غفلت از نقش الگوها در سبک زندگی و نظام تربیتی / درسی از سیره حضرت معصومه(س)
کد خبر: 3906720
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
آیت‌الله فقیهی بیان کرد:

غفلت از نقش الگوها در سبک زندگی و نظام تربیتی / درسی از سیره حضرت معصومه(س)

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به کرامات و فضائل علمی و اخلاقی حضرت معصومه(س)، بیان کرد: با وجود چنین الگوهای علمی و عملی در اخلاق و منش مسلمانی، شایسته نیست که الگوهای غربی در کشور ترویج شود. الگو و اسوه تأثیر بسیاری در سبک زندگی و نظام تربیتی دارد؛ با این حال برخی به دنبال معرفی الگوهای دروغین به جامعه امروزی هستند تا از این راه اهداف خود را دنبال کنند.

غرب دنبال معرفی الگوهای فاسد به زنان استآیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن گرامیداشت دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س)، گفت: سیره عملی حضرت معصومه(س) الگوی ارزشمندی برای حضور بانوان در اجتماع است، زیرا آن حضرت از مدینه برای دیدار برادر حرکت کردند تا به طوس بروند و در میانه راه در قم رحلت یافتند، یعنی در ضمن یک حرکت اجتماعی و سیاسی، عفاف شایسته زن مسلمان را داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شخصیت حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) جایگاه و مقام بزرگی دارد و یکی از آن‌ها مقام شفاعت است که در زیارت آن بانوی معظمه می‌خوانیم: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة» و این خود نشان‌دهنده مقام و مرتبه آن شافع روز جزاست.

مقام علمی بانوی کرامت

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان مقام علمی بانوی کرامت، افزود: تعدادی از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش‌هایی داشتند که می‌خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند. امام(ع) در سفر بودند. از این رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش‌ها را نوشتند و به آن‌ها تسلیم کردند، آن‌ها با خوشحالی فراوان از مدینه خارج شدند، در مسیر راه به امام كاظم(ع) برخورد کردند و داستان خود را برای آن حضرت شرح دادند. هنگامی که امام(ع) پرسش‌های آنان و پاسخ‌های حضرت معصومه(س) را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند: «فداها ابوها»؛ این داستان و کلام امام(ع) نشان از مقام والای علمی حضرت معصومه(س) دارد.

آیت‌الله فقیهی با ذکر اینکه علم و کسب علم در اسلام و در روایات اهل بیت(ع) جایگاه و شأن بسیار والایی دارد، اضافه کرد: ما چنین الگوهای علمی و عملی در اخلاق و منش مسلمانی داریم و با این وصف شایسته نیست که الگوهای غربی در کشور ترویج شود. الگو و اسوه تأثیر زیادی در سبک زندگی و نظام تربیتی می‌تواند داشته باشد؛ برخی سردمداران غرب و نظام استکبار به دنبال معرفی کردن الگوهای دروغین و فاسد به جامعه امروزی هستند تا از این راه اهداف پلید خود را دنبال کنند.

سیره عملی حضرت معصومه(س)

وی تأکید کرد: ما الگوهای بی‌نظیری مانند اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خاندان پاک ایشان داریم، باید از این امر غافل نباشیم و این ظرفیت گرانمایه و ارزشمند را قدر بدانیم و این الگوهای الهی و انسانی را در جامعه معرفی و ترویج کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سیره عملی حضرت معصومه(س)، گفت: سیره عملی حضرت معصومه(س) الگوی خوبی برای حضور بانوان در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی است. ولایت‌مداری، صیانت از امامت و ترویج احادیث اهل بیت(ع) از جمله فعالیت‌های بارز اجتماعی حضرت معصومه(س) بود که می‌تواند سرمشق مناسبی برای بانوان باشد.

وی افزود: برخی طوری تبلیغ می‌کنند که اسلام با حضور بانوان در اجتماع مخالف است، در صورتی که زنان بیشترین نقش را در شکل‌گیری انقلاب و تداوم آن داشته و دارند و حضور اجتماعی زنان بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب بیشتر شده است. اسلام با جلوه‌گری‌ و جلوه‌نمایی‌های گناه‌آلود مخالف است، نه با حضور سالم اجتماعی بانوان؛ دشمنان با تبلیغ نادرست می‌خواهند زنان را به مسیری هدایت کنند که غرب کرده و اکنون گرفتار مشکلات اجتماعی و خانوادگی شده است.

انتهای پیام
captcha