به گزارش ایکنا، نشست «آیتالله مصباح یزدی و امتداد سیاسی اجتماعی فلسفه اسلامی»، 20 بهمنماه با حضور پرفسور محمد لگنهاوزن و حجج اسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، اکبر میرسپاه، مهدی علیزاده و سیداکبر حسینی قلعه بهمن، اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
حجتالاسلام روستا آزاد در سخنانی با اشاره به دغدغه آیتالله مصباح در تدوین مبانی فکری انقلاب، تصریح کرد: آیتالله مصباح میفرمودند اوایل که نهضت شروع شد و ما خدمت امام میرسیدم، دغدغه داشتیم که باید بنشینیم و مبانی فکری انقلاب را تدوین کنیم، لذا مباحث حکومت اسلامی را به توصیه امام و به اتفاق برخی افراد دیگر مورد مداقه و بحث قرار دادیم.
وی افزود: ایشان نقل کرده است که تنها فردی از دوستان انقلابی که به دغدغه بنده بیشتر از دیگران توجه داشت، شهید بهشتی بود؛ استاد مصباح فرمودند وقتی آقای بهشتی به آلمان رفت، بنده دهها هزار فیش تهیه کردم و تحویل شهید بهشتی دادم، اما فیشها به دست ساواک افتاد و از بین رفت.
روستآزاد، بیان کرد: ایشان در دهه 40، وقت خود را صرف مبانی انقلاب و پاسخ به این پرسش کردند که اگر حکومت پیروز شد، بر چه مبنا و اساس و روشی قرار است حکومت اسلامی برپا شود. در خاطرهای از استاد خواندم وقتی امام به قم آمدند، خدمتشان رسیدم و گزارشی از مباحثی که تدوین کرده بودیم ارائه کردم تا ببینیم امام رضایت دارند، امام فرمودند کار بسیار خوبی است و تا زنده هستم هزینههای آن را تقبل میکنم و همین تشویق سبب نشاط و شادابی ما شد و فهمیدیم کار ما در مسیر رضایت امام بود.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اضافه کرد: گاهی گفته میشود که ایشان چه بروز و ظهوری در انقلاب و زندان داشتند و چرا قبل از انقلاب حضور فعالی نداشتهاند؟ ایشان خودشان در مطلبی بیان کرده بودند که من واقعاً با مبارزه مخالف نبودم، بلکه علاقه به مسائل علمی داشتم و تلاش میکردم از این زاویه مؤثر باشم و همه خطرات را در این مسیر به جان خریدم، اما یک بار یک ساک پر از اعلامیه را از تهران به قم آوردم.
روستاآزاد با بیان اینکه محور علاقه ایشان به مباحث فکری بسیار قابل توجه است و خیلی از شبهاتی که نقل میشود، اینگونه قابل تبیین است، اظهار کرد: ایشان به مبارزه با التقاط اولویت میداد و میفرمود شیفتگی و علاقه من به امام از مطالعه کشف الاسرار آن حضرت بود. نقل کردهاند که در دوره آزادی تا تبعید امام دیدم جریانات مختلفی خود را به امام نزدیک میکردند، در حالی که زاویه فکری با امام داشتند؛ بنده چندصفحه نکاتی را در این باره تألیف کردم و خدمت امام دادم و امام بعد از مطالعه فرمودند حدس و تحلیل شما درباره این گروهها صائب بود؛ این نشان میدهد چقدر به التقاط و همراهی با امام حساس بودند.
وی ادامه داد: ایشان میفرمود از روزهای ابتدایی که همراه با امام شدیم، این دغدغه را داشتیم که چطور میتوانیم میان افرادی که دور و بر امام هستند، تفاوت بگذاریم و حد و مرز قائل شویم، زیرا برخی از این افراد اساساً زاویه داشتند، اما برخی حتی انقلابی هم بودند، ولی کمک به انقلاب را اولویت کاری خود نمیدانستند و برخی هم با انگیزههای دیگری وارد کار شده بودند و ایجاد مرز در مواجهه با این افراد مسئله مهمی بود.
روستاآزاد اضافه کرد: استاد مصباح با نوعی عشقورزی به شهید مطهری، مباحثی را از ایشان مطرح میکردند؛ علامه مصباح فرمودند اگر ما شهید مطهری را نداشتیم، انقلاب در افکار التقاطی گم میشد. ایشان نقل کردهاند که وقتی من نسبت به مبانی انقلاب دغدغه داشتم، فردی گفت ما وقتی پیروز شدیم قرآن را باز میکنیم و از روی آن مباحث حکومت را پیش میبریم، ولی بنده جواب دادم قرآن در طول تاریخ اسلام همواره مورد توجه بوده، اما ما باید براساس این کتاب، مبانی انقلاب را تدوین کنیم.
وی به ذکر نقلی از حجتالاسلام دعایی پرداخت و افزود: وی در جایی نقل کرده که بعد از ماجرای مدرسه حقانی، علامه مصباح گزارشی از اختلافات ایجاد شده را برای امام فرستادند و امام فرمودند من در سخنرانی پاسخ خواهم داد و امام در سخنرانی چند روز بعد به همکاری میان حوزه و دانشگاه توصیه فرمودند؛ آقای دعایی تأکید کرده که آقای مصباح بعد از آن ماجرا، به خاطر ارادت به امام هرگز به صورت روشن و صریح در برابر شریعتی موضع نگرفت.
روستاآزاد تاکید کرد: ایشان خود را وقف تبیین مبانی انقلاب کردند و حرکتشان مورد تأیید امام هم بود و حتی امام از هیچ مؤسسهای جز مؤسسه ایشان حمایت نکردند. علامه بعد از انقلاب هم در تربیت شاگردان با روحیه جهادی در قالب طرح ولایت کوشیدند و افرادی تربیت کردند که سرمایه اجتماعی برای حوزه، نظام و روحانیت هستند.
وی افزود: ما آثار و نتایج اندیشه، ثبات قدم و تعمیق باورها و مقابله با التقاطها را مشاهده میکنیم و جا دارد در دو بعد حکمت نظری و عملی درباره ایشان مطالعه و تدبیر بیشتر داشته باشیم.
روستاآزاد به ویژگی دیگر علامه مصباح پرداخت و افزود: ایشان معتقد بود که در جات ایمان افراد مختلف و سلیقه آنها متفاوت است؛ در جایی فرمودند: به چشم خودم دیدم که امام چقدر از آقای پسندیده تجلیل میکردند، در حالی در مباحث سیاسی و اجتماعی با هم اختلاف نظر داشتند؛ امروز هم بحث روز ما این است که چگونه میان کجروی و التقاط و اختلاف سلیقه در افراد، تفاوت بگذاریم تا اختلاف سلیقهها منجر به بروز برخی مسائل و نزاعهای بیهوده نشود.
انتهای پیام