بازگشت به قرآن، ایده محوری بنیانگذار جنبش انصارالله یمن است / لزوم تحقیق در مطالب تفسیری شهید حوثی
کد خبر: 3923897
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

بازگشت به قرآن، ایده محوری بنیانگذار جنبش انصارالله یمن است / لزوم تحقیق در مطالب تفسیری شهید حوثی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه بازگشت به قرآن، ایده محوری بنیانگذار جنبش انصارالله یمن است، تأکید کرد: تمرکز بر تفسیر ایشان از قرآن در مجموعه سخنرانی‌های وی با عنوان «مناظر شهید حسین الحوثی» نشان می‌دهد که از سیاسی و اجتماعی‌ترین تفاسیر است.

بازگشت به قرآن ایده محوری بنیانگذار جنبش انصارالله یمن است/ لزوم تحقیق در مطالب تفسیری شهید حوثیبه گزارش ایکنا، مختار شیخ‌حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، 29 شهریورماه در نشست «بنیادهای مقاومت در تفکر شهید حسین الحوثی»، بنیانگذار جنبش انصارالله، گفت: وقتی در جنبش‌های اسلامی و سیاسی تحقیق کنیم، در سه سطح بحث قابل پیشبرد است؛ اول تولیدکنندگان اندیشه، دوم توزیع‌کنندگان و سوم پیروان و عمل‌کنندگان به یک اندیشه.
 
وی افزود: در سطح تولیدکنندگان به ایدئولوگ‌ها می‌رسیم و با توجه به جایگاه شهید حسین الحوثی در تأسیس انصارالله یمن، بحث بنده هم بر رهنمودها و اندیشه‌های وی به عنوان تولیدکننده اندیشه استوار است.
 
شیخ حسینی اضافه کرد: مهمترین زمینه شکل‌گیری این جنبش، احساس خطر علمای زیدیه نسبت به از بین رفتن هویت این گروه دینی از طریق ورود اندیشه‌های سلفی عربستان است. زیدیه‌های متسلف از پدیده‌هایی بود که علمای زیدی از آن احساس خطر کردند، زیرا می‌توانست منجر به بروز انحراف در اندیشه آنان و جوگیری از انتقال اندیشه این فرقه به آیندگان شود.
 
وی افزود: شهید حوثی، در سال‌های 2002 تا 2004 میلادی حدود 80 سخنرانی کرده است و برخی اعضای آن عمده این سخنرانی‌ها را حفظ هستند و منبعی برای حرکت‌های سیاسی آنان است. این جنبش بر مفهوم امامت در تراث زیدی استوار است و بخشی از مقاومت این جنبش در یمن به همین مفهوم بر می‌گردد، زیرا اعضاء تصویری اعتقادی از رهبرشان دارند و معتقدند که شهید حوثی فرزندی از فرزندان حضرت زهرا و امام آنان در آن دوره بوده است.
 
وی افزود: یکی از بزرگان این گروه در مصاحبه‌ای که با او داشتم، تأکید کرد که فهم و قرائت ما از امام خمینی هم این است؛ یعنی ایشان همه ویژگی‌های یک امام زیدی را در قبل از انقلاب داشته، لذا ایشان هم امام اعتقادی است.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بازگشت به قرآن از ایده‌های محوری شهید حسین الحوثی است، اگر روی تفسیر ایشان و مجموعه سخنرانی‌های وی با عنوان «مناظر شهید حسین الحوثی» تحقیق شود، از سیاسی اجتماعی‌ترین تفاسیر است. وی فارغ‌التحصیل علوم قرآنی در سودان بوده، لذا مطالبش جای تحقیق دارد. همچنین تأثیرپذیری رهبر جنبش از امام و انقلاب، از دیگر ویژگی‌های این جنبش است. 
 
همایش ملی مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم از امروز، 29 شهریورماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شده و تا روز پنجشنبه، سوم مهرماه ادامه خواهد یافت. نشست «بنیادهای مقاومت در تفکر شهید حسین الحوثی» که امروز برگزار شد، از مجموعه نشست‌های همایش مقاومت اسلامی از  منظر قرآن محسوب می‌شود.
انتهای پیام
captcha