به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه امروز 26 آذرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزارشد، اظهارکرد: این مجتمع آموزشی متولی ورود به حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی است. با توجه به جایگاه و تأثیرگذاری و نقشی که علوم انسانی در جامعه بشری و عرصههای مختلف زندگی دارد، نیاز است تا جامعةالمصطفی از این بستر و ظرفیت برای تحقق رسالت خود استفاده کند.
عضو هئیت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: در این مجتمع ۹ رشته علوم تربیتی، روانشناسی، حقوق، علوم سیاسی مدیریت، اقتصاد، مطالعات اجتماعی، تبلیغ و ارتباطات، اخلاق و در کنار آن گروه مبانی اندیشه اسلامی با هدف تأمین پشتوانههای معرفتی رشتهها و بسترسازی اسلامی سازی علوم انسانی است.
وی کار در حوزه علوم انسانی اسلامی را مهمترین رسالت این مرکز عنوان کرد و افزود: نقد علوم انسانی متعارف و برخورداری از نگاه نقادانه به علوم انسانی موجود با رویکرد فعالانه، بازتعریف و اسلامیسازی علوم انسانی و نیز تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر مبانی و مختصات دینی، مهمترین محورهای فعالیتی این مرکز به شمار میآید.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که برای دستیابی به این هدف راهکارهایی را پیش بینی کردهایم، خاطرنشان کرد: تولید آثار پژوهشی فاخر ناظر به ارائه مبانی علوم انسانی اسلامی، همکاری در تدوین متون درسی و ترسیم سرفصلهای آموزشی، راهاندازی مجلات و نشریات علمی پژوهشی و تخصصی، برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، ترویجی و نقد نظریات، برگزاری نشستها و همایشهای علمی و تخصصی، از جمله قالبهایی است که در تلاشیم تا به سه محور فعالیتی جامه عمل بپوشانیم.
وی با اشاره به همکاری میان مجتمع و پژوهشگاه بین المللی المصطفی گفت: ما در این تعامل و همکاری پژوهش از بستر آموزش به یک پیوند عمیق رساندهایم تا استعدادهای پژوهشی و نخبگانی را شناسایی کنیم.
حجتالاسلام و المسلمین بناری آموزش پژوهش محور، تربیت مدار را شاکله فعالیتهای دانشی این مجتمع برشمرد و اظهار کرد: تشکیل انجمنهای پژوهشی دانش پژوهان از کارهای مهمی است که به تبع باز تعریف رشتهها و فعالیت گروههای علمی فعالیت نموده، یافتههای دانشی خود را در قالب مجلات تخصصی ارائه میدهند.
وی آموزش مدیریت پژوهشی را از مهمترین اهداف انجمنهای علمی دانست و افزود: روزآمدی موضوعات و تحقیقات علمی در نشریات دانش محور گروههای علمی بستری ارزشمندی را برای ارائه یافتههای نوین پژوهشی به ارمغان آورده است.
استاد جامعةالمصطفی العالمیه به اهمیت برگزاری کارگاههای پژوهشی برای ارتقاء سطح پژوهش در دانشپژوهان تأکید کرد و گفت: جامعةالمصطفی نهادی بینالمللی است؛ لذا ضمن توجه به الزامات فعالیت در عرصه بین المللی، جهتدهی رسالههای دکتری به سمت نیازهای بین المللی، جهان اسلام و منطقهای از جمله رویکردهای پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی به شمار میرود.
وی بر جایگاه مهم و تأثیرگذار فراهمسازی بستر تبادلات و همکاریهای مشترک بینالمللی در عرصه پژوهش و ارائه تحقیقات مشترک علمی تأکید کرد و افزود: تولید مجلات به زبانهای زنده دنیا و ارائه آن در جوامع هدف، از دیگر برنامهها و رویکردهای مهم مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی است که میتواند نظریات و دیدگاههای آموزههای اسلامی و الهی را از حصر زبانی خارج کند.
رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی بر عمق تعاملات دانشی المصطفی با دانشگاههای بینالمللی جهان اشاره و تأکید کرد: تقویت روزافزون ارتباطات و تعاملات دانشی با مراکز آموزشی و پژوهشی عرصه بینالملل مهمترین رویکرد پیش روی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی به شمار میرود.
انتهای پیام