
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جامعةالزهراء(س)، حمیده حائری شیرازی، 27 خرداد در مراسم اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه با اشاره به برگزاری دورههای تربیت کارشناس پاسخگوی فقه از سوی اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعةالزهرا، بیان کرد: طلاب سطح سه و چهار که مجدداً بعد از دورههای تکمیلی، داوطلب تعلیم و تعلّم و تفقه دینی با رویکردی جدید هستند و در طول سه ترم شرکت منظم در این دوره به عنوان کارشناس پاسخگوی فقه به بیان احکامالله میپردازند.
وی با اشاره به اهتمام مدیریت جامعةالزهراء در برنامه تربیت کارشناسان پاسخگوی اعتقادی و مسائل فقهی، بیان کرد: این اداره در طول 29 سال فعالیت رسمی خود 15 سال است که به تربیت کارشناسان پاسخگو در مسائل فقهی و اعتقادی میپردازد.
رئیس اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعةالزهرا، افزود: در این دورهها، آموزش پژوهش محور و تدریس کاربردی با رویکرد پاسخگویی یک اصل است.
حائری شیرازی تصریح کرد: وظیفه اداره پاسخ به سؤالات در اصل، تعلیم مهارتهای پاسخگویی است، اما مقدم بر مهارت و ذوق فقهی، توانمندی علمیِ کارشناسان پاسخگو است که باید در بیان و تبیین مباحث، مهارتِ علمی داشته باشند و به مدیر اطمینان خاطر دهند که علاوه بر ارتباط مؤثر، سؤال پرسشگر را علمی، مستند و صحیح پاسخ میدهد.
وی در این جلسه به تشریح برنامههای این دوره پرداخت و تأکید کرد: متربیان این دورهها با شیوۀ طلبگیِ پیشمطالعه وارد درس میشوند و در ادامه با مطالعه وارد مباحثه و سپس تقریر درس استاد را در محضر استاد دارند.
رئیس اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعةالزهرا اضافه کرد: در این دورهها، اساتید نقش مؤثری دارند و زحمت مضاعف میکشند، چون باید با ارائه طرح درس و تبیین سرفصلهای مشخص، تدریس و تعلیم مهارتهای پاسخگویی را توأم داشته باشند.
حائری افزود: اساتید دوره داد و ستد تحقیقات علمی را با فارغ التحصیلان سطح سه و چهار دارند که میبایست کاربرد و اهمیت ادبیات و ترجمه صحیح را با فهم اصطلاحات اصول و قواعد فقهی، در سیر تحقیق و تدریس داشته باشند و چه بسا اگر این رویکرد تدریس کاربردی در نظام آموزشی اجرا میشد، اداره پاسخ به سؤالات میتوانست با یک ترم علمی مهارتی، دوره را به پایان برساند.
وی با اشاره به اینکه اکثر پذیرفتهشدگان در این دوره، طلاب نخبه و برخی از اساتید هستند، گفت: در این دورهها، استاد در محضر استادی روشمند تعلیم میبینند و با دریافت روش از استاد میتوانند علاوه بر پاسخگویی، استاد کارگاه تربیت کارشناسِ پاسخگو در آینده نیز باشند و انشاءالله استاد صاحبنظر در کرسیهای مختلف فقه و معارف شوند.
انتهای پیام