حصار صوت و لحن گرداگرد قرآن
کد خبر: 3842631
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱

حصار صوت و لحن گرداگرد قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک استاد حفظ و قرائت قرآن در مشهد گفت: قرآن باید از حصار صوت و لحن خارج شود تا تنها عده خاصی در محافل قرآنی حاضر نباشند؛ بلکه همه افراد بتوانند در این محافل شرکت کرده و از این کتاب گرانبها استفاده کنند.

قرآن کریم از حصار صوت و لحن خارج شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی حسنی، استاد حفظ و قرائت قرآن کریم، روز گذشته، 25 شهریور‌ماه، در نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با نخبگان و فعالان قرآنی که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: همواره اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از نهادهایی است که می‌تواند همانطور که در زمینه فعالیت‌های قرآنی در کنار حوزه‌های مختلف دیگر از جمله نقاشی، تئاتر، موسیقی و... موفق عمل کند، در این حوزه نیز مؤثر باشد و می‌تواند عملکردی داشته باشد تا قرآن از حصار صوت و لحن خارج شود که البته این اداره‌کل نیز به فعالیت‌های قرآنی که دارای اهمیت بوده توجه ویژه‌ای داشته است.

وی افزود: امروزه قرآن به سمتی رفته است که بیشتر به صوت و لحن آن توجه می‌شود و همین امر باعث تخصصی شدن جلسات قرآن شده است و سبب شده افرادی که در زمینه صوت و لحن متخصص هستند، بیشتر در جلسات قرآنی حضور داشته باشند و آن دسته از افرادی که در این زمینه تخصص ندارند به نوعی از قرآن بی‌بهره می‌شوند و این کار درستی نیست که عده‌ای از افراد، عده دیگری را به این جلسات راه ندهند.

حسنی با بیان اینکه حتی در قرآن هم آمده است که این کتاب برای همه افراد آمده است، عنوان کرد: با این وجود باید گفت که امروزه سفره قرآن تنها برای عده خاصی پهن شده است. از این رو دغدغه من این است که روزی برسد که همه افراد پای سفره قرآن حاضر شوند و راهکار این موضوع این است که باید آنچه را که در آن افراط و تفریط کرده‌ایم به درجه توازن برسانیم.

این استاد صوت و لحن قرآن کریم اظهار کرد: کشور عربستان قرائت قرآن را حرام می‌دانند یعنی در این کشور یک قاری قرآن مانند قاریان ما پیدا نمی‌شود و دلیل این امر هم این است که قرائت را مفسد تجوید می‌دانند و بر این باور هستند که صدای قاری هنگام قرائت قرآن با صوت و لحن باعث می‌شود که توجه به صوت بیشتر از توجه به مفهوم قرآن باشد که این کار درستی نیست.

وی افزود: بنابراین قرآن باید به‌گونه‌ای باشد که قرائت قرآن اول مورد توجه قرار گیرد نه اینکه صدای قاری بیشتر مورد توجه باشد. به همین دلیل است که عربستان چنین کاری را حرام می‌داند. براساس اینکه در کشور ما در این زمینه تخصصی وجود ندارد، همه مردم گمان می‌کنند که قرآن تنها به همین قرائت‌ها خلاصه می‌شود.

صوت و لحن زیبا اشباع شده است

حسنی بیان کرد: از این رو من اگر روزی به‌عنوان یکی از مدیران این کشور انتخاب شوم، قطعاً یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام می‌دهم این است که جلوی قرائت قرآن را خواهم گرفت و مردم را بیشتر به علم و عمل به قرآن راهنمایی خواهم کرد، زیرا متأسفانه امروزه آنگونه که باید از قرآن بهره گرفته نمی‌شود.

