فیلم | رمضان؛ ماه برکت، رحمت و مغفرت
کد خبر: 3894012
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
در محضر رمضان/ 1

فیلم | رمضان؛ ماه برکت، رحمت و مغفرت

آیت‌الله تحریری ضمن اشاره به اینکه روزه ماه رمضان در امت‌های گذشته به صورتی که در دین اسلام واجب شده است، وجود نداشته است، ‌گفت: همان‌طور که نبی مکرم اسلام(ص) در خطبه آخر ماه شعبان فرمودند. «ماه رمضان ماهی است که بر شما روی آورده است با برکت و رحمت و مغفرت».

آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان می‌باشد، پرداخت. در ادامه بخش اول این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد» (بقره/183)

ماه مبارک رمضان از ماه‌های بسیار شریف خدای متعال است که خدای متعال به امت اسلامی این لطف و کرامت را فرموده است که در این آیه مبارکه یک چنین خطاب لطیفی را به همه مومنین فرموده است که: ای مومنین، روزه بر شما واجب شده است همانطور که بر قبلی‌های شما واجب شده بود.

طبق روایات، روزه ماه مبارک رمضان فقط بر پیامبران گذشته واجب شده بود. البته روزه بر امت‌های گذشته واجب بوده است اما به این صورت که در این دین واجب شده است، نبوده است؛ منتهی خدای متعال به جهت لطف و عنایت خاصی که به پیامبر اسلام(ص) و این امت خاتم دارد روزه ماه مبارک رمضان را حدود بیست و نه روز یا سی روز بر این امت واجب گردانیده است.

همان طور که نبی مکرم اسلام(ص) در خطبه آخر ماه شعبان فرمودند. «ماه رمضان ماهی است که بر شما روی آورده است با برکت و رحمت و مغفرت». سه عنوان اساسی نبی اکرم(ص) برای این ماه بیان فرمودند؛ نخست برکت است، که مقصود این است که موجب ازدیاد انسان است.

دو قسم برکت داریم؛ نخست برکت در امور مادی که به این معناست که مالی که انسان به دست آورده دارای برکت باشد، هرچه از آن استفاده کند، جای برای استفاده خوب از این مال دارد. آن مالی دارای برکت است که بتوان نیازهای مختلفی را با آن برآورده کرد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha