انسان‌های ایثارگر در طول تاریخ تأمین‌کننده امنیت خانواده بودند
کد خبر: 3946256
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
فروزان اکرمی:

انسان‌های ایثارگر در طول تاریخ تأمین‌کننده امنیت خانواده بودند

عضو هیئت علمی وزارت بهداشت گفت: امنیت برای زنان و خانواده را مدیون همه شهدا بوده‌ایم که از ابتدای تاریخ در این زمینه جانفشانی کرده‌اند. مخصوصاً شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در این راستا گام‌های بلندی برداشتند.

انسان‌های ایثارگر در طول تاریخ تأمین‌کننده امنیت خانواده بودندبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بین‌المللی «امنیت زنان و خانواده در خاورميانه با تاکید بر نقش شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس» امروز پنجشنبه، 18 دی‌ماه از سوی دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

فروزان اکرمی، عضو هیئت علمی وزارت بهداشت در این نشست با موضوع «ملاحظات اخلاقی و حمایت از حقوق سلامت مادران و کودکان در خاورمیانه» طی سخنانی گفت: در بحث اخلاق، علاوه بر اعمال اخلاقی، مسئله فضیلت‌های اخلاقی نیز مطرح می‌شود. شهدا در طول تاریخ همیشه این دغدغه را دارند تا افرادی که در کشور آنها زندگی می‌کنند در امنیت کامل به سر ببرند. شهدا انسان‌هایی دارای ویژگی‌های اخلاقی برجسته هستند؛ بدین معنا که دغدغه دیگران را دارند. یکی از مأموریت‌های این انسان‌ها در روی زمین تلاش در راستای رفع نابرابری و تبعیض است؛ به ویژه در کشورهای مسلمان‌نشین که در خاورمیانه مورد حمله افراد ظالمی همانند داعش قرار می‌گیرند، این افراد با جانفشانی‌های خود تلاش بسیاری انجام دادند تا امنیت برقرار شود.

وی ادامه داد: در میثاق حقوق بشر، تساوی حقوق مرد و زن و همه انسان‌ها به عنوان یکی از آرمان‌ها مطرح شده و همه دولت‌ها موظف به تحقق آن هستند مخصوصاً در مورد زنان که خشونت‌هایی علیه آنان رخ می‌دهد، این موضوع علنی‌تر است. در میثاق حقوق بشر، حق سلامت جسمی و روانی زنان در جهت کاهش مرگ و میر کودکان و بهبود زیست آنان، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و خدمات بهداشتی برای آحاد جامعه مورد تأکید قرار گرفته است.

اکرمی اظهار کرد: درباره حذف تبعیض و خشونت علیه زنان روز هشتم مارس را به عنوان روز حقوق زنان و صلح جهانی و 25 نوامبر به عنوان روز منع خشونت علیه زنان نامگذاری کرده‌اند، اما هنوز شاهد خشونت علیه زنان به ویژه در خاورمیانه هستیم و شهدا نیز به عنوان افراد فضیلت‌‌مند اخلاقی از خود و خانواده می‌گذرند تا امنیت را برای دیگران به ویژه زنان فراهم کنند.

عضو هیئت علمی وزارت بهداشت تصریح کرد:‌ زنان باید از مراقب‌های دوران زایمان و فراهم کردم امکان تغذیه کودکان با شیر مادر بهره‌مند باشند، چراکه فرزندآوری و حفظ بنیان خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است و زنان از زیربناهای حفظ کانون خانواده هستند و با مشارکت آنان است که چرخه‌های تثبیت شده فقر و محرومیت از بین می‌رود. عدالت، حکم می‌کند تمام کودکان از سطح مناسب زندگی و تغذیه برخوردار باشند؛ این مسئله‌ای جهانی است و تمام اخلاق‌مداران به آن پایبند است.

