به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا حاجیانزاده، دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، در نشست فصلی این ستاد که با حضور وزیر و مدیر حوزههای علمیه همچنین کمیتههای ۷۰۰ گانه همکاریها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهارکرد: بحمدلله با حمایتهایی که تاکنون نسبت به دبیرخانه ستاد وجودداشته است، توانستهایم اقدامات و طرحهای ارزشمندی را پیگیری و علمیاتی کنیم.
دبیر ستاد همکاریها با اشاره به تمهیدات اجرای برنامه ۵ ساله همکاری افزود: امسال شاهد ابلاغ برش سال ۹۹ برنامه ۵ ساله برای دومین سال اجرا هستیم، به طوری که برش سال ۹۹ برنامه ۵ ساله، با امضای وزیر آموزشوپرورش در قالب برنامه سالانه، به ادارات کل استانها و توسط مدیر حوزههای علمیه به مدیریتهای استانی ابلاغ شد.
حاجیانزاده به امضای تفاهمنامه با دبیرخانه کمیتههای استانی اشاره کرد و گفت: دبیرخانه ستاد طی رایزنی با کمیتههای استانی، برش استانی و حجم عملکرد هر استان در ذیل هر برنامه را تعیین نموده و در قالب تفاهمنامه اجرای برنامهها، به امضای نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رئیس و مدیر کل آموزش و پرورش به عنوان نایب رئیس کمیته استان و امضای دبیر ستاد رسانده است.
وی ضمن تبیین و تشریح برنامههای این برنامه و برش ۵ ساله گفت: برنامهها در سفرهای استانی و جلسات ویدئو کنفرانس برای اعضای کمیتههای استانها، نمایندگان، ولی فقیه، مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران حوزههای علمیه استانها تبیین شد و همچنین سفری به استانهای مرکزی، یزد، مازندران، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری صورت پذیرفت.
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش در خصوص گزارش عملکرد کمیتههای استانی بیان کرد: با پیگیری همکاران در دبیرخانه ستاد، گزارش عملکرد کمیتههای استانی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دریافت شده و با تجمیع گزارش فعالیت کمیتههای استانها، ارزیابی وضعیت همکاری در استانها و مناطق با بهرهگیری از ظرفیت سامانه ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش انجام میشود.
وی به راهاندازی کارگروههای تخصصی ستاد همکاریها اشاره کرد و افزود: به منظور کیفیتبخشی و بهینهسازی اجرای برنامهها و افزایش مشارکت واحدهای ستادی و سازمانهای وابسته در آموزش و پرورش و حوزههای علمیه، کارگروههای پنجگانه با عناوین پژوهش، آموزش و برنامه درسی، تبلیغ و امور فرهنگی، منابع انسانی و مدارس وابسته در یک جلسه افتتاحیه با حضور آیتالله اعرافی و حاجی میرزایی و جلسات پیاپی بعدی فعالیت خود را آغاز کردهاند.
حاجیانزاده ضمن تببین اقدامات اجرایی برنامه ۵ ساله همکاریها گفت: به منظور همکاری در ایجاد و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی آمایش سرزمینی و تعیین مناطقی که از نظر جمعیت دانشآموزی، تقاضای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی، امکانات نیروی انسانی و ساختمان مناسب فراهم است، آغاز شده و نتایج آن برای تعیین اولویت راهاندازیهای جدید سال ۱۴۰۰ استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: عضویت صاحبنظران حوزوی به نمایندگی از مرکز مدیریت حوزههای علمیه در گروههای برنامهریزی درسی و همکاری در اجرای برنامه درسی ملی و ۱۱ راهنمای حوزه یادگیری در سال جاری آغاز شده است.
حاجیانزاده بیان کرد: نقد و بررسی کتب درسی و مطابقت با نظام معیار اسلامی از سوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه به سازمان پزوهش و برنامه آموزشی ارائه و ۸۰ درصد آن در چاپ جدید اعمال شده است.
مشاور عالی وزیر آموزش وپرورش همچنین با اشاره به شبکه شاد گفت: به منظور استمرار فعالیتهای مبلغان طرح تربیتی امین هماهنگیهای با شبکه آموزشی دانش آموز (شبکه شاد) انجام شده و تولید محتوا برای دانشآموزان ابتدائی، متوسطه اول، متوسطه دوم، معلمان و مربیان، خانوادهها و ارائه مشاورههای مذهبی با بهرهمندی از ظرفیتهای معاونت تبلیغ، دفتر تبلیغات اسلامی، حوزههای خواهران و سایر بخشهای حوزوی در حال انجام است.