این فعال قرآنی عنوان کرد: همواره در کشورهای عربی یکی از معیارهای انتخاب آن‌ها برای مدیران ارشد، حافظ قرآن بودن است که متأسفانه ما شاهد این موضوع در کشور خود نیستیم. اداره ارشاد اسلامی که کارش ارشاد مردم است و همچنین دستگاه‌های دیگری که مرتبط با قرآن هستند، باید به‌گونه‌ای فعالیت داشته باشند که بتوانند الگوهای خوبی برای مردم باشند و اگر از مردم جلوتر نیستند، حداقل کاری نکنند که در این زمینه از مردم عقب‌تر باشند و اگر در این حوزه بتوانند گام‌های خوبی بردارند و پیشگام شوند، قطعاً می‌توان شاهد آثار خوبی در جامعه بود.

وی تأکید کرد: بنابراین در حال حاضر تعداد جلسات قرآنی کمتر و کم رونق شده، زیرا مردم دیگر از صوت و لحن زیبا خسته شده‌اند و این صوت و لحن زیبا دیگر اشباع شده است. در واقع نگاه ما به قرآن تنها نباید نگاه به زیبا بودن آن باشد، بلکه باید از آن استفاده شود که متأسفانه در کشور ما اینگونه نیست که اگر این توجه وجود داشت ما شاهد مدینه فاضله بودیم.

حسنی اظهار کرد: من پس از 30 سال خواندن قرآن به این نتیجه رسیدم که تا کی باید دنبال زیبا خواندن باشیم و چه موقع باید به‌دنبال فهم و عمل باشیم و تمام هزینه‌ها برای زیباخواندن که حکم پوسته را دارد، باید صرف شود و این تغییر حاصل نخواهد شد مگر اینکه هر یک از ما خودمان یک نوع تغییری را در وجود خود ایجاد کنیم.

صوت و لحن؛ جبهه‌گیری معنوی و هنری قاری

در ادامه این نشست حسین آمنا، دیگر استاد صوت و لحن قرآن کریم در مشهد، بیان کرد: همواره صوت و لحن یعنی جبهه‌گیری معنوی و هنری قاری، در مقابل فهم آیات و در جهت اجرای این جبهه‌گیری با توجه به قرائت به وسیله علم، قلب و ابزار خود قابل استفاده خواهد بود.

وی گفت: در واقع با توجه به صحبت‌های گفته شده باید بیان کرد که صوت و لحن به موت و لحن تبدیل شده است که یک معضل بزرگ در جامعه امروزی محسوب می‌شود. با این وجود در صوت و لحن دچار اشباع شده‌ایم و با توجه به سختی‌هایی که در این مسیر داشته‌ایم، خداوند هم به مردم خود قول داده کسی که در راه ما تلاش می‌کند ما خود آن راه را برای آن‌ها باز خواهیم کرد.

این فعال قرآنی ادامه داد: همچنین معضل دیگری که در جامعه قرآنی وجود دارد قرآن‌سوزی هنری است و توسط مسابقات قرآنی انجام می‌شود، این در حالی است که مقام معظم رهبری به‌طور مداوم در خصوص کرسی‌های تلاوت سخن گفته‌اند، اما هیچ اشاره‌ای به مسابقات قرآنی نداشته‌اند، پس چرا امروزه مدام به برگزاری مسابقات قرآنی دامن زده و برای برگزاری آن نیز تلاش می‌شود.

در ادامه این نشست جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی طی سخنانی بیان کرد: مشهد از قدیم مهد تلاوت، آموزش، قرائت و حفظ قرآن بوده است. همچنین در تفکر تفسیر و در عمل به قرآن نیز پیشتاز بوده که این موفقیت را مدیون فعالان قرآنی این استان است.

وی افزود: مشهد قطب قرآنی شناخته شده و جلسات قرآنی که در این شهر برگزار می‌شود به یک نهضت عمومی تبدیل شوند و از این رو باید تلاش کرد تا توزیع متناسب کلاس‌های قرآنی را در سطح استان و مشهد داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پایان، هدف از این جلسه را تقدیر و تجلیل از این پیشکسوتان و همچنین شنیدن نقطه نظرات و انتقادات این نخبگان دانست.

انتهای پیام

captcha