به گزارش ایکنا؛ همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم، حجتالاسلام رفیعی با انتشار فایلی صوتی، توصیههایی را خطاب به مداحان و سخنرانان برای برگزاری مراسم سوگواری بیان کرده است که متن آن از نظر میگذرد؛
«روایتی میخوانم از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) که فرمودند: «رحم الله عبداً احیی امرنا» یعنی خداوند مورد رحمت قرار دهد کسی که امر ما اهل بیت(ع) را زنده کند. پرسیده شد چگونه امر شما را زنده کنیم؟ فرمودند: علوم ما را یاد بگیرید و به مردم بیاموزید. اگر مردم با کلام نیکوی ما آشنا شوند از ما پیروی میکنند.
امسال شرایط محرم با هر سال متفاوت است. بیماری منحوس کرونا مردم را محبوس کرده و مانع از برگزاری مجالس به شکل سالهای گذشته شده است. انشاالله با رعایت دستورات بهداشتی به گونهای عمل کنیم که تضادی بین دین و سلامت احساس نشود.
ما یکی از بالاترین نعمتها را در دینمان سلامت میدانیم. «الصِّحة افضل النعم»، سلامتی برترین نعمت است. از آن طرف هم در روایات ما تأکید شده است کاری نکنید که به سلامت جسم شما لطمه بزند. گاهی بعضی عزیزان از سر دلسوزی و علاقه به اباعبدالله(ع) حرفهایی میزنند که ممکن است اذهان مردم را به هم بریزد؛ مثل اینکه ائمه(ع) شفا هستند، مثل اینکه حرمها شفاست و کرونا در حرم معنا ندارد و باید اجتماع کرد. ببینید، ما در همه امورمان باید تابع دلیل و منطق باشیم. باید تابع حجت شرعی باشیم. نباید مباحث را با هم خلط کنیم. تردیدی نیست زمینه شفا در حرم وجود دارد، امام زمینه شفا برای مردم است، قرآن شفاست، اما من از شما سؤال میکنم اگر یک نفر بیماری مسری داشته باشد، جایز است در حرم معصومین(ع) حضور پیدا کند؟ خیر، چون بیماری سرایت میکند.
امام هادی(ع) بیمار بودند، عدهای را فرستادند به کربلا بروند و برایش دعا کنند. خود ما سالهاست در حرمها برای شفای بیماران دعا میکنیم، اما اگر یک بیماری مسری است، آیا شخص شرعاً مجاز است بین مردم برود و بگوییم اثر نمیکند؟ چرا؛ ذات بیماری مسری اثر کردن است، ذات کرونا سرایت است. وقتی ذاتش سرایت است، چرا با عقاید مردم بازی کنیم. خب، بیمار مسری در منزل بخوابد، قرنطینه شود، یک انسان سالم به حرم برود و برایش دعا بکند. اگر بین مردم برود، شرعاً مسئول است، چون موجب ورود ضرر به دیگران میشود. در اسلام یک قاعدهای داریم: «لاضرر و لاضرار فی الاسلام». این قاعده، خیلی قاعده مهمی است. کسی حق ندارد به دیگران ضرر بزند و آسیب برساند.
در عین حال نباید کسی بگوید بیماری اثر نمیکند. مگر امام مجتبی(ع) با سمّ به شهادت نرسیدند؟ مگر امام رضا با انگور مسموم به شهادت نرسید؟ مگر در کنار حرم امام رضا(ع) بمبگذاری نشد و عدهای به شهادت رسیدند. مگر در مکه جرثقیل سقوط نکرد و عدهای از دنیا رفتند. من از این تکرویهایی که میشود، تعجب میکنم. ما تابع حجت شرعی هستیم. حجت شرعی برای ما عقل و خرد است. حجت شرعی برای ما نظر علما و مراجع و رهبر معظم انقلاب است.
آقایان مداحان و سخنرانان، کاری نکنیم بعداً به دستگاه امام حسین(ع) هجمه شود. آقایی که به سادگی میگویی همه اینها حرف است و من خودم مجلس گرفتم و مردم کنار هم نشستند، ماسک هم نزدیم. عزیزی در همین قم که از بزرگان بود یک شب اعلام کرد همه اینها شوخی است، من تربت اباعبدالله(ع) میخورم کرونا اثر نمیکند، ولی چند روز بعد در اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت. مگر در میان کسانی که از دنیا رفتند پزشک نیست، عالم نیست، مداح نیست. امسال در برابر آزمون مهمی قرار گرفتیم و آن آزمون هماهنگی دین و سلامت است. خواهشم این است تکروی نکنیم و خلاف نظر مراجع و عقلانیت و خلاف روایات عمل نکنید. مگر قرآن نمیگوید اگر کسی بیمار است، روزه نگیرد. همچنین جهاد از او برداشته شده است.
تعبیر رهبر انقلاب این بود که مخالفت با ستاد کرونا سیئه است؛ البته ایشان فرمودند باید در ستاد افراد کارشناسی مذهبی هم باشند. پس به بیانیههایی که عزیزان ستاد میدهند، نگاه بدبینانه نداشته باشید. خداینکرده جوّسازی نکنیم. نخواهیم نظام سلامت را در مقابل نظام دین قرار دهیم، نظام سلامت را در مقابل نظام دین قرار بدهیم. آقایان مداح و سخنران، بر شما لازم است در این قضیه از مرجعیت تبعیت کنید. کدام مرجع در کدام فتوا اعلام کرد بدون ماسک و بدون رعایت پروتکلها مجلس برگزار کنید.
خواهشم این است برای حفظ سلامت فرزندان و همسران خودتان و برای سربلند شدن در دنیا توصیههای بهداشتی را رعایت کنید. چهل سال از انقلاب میگذرد و ما هر سال عزاداری داشتیم. مگر دولتهای مختلف حتی یکبار مانع عزاداری ما شدند؟ پس چرا سخنان مسئولین را حمل بر عناد میکنید، حمل بر مخالفت میکنید و میگویید اینها میخواهند دستگاه امام حسین(ع) نباشد؟! بله، عزای اباعبدالله باید اقامه بشود، باید تکریم بشود، روضه و سخنرانی باید برقرار باشد، ولی با رعایت آنچه عقلا و خردمندان بیان کردند.
انتهای پیام