وی ادامه داد: کودکان حق بازی‌های کودکانه دارند و باید در تصمیمات شهروندی نقش داشته باشند، آنان باید عشق بورزند و در جای خود اندوهگین شوند و پیوندهای عاطفی برقرار کنند که از الزامات یک جامعه عادلانه است؛ چراکه انسان‌هایی که احساس وابستگی نکنند، نمی‌توانند انصاف و عدالت را برای یک جامعه به ارمغان بیاورند. طبق تئوری عدالت اجتماعی، ما باید بتوانیم از حقوق کودکان دفاع کنیم. در این تئوری یک فلسفه اخلاقی برای حقوق کودک در نظر گرفته می‌شود تا شاهد خوب زیستن کودکان باشیم.

اکرمی اظهار کرد:‌ بر اساس تئوری عدالت اجتماعی، سلامت و حق بر آن، فقط یکی از ابعاد خوب زیستن است. درست است که از نظر ما سلامت یک دغدغه اخلاقی، مهم است و افراد در صورتی می‌توانند به اهداف آینده زندگی خود دست پیدا کنند که ظرفیت‌ها و استعدادهای آنان در حد کفایت در بافت یک جامعه عدالت محور پرورش پیدا کرده باشد، اما مطالعه تئوری‌های اخیر عدالت به ما کمک می‌کند تا از این نظریه‌ها برای پشتیبانی و حمایت از حقوق کودکان و اجرایی کردن آن بهره ببریم. در حقیقت این نظریه‌ها کنش تعاملی بین حقوق مندرج در کنوانسیون حقوق کودک و اهمیت پرداختن و حمایت از آن در راستای تحقق عدالت اجتماعی را روشن می‌کند.

وی ادامه داد: شش بُعد برای خوب زیستی انسان‌ها مطرح شده که یکی از آنها امنیت فردی است. افراد اگر دائماً در معرض تهدید باشند نمی‌توانند یک زیست خوب را تجربه کنند. بُعد دیگر وابستگی و ایجاد حلقه‌های عاطفی است که شخصیت انسان‌ها را به گونه‌ای شکل می‌دهد تا ارتباط لازم را با دیگران برقرار و ارزش‌های اجتماعی خود را منتقل کنند. بُعد دیگر توانایی استدلال است. از نظر اخلاقی معتقدیم انسان‌ها باید بتوانند به درستی تصمیم گرفته و انتخاب‌های درستی باشند وگرنه امکان زیست مناسب را نخواهند داشت.

اکرمی تأکید کرد: بُعد دیگر برای برخورداری از زیست مناسب، احساس احترام به خود و ارزشمندی است. کرامت ذاتی انسان از منظر حقوق بشر و حقوق اسلام، بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و انسانی که چنین احساسی نداشته باشد از زیست مناسبی برخوردار نخواهد بود. بعد دیگر خودمختاری یا احساس فردی است. انسان‌هایی که همیشه مورد حمله و تجاوز قرار می‌گیرند و دغدغه تأمین غذا و معیشت خود را دارند نمی‌توانند تصمیمات درست اتخاذ کنند، لذا در سایه امنیت است که این فراهم می‌شود. این ابعاد باید در سطح کفایت فراهم باشد و فراهم شدن آنها هم مستلزم عملیاتی شدن حقوق بشر است. نتیجه اینکه سلامت یک دغدغه اخلاقی مهم است که با جنگ، خشونت و بلایای طبیعی تهدید می‌شود.

وی ادامه داد: انسان‌هایی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند، حق دارند از حقوق بشر برخوردار باشند تا از حقوق مادران و کودکان باردار نیز حمایت شود وگرنه سلامت به عنوان یک دغدغه اخلاقی مغفول خواهد ماند. از سوی دیگر عدم سلامت منجر به عقب ماندگی‌های ذهنی کودکان و عواقب بعدی آن خواهد شد به خصوص گفته می‌شود تکامل اوایل کودکی بسیار مهم است و تأثیر زیادی بر شکل‌گیری شخصیت فرد و خوب زیستی دارد.

عضو هیئت علمی وزارت بهداشت در پایان گفت: امنیت برای زنان و خانواده را مدیون همه شهدا بوده‌ایم که از ابتدای تاریخ در این زمینه جانفشانی کرده‌اند. مخصوصاً شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در این راستا گام‌های بلندی برداشتند و همیشه قدردان آنها هستیم.

انتهای پیام
captcha