ضرورت حمایت و ترویج هنر معماری اسلامی
کد خبر: 3963471
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

ضرورت حمایت و ترویج هنر معماری اسلامی

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، بر ضرورت حمایت و ترویج هنر معماری اسلامی تأکید کرد.

ضرورت حمایت و ترویج هنر معماری اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از آستان‌نیوز، مالک رحمتی، رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، درخصوص ضرورت حمایت و ترویج هنر معماری اسلامی، اظهار کرد: توجه به هنر معماری اسلامی از وظایف معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهره‌وری موقوفات در همه پروژه‌های عمرانی آستان قدس رضوی است.

وی ادامه داد: اقدامات عمرانی آستان قدس رضوی باید نفیس، فاخر و در شأن مجموعه باشد و تلاش کنیم حامی و مروج هنر معماری اسلامی باشیم، در این میان به طور همزمان به سادگی و پرهیز از تجملات و طراحی‌های وارداتی نیز توجه داشت.

رحمتی همچنین بر اهمیت حفظ مرکزیت حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر مشهد تأکید کرد و افزود: همان‌طور که بسیاری از شخصیت‌های مهم فرهنگی و مذهبی کشور بارها تأکید داشته‌اند، ما معتقدیم نگاه راهبردی در توسعه شهر مشهد باید به گونه‌ای باشد که همواره حرم مطهر امام رضا(ع)، مرکز و کانون توسعه شهر قرار بگیرد و این نگاه تبدیل به یک گفتمان شود.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی به جایگاه ارزشمند حرم مطهر امام رضا(ع) در باور مردم ایران اشاره و تصریح کرد: ما مردم ایران هر چه داریم به برکت وجود امام رضا(ع) است، به همین دلیل انتظار و توقع عموم مردم و ارادتمندان به اهل‌بیت(ع) این است که برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه این کلان‌شهر مذهبی به گونه‌ای باشد که محوریت حرم مطهر رضوی در حاشیه قرار نگیرد.

وی افزود: همه داشته‌های مشهد به برکت این بارگاه نورانی است و به حاشیه رفتن آن تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توسعه و عمران این شهر را دچار آسیب خواهد کرد، همان‌طور که شیوع بیماری کرونا و محدود شدن سفرها طی یک سال اخیر این موضوع را ثابت کرد که وقتی امکان حضور زائر با مشکلاتی مواجه شود، پویایی شهر آسیب جدی می‌بیند و بسیاری از کسب و کارها از رونق می‌افتد.

ضرورت توجه ویژه به بافت پیرامونی حرم مطهر

رحمتی افزود: با توجه به همه این جوانب، انتظار داریم مدیران شهری، استانی و ملی اهمیت این موضوع را در نظر داشته باشند، ما در آستان قدس رضوی و به ویژه معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهروری موقوفات نیز تلاش خواهیم کرد به مسئولیت خود در این حوزه عمل کرده و با نظارت کارشناسی، درباره اشکالات و اقدامات متضاد با این گفتمان اعلام هشدار کنیم.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات رضوی تصریح کرد: در این میان، بافت پیرامونی حرم مطهر از اولویت اساسی برخوردار است، چرا که در دو دهه گذشته مورد غفلت قرار گرفته است و باید با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌های ملی و استانی، این بافت مهم شهر مشهد مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی و با رویکرد افزایش کیفیت خدمات مورد نیاز زائر و مجاور بازسازی و نوسازی شود.

ماموریت مهم صیانت از موقوفات

وی یکی دیگر از ماموریت‌های مهم در معاونت فنی و عمرانی را صیانت و حفاظت از اراضی موقوفاتی ذکر و خاطرنشان کرد: در راستای انجام این ماموریت، وظیفه داریم رصد و پایش اراضی موقوفاتی به طور دقیق و متناوب انجام شود.

به گفته رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، ایجاد میان‌بُرهای فنی و مهندسی در طراحی‌های عمرانی در راستای افزایش کیفیت زیارت برای زائران و مجاوران نیز وظیفه‌ای است که باید در معاونت فنی و عمرانی بنیاد بهره‌وری موقوفات به آن توجه شود.

رحمتی به اهمیت جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی در اجرای پروژه‌های فنی و عمرانی بنیاد بهره‌وری موقوفات نیز تأکید و تصریح کرد: ما در معاونت فنی و عمرانی، هیچ‌گاه به دنبال تصدی‌گری نبوده‌ایم و همواره در اندیشه‌ آن هستیم که بهره‌مندی از ظرفیت مردمی به عنوان یک اصل مهم در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: امسال که سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» است حداقل کاری که می‌شود انجام داد تغییر رویکردها و نگرش‌ها است، باید بپذیریم کار مردم با مردم و به دست جوانان این مرز و بوم درست می‌شود و دوران نگاه‌های بسته و تصدی‌گری‌ها تمام شده و باید ظرفیت مردم را باور کنیم. برای نمونه برای حل مشکل مسکن، لازم است کار را به مردم بسپاریم و هر جا مردم وارد شوند یقیناً موفق خواهیم شد، بنابراین معاونت عمرانی باید پشتیبانی لازم را برای ورود بخش خصوصی، به پروژه‌های عمرانی و مسکونی فراهم کند.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات، همچنین توجه توامان به کیفیت و سرعت در اجرای پروژه‌های عمرانی، نصب زمان شمار در پروژه ها، استقرار نظام کنترل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و همچنین استفاده از علوم جدید در صنعت ساختمان‌سازی با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را از نکات مهم در حوزه فعالیت معاون فنی و عمرانی برشمرد.

رحمتی با اشاره به شعار سال 1400 نیز گفت: انتخاب شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها» توسط رهبر معظم انقلاب بیانگر این است که ایشان همچنان روی مسئله تولید تاکید دارند و تلاش‌های برای تحقق اهدف در این حوزه کافی نبوده است.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای عمل به مطالبه رهبر انقلاب در حوزه پشتیبانی و مانع زدایی از تولید تاکید و بیان کرد: مانع‌زدایی از تولید، مهمترین و ضروری ترین پشتیبانی از آن خواهد بود و اگر مانع‌زدایی به درستی انجام شود، بهترین پشتیبانی صورت گرفته است.

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، اضافه کرد: برخی موانع به سبک مدیریت‌‌ها بازمی‌گردد که برای دستیابی به مدیریتی صحیح باید سبک و روحیه مدیریت‌ها را تغییر دهیم، همچنین تلاش برای تقویت روحیه کار گروهی از ضروریات مدیریت صحیح است و باید از تک‎محوری به سمت کار جمعی حرکت کنیم.

انتهای پیام
captcha