احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با
ایکنا؛ درباره مأموریتگرایی دانشگاه، اظهار کرد: مأموریتگرایی به این معنا که اگر رشتههای خاصی دارای مأموریتهای مشخصی باشند، دانشگاه امیرکبیر که در حوزه مهندسی و علوم پایه بهطور جامع فعالیت میکند، تلاش دارد مأموریتهایی در همین حوزه داشته باشد و این رشتهها را تقویت کند. براساس برنامه مشخصی حرکت کردن، باید مهمترین رویکرد دانشگاهها در تعریف مأموریتهای مشخص باشد و در چارچوب برنامه راهبردی هر ساله دانشگاهها این رویکرد باید وجود داشته باشد و حتی بودجه خاصی هم برای آن تعریف شود.
وی ادامه داد: ما در دانشگاه امیرکبیر، دو برنامه اصلی و راهبردی داریم که در این برنامهها بحث ارتقای علمی در رتبهبندیهای جهانی جزء اولویتهاست که تلاش داریم رتبه دانشگاه ارتقا پیدا کند، اگر چه دانشگاه امیرکبیر در سالهای اخیر رتبههای خوبی داشته و در بین دانشگاههای مهندسی قدیمی در ایران وضعیت مناسبی دارد، اما رویکرد بینالمللی برای ارتقای رتبه دانشگاه برای ما اولویت دارد.
معتمدی افزود: برنامه دیگر ما قرار گرفتن در زمره دانشگاههای نسل سوم است که این دانشگاهها به کارآفرینی، مهارتافزایی و نوآوری مشهور هستند. در این زمینه برنامههای مختلفی تدارک دیدهایم و بر کارآفرینی و مهارتافزایی در دانشگاه تمرکز کردهایم.
توسعه مراکز نوآوری و فناوری دانشگاه امیرکبیر در سال جاری
وی با اشاره به برنامههای دانشگاه در سال تحصیلی جاری گفت: توسعه مراکز نوآوری و فناوری در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در دستور کار است که در این زمینه از مدتها قبل کار آغاز شده و امیدواریم بتوانیم در سال جاری از افزایش ظرفیت مراکز نوآوری، بهرهبرداری به عمل بیاوریم. برنامه ما افزایش دو برابری مراکز نوآوری و فناوری است. کمکهایی هم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کردهایم و خودمان هم اعتباراتی را برای این منظور در نظر گرفتهایم. وزارت علوم، سازمان مدیریت و برنامهریزی هم در این زمینه یاریگر ما هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره اینکه چرا کمتر صحبت از تقلب علمی در رشتههای علوم پایه و فنی - مهندسی میشود، نیز چنین گفت: تقلب در تهیه آثار علمی از مشکلات عدیده دانشگاههای صنعتی از جمله امیرکبیر نیست. استانداردهای دانشگاههایی مانند امیرکبیر در سطحی قوی است و عملاً امکان تقلب داده نمیشود. استاندارد به این معنی که همه مراحل تحقیق و پژوهش، مرحله به مرحله کنترل و انجام میشود و اساتید داوری از داخل دانشگاه و بیرون پروژه را ارزیابی میکنند و این ارزیابی سختگیرانه است. استاد راهنما هم به فراخور باید گزارش ارائه دهد. در سال جاری هم آییننامه قویتری در موضوع پژوهش و تحقیق و نگارش پایاننامه ابلاغ خواهیم کرد.
اگر استاد راهنما خوب کار کند، غیرممکن است تقلبی اتفاق بیفتد
وی افزود: معتقدم که اگر استاد راهنما خوب کار کند، غیرممکن است تقلبی اتفاق بیفتد اما متأسفانه تقلب علمی همچنان وجود دارد و بساطی که در خیابان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران مشاهده میکنیم، نقطه ضعفی برای کشور و نظام است. امیدواریم با قانونی که در این موضوع تصویب شده، این بساط جمع شود. قبح تقلبها و دزدیهای علمی برای کشور، کمتر از دزدیهای اقتصادی نیست. نظام باید در برخورد با این معضل اجتماعی قویتر برخورد کند. اگر اراده لازم در این موضوع وجود داشته باشد، این تقلبها را شاهد نخواهیم بود.
وی درباره چگونگی پرداختن به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم گفت: در تمام برنامههای راهبردی دانشگاه، اسناد بالادستی اهمیت دارند، یکی از آنها بیانیه گام دوم است. به طور مستمر در مقدمه برنامههای راهبردی دانشگاه، نگاه به اسناد بالادستی وجود دارد. رهبر انقلاب در بحث علمی در این بیانیه به نکات خوبی اشاره کردهاند که ما میبینیم در بین مسئولان کشور، تنها کسی که بیش از همه در مسائل علمی و دانشگاهی دغدغه دارند، ایشان هستند. رهبری هم بر مسئله توسعه علم تأکید دارند و هم بر کاربردی کردن آن؛ اینکه ما به موضوع مهارتافزایی علم ورود کردیم، از جهت تأکیدات ایشان در همین بیانیه اخیر بوده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین درباره برنامه دانشگاه برای ورودیهای جدید امسال دانشگاه گفت: کسانی که وارد دانشگاه میشوند، بدو ورودشان به دانشگاه، دوران مهمی از زندگی آنهاست، چرا که شخصیت آنها در همین فضا به طور کامل شکل میگیرد. در ابتدا وقتی وارد دانشگاه میشوند متکی به پدر و مادر و وقتی از دانشگاه خارج میشوند در پی تشکیل زندگی مستقل و کسب و کار مخصوص خودشان هستند. اما اینکه دانشگاه برای آنها چه میکند، مسئلهای است که میتواند آینده تحصیلی، کاری و خانوادگی آنها را تحتالشعاع قرار دهد. خروجی دانشگاه باید به گونهای باشد که چهار سال دیگر برای ورودیهای جوانی که امروز وارد دانشگاه شدهاند، کاری کند. امروز در شرایطی قرار داریم که تعداد فارغالتحصیلان بیکار به جمعیت بیکار افزوده شده، شاید تا ۱۰ سال پیش فارغالتحصیلان دانشگاههای خوبی مانند دانشگاه امیرکبیر که فنی - مهندسی است، میتوانستند به راحتی وارد بازار کار شوند، اما امروز فارغالتحصیلان این دانشگاهها نیز، باید رزومه خوبی داشته باشند تا بتوانند جذب بازار کار شوند. اگرچه در حال حاضر نیز عمده فارغ التحصیلان امیرکبیر جذب بازار کار میشوند. تلاش داریم با رویکرد مهارتافزایی در دانشگاه، مشکلات جذب فارغالتحصیلان به بازار کار رفع شود.
وی درباره کاری که دانشگاه میتواند برای رفع مشکلات دانشجویان در هنگام فراغت از تحصیل کند با تأکید بر اینکه کمتر شدن روحیه امید به آینده در دانشجویان از چالشهای فضای دانشگاهی امروز است، گفت: افزایش امید به زندگی و آینده باید رویکرد اصلی دانشگاهها باشد و بتوانند شرایطی را فراهم کنند که جوان فارغالتحصیل از دانشگاه، بعد از تحصیل، بتواند کسب و کار و شغل مناسبی برای خود فراهم کند.
انتهای پیام