کد خبر: 3958624
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
حسین سلیمی بیان کرد:

بهره‌گیری از میراث مدرن و دوری از مضرات صنعت فرهنگ با بازپروری نهاد دانشگاه

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: برخی به دنبال احیای دانش‌های سنتی و جایگزینی آن را با دانش مدرن هستند، اما به نظر می‌رسد نباید به دنبال افراط و تفریط باشیم و شاید بتوانیم با استفاده از برخی نمادها به گونه‌ای دانشگاه جدید را بازپروری کنیم که هم میراث دانش مدرن را حفظ و استفاده کنیم و هم از مضرات آنچه صنعت فرهنگ برای ما به ارمغان آورده است، پرهیز کنیم.

حسین سلیمی
به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین کنگره بین‌المللی «جندی‌شاپور» امروز، سه‌شنبه، 19 اسفندماه، به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزار شد.
 
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، در این همایش اظهار کرد: تمرکز بنده بر مفهوم دانشگاه و تحول دانشگاهی است. دانشگاه‌ها پدیده‌های مستقل اجتماعی نیستند، بلکه نظام‌های معنایی، وجود و شیوه تأثیرگذاری آن‌ها و علومی که از درون آن‌ها برمی‌خیزد به زیست جهانی مربوط است که از آن برآمده‌ایم و دانشگاه‌ها محصول جهان اجتماعی هستند که از آن برآمده‌اند.
 
وی ادامه داد: ساختار دانشگاه‌های کنونی محصول دوران تاریخی مدرنیسم است که عطش تسلط بر طبیعت، بر جامعه و حتی تسلط بر موجودیت و عقلانیت انسانی در آن شدت گرفت. انسان در این دوره توانایی‌های مختلفی پیدا کرد و بر عرصه‌های گوناگون طبیعت و هستی مسلط شد و زیست اجتماعی خود را دگرگون کرد، اما محصول این دوره و دانشگاهِ این دوره، فقط توسعه و پیشرفت نبود بلکه تخریب طبیعت و از خود بیگانگی انسان و تبدیل کردن جامعه انسانی به یک کارخانه بزرگ نیز بود که بشر صرفاً به پیچ و مهره و چرخ دنده‌های صنعت بزرگ اجتماعی تبدیل شد. 
 

شالوده‌شکنی علم مدرن

 
سلیمی اظهار کرد: دانشگاه مدرن فقط صنعت را وارد زندگی بشر نکرد، بلکه زندگی انسان را تبدیل به صنعت کرد و همه چیز انسان تبدیل به اشیاء شد؛ به همین دلیل است که امروز انسان دانشگاهی جدید به فکر بازاندیشی در مورد بنیاد دانش و دانشگاه و ماهیت آن است. برای این بازاندیشی چند گرایش متفاوت در دنیای جدید وجود دارد که برخی به دنبال شالوده‌شکنی علم مدرن هستند و دوران آن را پایان یافته و علم مدرن را نامشروع می‌دانند لذا دنبال در انداختن طرح جدیدی هستند.
 
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: برخی به دنبال احیای دانش‌های سنتی و جایگزینی آن را با دانش مدرن هستند، اما به نظر می‌رسد نباید به دنبال افراط و تفریط باشیم و شاید بتوانیم با استفاده از برخی نمادها به گونه‌ای دانشگاه جدید را بازپروری کنیم که هم میراث دانش مدرن را حفظ و استفاده کنیم و هم از مضرات آنچه صنعت فرهنگ برای ما به ارمغان آورده است، پرهیز کنیم. برای این بازاندیشی گاهی نوستالژی گذشته و یافته‌های تاریخی به ما کمک می‌کند، مانند آنچه در این جلسه تحت عنوان نوستالژی دانشگاه جندی شاپور از آن نام برده شد.
 

بازاندیشی منبع الهام

 
سلیمی تصریح کرد: البته تاریخ را نمی‌توانیم بازگردانیم، ولی تاریخ و نوستالژی‌های تاریخی می‌توانند منبع الهام برای بازاندیشی ما باشند و مدل تاریخی دانشگاه جندی‌شاپور و نوستالژی آن می‌تواند منبع الهام این باز‌اندیشی باشد. در شرایط کنونی برخی دانشگاه مدرن را گونه‌ای از تک‌فرهنگ‌گرایی و اروپا محوری در عرصه دانش و فرهنگ و اندیشه می‌دانند، اما با برگرفتن نوستالژی دانشگاه جندی‌شاپور، می‌توانیم دانشگاه را دوباره به مفهوم اصلی خود یعنی محل تعاملات علمی، فرهنگی و اندیشه‌ای تبدیل کنیم.
 
