آمادگی ایجاد چهل رشته جدید حوزوی در مؤسسه امام رضا(ع)
کد خبر: 3925185
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵

آمادگی ایجاد چهل رشته جدید حوزوی در مؤسسه امام رضا(ع)

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ضمن اشاره به اهمیت ایجاد ارتباط میان علوم انسانی و فقاهت، از برنامه‌ریزی این مؤسسه برای ایجاد چهل رشته تحصیلی در این زمینه خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه کرسی درس «فقه التربیه» در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، صبح امروز، 3 شهریورماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام حیدر همتی، مدیر مؤسسه در این مراسم اظهار کرد: در ابتدا ایام دفاع مقدس را گرامی می‌داریم که به فرموده امام خمینی(ره) از الطاف خفیه الهی و نیز موجب تحقق فتح‌الفتوح یعنی مسئله انسان‌سازی بوده است. در ادامه باید عرض کنم بنیان تمدن نوین اسلامی بر پایه توحید است و تحقق توحید از اهداف تمدن‌سازی دینی است. تمدن توحیدی به معنای حرکت به سمت وحدت در همه ابعاد عالم هستی است؛ از جمله توحید در سیاست اقتصاد، فرهنگ و تربیت و ...

وی افزود: امام خمینی(ره) بر پایه تحقق توحید در انسان و جامعه، انقلاب اسلامی را در ایران رهبری کرد. بنیان این نهضت براساس حرکت از نظر به عمل و گره حکمت نظری به عملی رخ داد. بی‌گمان در این شرایط است که می‌توان انسان و جامعه را در دوره غیبت به سمت توحید رهنمون کرد؛ چراکه حکومت در نظر مجتهد واقعی براساس فلسفه نظریه تمام فقه در تمام زوایای زندگی بشر شکل می‌گیرد. همچنین بر این اساس است که گره فقاهت با سیاست و فرهنگ، اقتصاد و سبک زندگی مردم رخ می‌دهد. اینک که در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی بی‌شک باید از رهگذر نظام‌سازی اجتماعی عبور کرد.

پژوهشگر فقه نظام تصریح کرد: گره فقاهت با علوم انسانی روشی است که از اندیشه خمینی کبیر برآمده است و بر پایه اصل مقتضیات زمان و مکان در فرایند اجتهاد شکل می‌گیرد. گاهی برخی با تعابیر انحرافی‌ای همانند فقه پویا، عنصر اجتهاد جواهری را به دلیل توجه به مقضیات زمان و مکان ذبح کرده‌اند و گاه برخی با توجه حداکثری به نص‌گرایی و ظاهرگرایی، از عنصر پویا و سیلان دین در همه ابعاد زندگی مغفول مانده‌اند. باید توجه داشت توجه صرف به مقتضات زمان و مکان یا ذبح مقتضات زمان و مکان یا به عبارت دیگر جمودگرایی، دو راهی هستند که از اندیشه خمینی کبیر جدا هستند.

وی در پایان گفت: مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) که مبنای فکری و اندیشه خود را از مبنای امام خمینی(ره) اخذ کرده است به دنبال گره فقاهت با علوم انسانی است؛ یعنی در پی نگاه حجت‌مند و روشمند به علوم انسانی بر پایه نگاه شارع و نگاه پویا به فقاهت و گره آن با واقع زندگی است. در افق آینده موسسه، طراحی چهل رشته بر این مبنای فکری مدنظر است و امروز رشته «فقه التربیه» را به طور رسمی افتتاح خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha