نزاع‌های فرقه‌ای مانع جدی برای طرح مباحث مهدوی است
کد خبر: 3890415
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه:

نزاع‌های فرقه‌ای مانع جدی برای طرح مباحث مهدوی است

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه با تاکید بر لزوم اصلاح تصورمان از حکومت مهدوی گفت: نزاع‌های فرقه‌ای و دینی مانع جدی برای طرح مباحث مهدوی است، زیرا اسلامی که امام می‌آورند در برابر ادیان و فرقه‌ها نیست، بلکه حقیقت ادیان را تأیید خواهد کرد.

کلباسیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت، امروز، 21 فروردین در هم‌اندیشی علمی «آینده‌پژوهی مهدویت و پساکرونا» که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با تاکید بر ضرورت آینده‌پژوهی در مورد مسائل مختلف گفت: جهان در حال تحول است و وضعیت ثابتی ندارد، لذا آینده‌پژوهی در زمینه‌های مختلف لازم است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه با بیان اینکه در چند قرن اخیر دنیا به سمت مادی‌گرایی زیادی پیش رفت افزود: عامل اصلی حرکت جهان غرب به سمت سکولاریسم خاطرات بدی است که آنها از کلیسا داشتند و همین سبب شد تا سیاست و علم راه خود و دین کلیسایی راه خود را برود.

کلباسی افزود: حوادث بعد از جنگ‌های اول و دوم جهانی، هشدارهایی به وجود آورد که به خصوص در میان مسلمین بحث بازگشت به دین و قرآن، مطرح و در غرب هم اندیشه گرایش به دین بیشتر شد.

افزایش بازگشت به دین در پساکرونا

وی بیان کرد: کرونا هم بسترهای متفاوتی پدید خواهد آورد که بازگشت به دین و ماوراء را در سطح جهانی بیشتر کند؛ بشر مغرور به تکنولوژی و علم به نقطه‌ای رسیده که خلاها و ضعف‌های فراوان خود را بهتر خواهد شناخت و فضا را برای طرح بحث منجی موعود فراهم‌تر می‌کند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: از منظر قرآن و روایات و نه حکومت‌هایی که در طول تاریخ به نام اسلام حکومت کرده‌اند هیچ مرزی میان مسلمین معنا ندارد و طبیعتاً نظام‌ها هستند که این مرزها را ایجاد کرده‌اند بنابر این پیام قرآن، حکومت جهانی است.

کلباسی تصریح کرد: کرونا مطلبی را برای بشر عینی کرده و آن این است که جهان و انسان یک حقیقت واحد هستند، و پیوستگی شگرفی با هم دارند؛ انسان نفس واحده دارد و خدای واحدی هم باید حاکم باشد؛ اینکه ریشه مشکلات بشر در جدایی، افتراقات است وگرنه انسان‌ها همه از خاک هستند و یک مسیر را دارند و فی نفسه برتری بر هم ندارند.

استاد مهدویت حوزه علمیه بیان کرد: جهان پساکرونا قابلیت طرح این مسئله را ایجاد کرده است که ما اهداف امام زمان را فارغ از معرفی شناسنامه‌ای ایشان، معرفی کنیم؛ به تعبیر رهبر انقلاب مهمترین این اهداف، ایجاد عدالت است و امروز عدالت بهترین کانال و بستر برای معرفی حکومت جهانی امام عصر(عج) است.

نزاع فرقه‌ای مانع جدی طرح مباحث مهدوی

وی با بیان اینکه یکی از موانع جدی برای طرح اصل مهدویت با اینکه موضوع مورد اتفاق جهان اسلام است نزاعات فرقه‌ای است افزود: ما باید در راهبردهای ترویج مهدویت مسیری را اتخاذ کنیم که بدون آسیب و بدون اینکه به خودمان و به یکدیگر مشغول شویم، مسیر اصلی را ببینیم و مسائل جزیی را کنار بگذاریم. مثلا طرح اینکه فلان فرقه مذهبی به حیات امام در دوره فعلی معتقد نیست و معتقد است که بعدا متولد می‌شوند جزء مسائل جزیی است.

کلباسی تصریح کرد: به خصوص در فضاهای رسانه‌ای و تبلیغی، اهداف مورد اتفاق نظام مهدوی را باید تبیین کنیم زیرا گاهی تبلیغ می‌شود که امام(ع) که تشریف بیاورند دوم سوم مردم جهان را می‌کشند در حالی که این مسئله صحت ندارد و برخی مسائل اینگونه که در روایات بیان شده است در مورد فسادهای قبل از ظهور است مانند آنچه در مورد طاعون سرخ و سفید آمده است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: باید مهدویت را از چیزهای نادرستی که بر آن بار شده نجات دهیم؛ در پساکرونا برای ارائه مهدویت به یک راهبرد نیاز داریم تا رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغی تبعیت کنند.

اسلام امام عصر مقابل مسیحیت و یهودیت نیست

وی در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه به اعتقاد برخی مدعیان روشنفکری دینی، خدا و دینی که امروز شیعه به دنیا معرفی می‌کند دین و خدایی کاملا فرقه‌گراست که فقط حامی شیعیان است آیا با این مدل ترویج می‌توانیم مهدویت را تبلیغ کنیم؟ افزود: باید مقداری تصویر و تصورات خودمان را تکامل ببخشیم؛ اسلامی که امام عصر که می‌آورند اسلام مقابلِ مسیحیت و اسلام مقابلِ یهودیت نیست، بلکه اسلامی است که  حقیقت یهودیت و مسیحیت را می‌پذیرد.

کلباسی تاکید کرد: وقتی حقیقت دین در زمان ظهور محقق شود ادیان و مذاهب معنا نخواهند داشت حتی شاید تصور امروزی ما از اسلام هم تغییر کند زیرا امام اسلام کامل را پیاده می‌کنند؛ در روایات هست که حقایقی که توسط حضرت مطرح می‌شود موجب آن است که پیروان ادیان به ایشان بپیوندند، لذا باید تصویر خودمان را از ظهور اصلاح کنیم.

انتهای پیام
captcha