سخت‌ترین مرحله تربیت، اثربخشی و جذب است
کد خبر: 3939242
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
استاد جامعةالمصطفی العالمیه:

سخت‌ترین مرحله تربیت، اثربخشی و جذب است

استاد جامعةالمصطفی العالمیه گفت: اثربخشی و جذب پیچیده‌ترین مسئله در عرصه تربیت است، چراکه تعلیم زمانی کارآمد خواهد بود که جذب‌کننده باشد و غایت هر تعلیم و تربیتی، اثربخشی است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس کوثری، استاد جامعةالمصطفی العالمیه امروز در نشست علمی «راهکار‌های اثربخشی و جذب حداکثری در عرصه ترویج معارف اسلامی» که به همت مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی به صورت برخط برگزار شد، افزود: یکی از مؤلفه‌های کلیدی در زمینه اثربخشی و جذب، نمایش زیبایی‌های دین و عرضه هنرمندانه آن است. هر اندیشه‌ای اگر قرار است ماندگار شود، باید بر بال هنر عرضه شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ساز وکار اثربخشی و جذب در عرصه تعلیم و تبلیغ دین اظهار کرد: اثربخشی و جذب، مستلزم شرایط و ویژگی‌هایی است؛ پیش‌نیاز‌هایی می‌خواهد و راهکار‌هایی دارد.

وی شرایط و ویژگی‌های اثربخشی و جذب را علمیت، شخصیت و مهارت عنوان کرد و گفت: اعتماد و اعتبار، سبب مقبولیت و محبوبیت فرد می‌شود و علمیت، شخصیت و مهارت، سرمایه اجتماعی و معنوی ایجاد و موفقیت را تضمین می‌کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم کارآمدی را نتیجه توانمندی، مهارت و علمیت دانست و تصریح کرد: اثربخشی به ویژگی‌های شخصیتی همچون انگیزه‌مندی و اخلاص نیازمند است. موفقیت دارای دو بالِ کارآمدی (بعد مادی و کمی) و اثربخشی (بعد کیفی) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوثری از راهکار‌های اثربخشی و جذب در عرصه تعلیم و تبلیغ دین سخن به میان آورد و افزود: اثربخشی و جذب، صورت‌های مختلفی دارد که تحمیل، خلسه و مسخ مد نظر نیست. فعالان این عرصه باید به دنبال اقناع، بینش‌سازی و پذیرش آگاهانه و انتخاب درست باشند.

وی مراحل اثربخشی را «ضریب برد پیام»، «میزان انتقال پیام»، «ضریب حرکت پیام از نقطه شروع تا فرادست»، «میزان تعلق خاطر به پیام» و «میزان به کارگیری و استفاده از پیام» دانست و در تعریف دین عنوان کرد: دین مجموعه‌ای از باور‌های بنیادین و نظام‌های متعدد در عرصه‌های گوناگون است.

سخنران نشست مجازی ادامه داد: زبان دین، زبان وجودی است و دیگر معارف بشری، زبان ابزاری دارند. دین با کل وجود و هستی انسان پیوند خورده است و به دلایل متعدد، همواره مورد توجه افراد و جریان‌های گوناگون بوده و به همین دلیل، همیشه در معرض انواع تحلیل‌ها و نظریه‌ها واقع شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، دومین علم در ذیل اثربخشی را خودشناسی دانست و تصریح کرد: مبنای اثربخشی، خودشناسی درست -‌فارغ از خودکوچک بینی و خودبزرگ بینی و در حقیقت، خودواقع بینی- است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوثری با بیان اینکه کرامت و تکریم شخصیت، یکی از خطوط اساسی در تربیت اسلامی است، گفت: در مرحله انسان‌شناسی، توجه به شرایط و ویژگی‌های مخاطب، اهمیت فراوان دارد. شخصیت انسان شامل سه رکن؛ «رکن فکری شناختی به مرکزیت عقل»، «رکن احساسی به مرکزیت قلب» و «رکن رفتاری به مرکزیت قوه عامله» می‌باشد، این ارکان از یکدیگر تأثیر و تأثر می‌پذیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوثری ادامه داد: از آیات، روایات و شواهد علمی بر می‌آید که مهم‌ترین رکن، رکن قلب است که محصولات آن در محبت و عشق متبلور می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم شناخت این ویژگی از سازمان روانی انسان را در تصرف ابعاد وجودی وی بسیار مهم ارزیابی و اظهار کرد: رفتار‌های انسان، از دو منبع «ادراکی به مرکزیت عقل» و «منبع تحریکی به مرکزیت قلب» سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شخصیت هرکس، حاصل آموخته‌های اوست، تصریح کرد: تا زمانی که موانع ترویج دین و تبیین آموزه‌های دینی را برطرف نسازیم، نمی‌توانیم اثربخشی مطلوبی داشته باشیم. یکی از مؤلفه‌های کلیدی در زمینه اثربخشی و جذب، نمایش زیبایی‌های دین و عرضه هنرمندانه آن است.

انتهای پیام
captcha