رواج افسردگی در جامعه بشری ناشی از بی‌معنایی زندگی است
کد خبر: 3932970
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

رواج افسردگی در جامعه بشری ناشی از بی‌معنایی زندگی است

استاد حوزه علمیه گفت: رواج افسردگی در جامعه بشری ناشی از بی‌معنایی زندگی و آن هم نتیجه بی‌اعتقادی به زندگی ابدی آخرت است.

یبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 12 آبان‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه فرقان، گفت: در آیه 21 سوره فرقان «وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَى رَبَّنَا لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا» فرمود کسانی ایراد می‌گرفتند که چرا پیامبر در خیابان و بازار راه می‌رود و غذا می‌خورد(که در آیه 7 اشاره شد). اینها به علت اینکه به لقای ما امید ندارند، می‌پرسند چرا خدا فرشته به عنوان پیامبر نفرستاد یا چرا خودش نیامد؛ اینها مستکبرند و طغیان زیادی دارند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات دنیای معاصر وجود افسردگی زیاد در جوامع بشری است، افزود: افراد افسرده عمدتاً می‌پرسند که چرا زندگی می‌کنیم و فایده آن چیست؟ خوردن، خوابیدن و تحصیل و گذران عمر چه ثمره‌ای دارد؟ این نگاه، ثمره آن است که انسان امیدی به آخرت و لقاء خدا نداشته باشد؛ مشکلی که امروز دنیای غرب با آن روبروست و انسان در نهایت رفاه مالی به پوچی می‌رسد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: کسانی که فقط زندگی را منحصر در دنیا می‌دانند، گرفتار پوچی و افسردگی می‌شوند و انگیزه خود را برای هر کاری از دست می‌دهند، اما اگر کسی متوجه باشد که دنیا لحظه کوتاهی از زندگی ابدی و طولانی ما هست، گرفتار بحران معنا، پوچی و افسردگی نخواهد شد.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: زمان حضور انسان در رحم مادر خیلی نسبت به دنیا کوتاه است و این دو دنیا در برابر ابدیت پیش رو هیچ نیست، دنیای بعد از مرگ ما جایی نیست که بتوانیم کاری انجام دهیم. فرصت دنیا فرصت محدودی است تا با اراده و اختیار خود بتوانیم برزخ و آخرت خود را بسازیم، اما متاسفانه چون همّ و غم ما فقط همین دنیاست، دنبال آبادی دنیای خود هستیم و چون آخرت خود را آباد نکرده‌ایم، از مرگ هراس داریم.

استاد تفسیر حوزه علمیه اظهار کرد: البته مشتاقان مرگ، خواهان مرگ نیستند، زیرا دنیا فرصتی برای معرفت و شناخت خداست و هرقدر عمر انسان بیشتر باشد، بیشتر عبادت می‌کند و به معرفت بیشتر نائل می‌شود؛ در این نگاه افسردگی معنا ندارد، اما کسانی که مصداق «وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا» هستند، دائما نق می‌زنند که چرا خدا خودش نیامده و فرشته نفرستاده و بشری مانند ما را به پیامبری برگزیده است؛ در ادامه فرمود شما ملائکه را خواهید دید، ولی آن وقت به شما می‌گویند دور شوید و سپس عذاب را به شما خواهند چشاند.

وی با بیان اینکه اعمال این افراد مانند بادکنکی است که پا روی آن بگذاریم و بترکد و بادش خالی شود و گویی هیچ کاری در دنیا جز توهم و هوا و خیالات نکرده‌اند، تصریح کرد: روایات اسلامی برخلاف متون ادیان دیگر مرگ را به زیبایی ترسیم کرده است؛ بنده در کنفرانسی در یونان به تشریح برخی روایات برای ارباب ادیان پرداختم که وقتی مقایسه کنیم، مطالب اسلامی بسیار دقیق است. در روایت داریم که وقتی انسان مُرد، روح بلافاصله جسم را رها نمی‌کند، بلکه روح همراه جسد می‌رود و وقتی در خاک قرار گرفت و تشییع‌کنندگان پراکنده شدند، روح میت، اطرافیان را صدا می‌زند که کجا می‌روید و چرا مرا تنها می‌گذارید؟.

وی افزود: مرده وقتی می‌بیند همه رفتند و تنها شد، افسوس بسیاری به جان او می‌افتد که من  اینقدر برای اینها تلاش کردم، ولی همه مرا ترک گفتند؛ در این هنگام کنارش کسی را می‌بیند که در واقع همان اعمال او است. روایات چنین ترسیم زیبایی از لحظه مفارقت انسان از دنیا دارند.

استاد حوزه اضافه کرد: مایه تعجب است که سریال‌سازان و فیلم‌سازان ما چرا به این منابع برای تبیین مرگ رجوع نمی‌کنند و برخی اوقات براساس تخیل اقدام به ساخت فیلم در مورد مرگ می‌کنند.

انتهای پیام
captcha