دبیر ستاد همکاریها که در نشست فصلی ستاد با حضور وزیر و مدیر حوزههای علمیه سخن میگفت، به شرایط موجود و ایام کرونایی اشاره کرد و افزود: با همکاری و تعامل مجموعههای وابسته حوزه علمیه، در راستای پاسخ گویی به سؤالات و شبهات دانشآموزان، نرم افزار پاسخگویی به شبهات با موضوع کرونا حاوی ۸۰ سؤال با مشارکت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات آماده و ازطریق شبکههای مجازی و سامانههای آموزش و پرورش ارائه شد.
حاجیانزاده ادامه داد: برای جذب روحانیون طرح هجرت که در مناطق روستایی مستقر هستند در قالب خرید خدمات آموزشی و تربیتی، طی هماهنگیهای انجام شده بخشنامه وزارتی صادر و در آن قید شده که حوزههای علمیه به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی میتوانند با آموزش و پرورش برای تامین نیروهای لازم قرارداد منعقد نمایند.
وی در خصوص وضعیت طلاب وظیفه بیان کرد: هماهنگی جذب، آموزش و بهکارگیری طلاب در قالب نظاموظیفه عمومی در امور تربیتی و آموزشی مدارس با اولویت مدارس شبانهروزی و مناطق محروم، در سال جاری به ظرفیت سهمیه ۲۰۰۰ نفر انجام شده است.
دبیرستاد همکاریها گفت: ایجاد شرایط لازم برای طلاب مستعد علوم دینی جهت شرکت در رشتههای گروه علوم انسانی اسلامی آزمون استخدامی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و آغاز دوره تکمیلی و مهارتی پذیرفته شدگان در مرکز تربیت مبلغ معلم با مشارکت حوزههای علمیه و دانشگاه فرهنگیان از جمله فعالیتهای صورت گرفته دبیرخانه ستاد است.
حاجیانزاده افزود: برگزاری یکی از بزرگترین دورههای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با موضوع فرهنگ مهدوی در ایام نیمه شعبان، با مشارکت حوزههای علمیه و با حضور ۵۸۰ هزار نفر در قالب ۱۲ ساعت از طریق فضای مجازی یکی دیگر از اقدامات ایام کرونایی دبیرخانه ستاد میباشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بُعد بینالمللی حوزههای علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ارتباط بین امور بینالملل مرکز مدیریت حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش و بررسی همکاری در اقداماتی از جمله اعزام طلبههای زبان دان از سوی حوزه علمیه و ظرفیتهای جامعه المصطفی، تمهید پاسخ به شبهات برای ایرانیان خارج از کشور، مرتبط شدن معلمان خارج از کشور به مرکز پاسخگویی در قم و خدمات مشاوره مذهبی از جمله این موارد است.
حاجیانزاده بیان کرد: تشکیل کارگروهی برای بررسی امور مربوط به اهل تسنن از جمله ترویج نگاه تقریبی و نگرش وحدت ملی در مواجهه با اهل تسنن وفادار به ارزشهای انقلاب و رهبری، بررسی چگونگی مواجهه با جریان وهابیت و سلفیگری، کتابهای درسی و منابع آموزشی، مدیریتها و نیروی انسانی، حضور روحانیون تبلیغی و مبلغین طرح امین در مناطق مرزی، مدارس علوم و معارف اسلامی در مناطق مرزی از دیگر فعالیتهای برنامه ۵ ساله میباشد.
دبیر ستاد همکاریها با بیان اینکه میبایست به ترویج گفتمان همکاری با تمام توان اهتمام داشته باشیم، بیان کرد: با بهرهمندی از ظرفیّتهای رسانهای از طریق مصاحبه با شبکههای تلویزیونی و رادیویی، انتشار ۳۶ شماره بولتن الکترونیکی انعکاس اخبار همکاریها در بیش از ۷۰ رسانه دیداری و شنیداری و همچنین گفتگو با مسئولین دو دستگاه، صاحبنظران و پیشکسوتان در حوزه و آموزش و پرورش و انعکاس در سامانه دبیرخانه، خبرگزاری های ایکنا، حوزه، پانا، پرتال وزارت آموزش و پرورش و... تنها نمونهای از ترویج این گفتمان است.
پوستچیان
انتهای پیام