وی یادآور شد: دانشگاه جندی‌شاپور، محل تلاقی اندیشه‌های سریانی، هندی، ایرانی و یونانی و رومی و بعضاً چینی بوده و آثاری چون «خدای‌نامه»، «کلیله و دمنه» و «سندبادنامه» محصول آن دوره هستند که خود گویای تعاملات و در هم آمیختگی فرهنگ‌ها و دانش‌های متفاوت هستند. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار داد این است که سنت حکمرانی ایرانی، حکمرانی مبتنی بر تحمیل فرهنگی نبوده و بلکه مبتنی بر تعامل فرهنگی بوده است. ایرانیان ممکن است بر جایی همانند بابل حاکم شوند، اما سنت فکری و فرهنگی آنها را نابود نمی‌کردند و اصراری بر تحمیل نداشتند؛ بنابراین می‌توان ایرانیان باستان را بنیانگذار هنر زندگی با دیگری دانست.
 
وی تأکید کرد: چنین فلسفه زندگی با دیگری، امروز فلسفه بازسازی محیط فرهنگ جهانی است و معتقدیم دانشگاهی که امروز می‌تواند بر اساس نوستالژی دانشگاه جندی شاپور، بازسازی شود، دانشگاهی است که می‌تواند مبنای آمیختگی اندیشه‌های گوناگون و حتی سازگاری با طبیعت باشد و به جای اینکه به جنگ با طبیعت برویم همسازی با طبیعت را در اندیشه‌های دانشگاهی بازسازی کنیم. 
 
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود تصریح کرد: برخی معتقدند کلمه گندی شاپور به این معنی است که شاپور بهتر از آنتیوخ، شهر یا دانشگاه می‌سازد و ما امیدواریم با بهره‌گرفتن آن اندیشه، دانشگاهی بهتر بسازیم.
 
منصور کبکانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور، نیز در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در دو سه دهه اخیر جهانیان تعجبی از رشد بیش از حد علمی ایرانیان داشته‌اند. این البته مایه تعجب نیست و در مورد ایرانیان امری طبیعی است. فرهنگ و علم مانند گنج زیرزمین یک ساختمان است که اگر آن ساختمان ویران شود، بعداً می‌توان آن گنج را با بالا آورد و سریعاً ساختمانی دیگر را ساخت؛ لذا معتقدم جمهوری اسلامی ایران کار سختی نکرد بلکه فقط جلوی توقف را گرفت و سریعا از این گنج بهره‌برداری کرد.
ارسالی// بازپروری نهاد دانشگاه لازمه دوری از مضرات صنعت فرهنگ است
 
وی افزود: این گنج سالیان سال در کشور ما وجود داشته و به دلایل مختلف مورد تهاجم قرار گرفته است. سه تمدن اصلی اصولا در کره زمین بنیانگذار مطالب تمدنی بوده‌اند که شامل تمدن ایران باستان، یونان باستان و مصر و بین‌النهرین بوده است. بسیاری از علوم مثل نجوم، ریاضیات، طراحی چرخ‌ها و .. توسط این سه تمدن و مخصوصاً ایران باستان بنیان گذاشته‌اند.
 
کبکانیان افزود: پارس‌ها و مادها، هفتصد سال قبل از مسیح، زبان آریایی و الفبای 36 حرفی داشته‌اند؛ لذا هنگامی که زبان در ستایر کشورها نبود در این کشور زبان بود و بعید است بتوان آن را از بین برد. تخت سلیمان و تخت جمشید را داشتیم و البته در آتش سوزی کتابخانه تخت جمشید، تعداد زیادی از معلومات آن زمان توسط اسکندر مقدونی نابود شد. مشاور اعظم اسکندر مقدونی ارسطو بوده است و معروف است که اولین مطالب به نام مکانیک توسط ارسطو تدریس شده و با بررسی‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این دانش را از تخت جمشید با خود برده است.
 
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در دزفول قدیم دانشگاه جندی شاپور تأسیس می‌شود و حتی قدیمی‌ترین نقشه جهان توسط ایرانیان و مسلمانان طرحی شد، تفسیر ریاضی حرکت ستارگان، پزشکی و فلسفه توسط ابن‌سینا و .. از اقدامات دیگری بود که توسط ایرانیان در عرصه علمی انجام شد. اولین رصدخانه جهان در مراغه نیز توسط خواجه نصیر‌الدین طوسی تأسیس شد.
 
کبکانیان یادآور شد: همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه جندی‌شاپور عمدتاً از بندر سیراف در بوشهر بوده و بسیار هم قوی بوده است. آن زمان دانش طب و گیاهان دارویی را به بسیاری از کشورها صادر می‌کردیم. بنابراین ایران کار سختی نکرد و مانند پهلوانی است که مدتی مریض شده بود همه فکر می‌کردند این پهلوان دیگر زوری ندارد اما قدرت قبلی و چند هزار ساله خود را احیا کرد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اظهار کرد: پیشنهادم این است که این شهر دانشگاهی جندی‌شاپور را با کمک کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار داده و محور بسیاری از کنگر‌ه‌های ملی و بین‌المللی قرار دهیم. توسعه دانش بنیان استان‌ها، برنامه‌ای است که در دستور کار داریم و چند استان را شروع کرده‌ایم و معتقدم خوزستان می‌تواند محور این برنامه‌ باشد.
انتهای پیام
captcha