اولین استماع قرآن در جلسه مقابله + فیلم
کد خبر: 3895687
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

اولین استماع قرآن در جلسه مقابله + فیلم

عبدالحمید توکلی‌‌بینا، مدیر دفتر مجامع عمومی و نظارت مالی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مدرس و قاری ممتاز قرآن است که آموزش رسمی فنون تلاوت را هنگامی که 15 سال داشت و پس از توصیه پدر فراگرفت.

به گزارش ایکنا، برنامه رضوان کاری از گروه معارف شبکه پنجم سیماست که با همکاری آستان قدس رضوی طی ایام ماه مبارک رمضان هر شب حدود ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این برنامه با اجرای محمد خاکساری، میزبان خادمان قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)، همراه است.

این قسمت از رضوان شامگاه گذشته، 12 اردیبهشت‌ماه، به معرفی عبدالحمید توکلی‌بینا، مدیر دفتر مجامع عمومی و نظارت مالی شرکت آب و فاضلاب استان تهران پرداخت. او فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی است و تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت، گرایش منابع انسانی به اتمام رسانده و حدود 24 سال است که در شرکت آب و فاضلاب فعالیت می‌کند و در کارنامه خود سابقه مدیریت‌ در بخش‌های مختلف این شرکت را دارد.

توکلی‌بینا در کودکی در جلسه مقابله قرآنی که طی ایام ماه مبارک رمضان در خانه مادربزرگش (که بی‌سواد مطلق بود، اما سواد قرآنی داشت) برگزار می‌شد، حضور داشت و شاید اولین بار آیات قرآن را آنجا شنید. خودش در این باره می‌گوید: «مرحوم پدرم نیز قرآن روزانه‌اش ترک نمی‌شد و هر روز صبح‌ها با الحان قدیمی و دلنشین قرائت می‌کرد. از همان زمان در جلسات قرآن محل شرکت کردم و با دوستان خوبی آشنا شدم. ابتدا قرآن را به روش ترتیل و بعد از آن فنون صوت و لحن و قرائت تحقیق را فراگرفتم.»

وی در همان اوایل که شروع به آموزش فنون ترتیل قرآن می‌کند از سوی بسیج محله‌شان برای آموزش روخوانی به کودکان و نوجوانان دعوت می‌شود در حالی که تنها 17 سال داشت. هنگامی که مشغول به تحصیل در مقطع سوم دبیرستان بود، جلسات آموزشی قرآن را در مسجد انصارالمهدی(عج) قم آغاز کرد و این آغاز معلمی او بود. همزمان با تعلیم به شاگردان، خودش نیز سطح یادگیری‌اش را افزایش می‌دهد.

این معلم قرآن ادامه می‌دهد: اندک اندک جلسات آموزشی‌ام توسعه پیدا کرد، مثلاً در ماه رمضان سال‌ 70 نزدیک به 100 قرآن‌آموز در گروه‌های مختلف سنی بعد از افطار در مسجد انصارالمهدی(عج) قم حاضر می‌شدند که اداره آنها از توانم خارج بود و با استادم، محمود جهرمی، این جلسه را اداره کردم.

این قاری ممتاز کشورمان معتقد است که هر فردی در هر سطحی که قرآن را می‌داند، باید سعی کند به دیگران آموزش دهد تا سواد قرآنی افراد بالا بیاید. در موفقیت یک عامل اعتماد به نفس و عامل دیگر، اعتماد دیگران به است تا موفق شوید.

وی پس از استماع آیه «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ»، بیان کرد: این آیه یکی از الگوهای برجسته را به مؤمنان نشان می‌دهد. در این آیه خداوند الگویی را معرفی می‌کند برای همه افرادی که قرآن را گوش می‌دهند و قرآن را می‌خوانند و به فهم قرآن علاقه‌مندند. این آیه راهنمایی است تا بتوانیم قلب‌هایمان را با آن محک بزنیم که چه اندازه قرآنی هستیم.

توکلی‌بینا در بخش دیگر از برنامه رضوان که با عنوان «روحت شاد» و با هدف انجام زیارت نیابتی برای فردی خاص انجام می‌گیرد از اساتیدی که محضر آنها زانوی تلمذ زده است و همچنین از مرحوم ابوالفضل علامی و عباس رنجبر یاد کرد.

فیلم کامل این برنامه را در ذیل ببینید:


یادآور می‌شود، برنامه رضوان در شبکه‌های مجازی صفحه‌ای به نشانی www_aqr_ir@ و rezvanmedia@ دارد.

انتهای پیام
captcha