترجیحاً از بازار‌های ایرانی خریده شود نه وهابیان، ساده باشد و... . یکی از فرهنگ‌های غلط که در گذشته وجود داشته و امروزه نیز شدت بیشتری گرفته، صرف هزینه‌های گزاف برای گرفتن سوغاتی است. این مسئله آنقدر افزایش پیدا کرده که افراد تمام فکر و دغدغه‌شان، خرید سوغاتی و بازارگردی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد: این فرهنگ‌های غلط آثار روانی بدی بر جامعه خواهد داشت، فردی از حج بازگشته و تمایل دارد برای خانواده و اقوام خویش سوغاتی‌های گران قیمت خریداری کند، اما اقوام و خویشان این فرد با دیگر افراد در ارتباط بوده و رفت‌و‌آمد دارند، دیگران وقتی چنین سوغاتی‌هایی را ببینند، قطعاً دلشان می‌شکند و مورد آزار روانی قرار می‌گیرند.

وی افزود: امروزه اکثر مشکلات و مسائل جامعه ما ریشه‌های روحی و روانی دارند. باید بخشی از مبالغ گزافی که بابت سوغاتی صرف می‌شود، به خرید سوغاتی‌های ساده‌تر و بخش دیگر آن برای کمک به فقرا و دیگر نیاز‌های جامعه هزینه شود.

فیض‌آبادی بیان کرد: مراسم ولیمه مستحب است اما با شرایط آن، مراسم ساده‌ای که در منزل با تعدادی از اقوام و خویشان و با غذایی ساده گرفته شود، مستحب بوده و مورد پسند خداوند خواهد بود، اما مراسمی که هزینه‌های گزافی بابت آن صرف شود، در رستوران‌های مجلل و با غذاهای مختلف برنامه‌ریزی شود، نه تنها مورد پسند خداوند نبوده بلکه سبب گناه نیز خواهد شد.

این مدرس حوزه علمیه و دانشگاه در مشهد بیان کرد: با گرفتن مراسم ساده‌تر و کم هزینه‌تر، می‌توان بخشی از آن مبالغ مازاد را به امور خیریه اختصاص داد، با این شرایط علاوه بر گرفتن مراسم و دیدن اقوام و خویشان به نیازمندان نیز کمک خواهد شد.


انتهای پیام

captcha