کتاب «حکومت‌نامه علوی» منتشر شد
کد خبر: 3965122
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

کتاب «حکومت‌نامه علوی» منتشر شد

کتاب حکومت‌نامه علوی (حکومت امام علی و خلفای سه‌گانه با تأکید بر نهج‌البلاغه) اثر ابراهیم اقبال و مجتبی شیرانی توسط چاپ مکین منتشر شد.

کتاب «حکومت‌نامه علوی» منتشر شد

به گزارش ایکنا، هدف نویسندگان در کتاب حکومت‌نامه علوی (حکومت امام علی(ع) و خلفای سه‌گانه با تأکید بر نهج‌البلاغه)، این است که الگوی حکومت و امامت را بهتر معرفی کند تا هم رهبران و حاکمان با ویژگی‌های یک حاکم الهی آشنا شوند و سعی بر اتصاف و رعایت آن‌ها داشته باشند (گرچه همانندی با آن اسوه، بس دشوار و ناشدنی است) و هم مسلمانان بدانند که رهبر و پیشوای آنان چگونه باید باشد و آگاهان و آزادگان بیدار و هشیار باشند و آگهی و بینش دهند که جامعه فریب نااهلان را نخورد و بهترین افراد را به حکومت و زعامت خود برگزینند.

کتاب در چهار فصل سامان گرفته است؛ در فصل نخست، به بررسی مفاهیم کتاب همچون ضرورت تشکیل حکومت مشروعیت الهی حکومت مقبولیت حکومت و سپس در مورد امام علی(ع)، ابوبکر بن أبی‌قحافة عمر بن خطاب و عثمان بن عفان پرداخته است.

در فصل دوم، ویژگی‌های حکومت حضرت علی (ع) و خلفای سه‌گانه مورد توجه است؛ یعنی ابتدا به تمام ویژگی‌های حکومت امام علی(ع) اعم از مشروعیت الهی حکومت علوی، تبیین مشروعیت در پرتو صفات و خصوصیات ضروری امامت، نص از جانب خدا و نصب از سوی پیامبر(ص)، عصمت ائمه(ع)، اعلمیت امام، شجاعت، سبقت در ایمان، قرابت و مصاحبت با پیامبر، مقبولیت مردمی حکومت علوی، اصول‌گرایی و اصلاح‏ طلبى حکومت علوی، اصول‌گرایی در حکومت علوی، توجه به اصول اعتقادی، بازشناسی ارزش‌های اسلام، اصلاح‌طلبی در حکومت امام علی(ع)، تداوم و تکمیل امر رسالت پیامبر(ص) گرداخته و بعد عدم وجود این ویژگی‌ها در حکومت خلفای سه‌گانه را بررسی کرده است.

در فصل سوم، اهداف حکومت علوی از جمله حفظ و اقامه دین اسلام و تبعیت از احکام و قوانین الهی، بازگشت به قرآن و احیای سنت نبوی، برقراری عدالت و احقاق حقوق امت تربیت، پرورش و رشد معنوی جامعه اسلامی، برقراری صلح و امنیت و تأمین رفاه اجتماعی و سپس به بررسی و تحلیل اهداف حکومت خلفای سه‌گانه پرداخته است. مقایسه و ارزیابی اهداف حکومت علوی و خلفای سه‌گانه این نتیجه را به دست می‌دهد که خطوط کلی و جهت‌گیری اساسی سیاست‌های حکومت علوی در راستای حفظ و صیانت از اسلام اصیل و نشر و گسترش آن بنا نهاده شده بود، بر خلاف حکومت خلفا که حفظ و تثبیت پایه‌های خلافت و دستاوردهای آن، رویکرد اهداف و اقدامات خلفا را در حکومت داری مشخص می‌کند.

در فصل آخر، حکومت امام علی(ع) و خلفای سه‌گانه به صورت تطبیقی به برسی منشأ و خاستگاه خلافت، ویژگی‌های خلفا و امام علی(ع)، کیفیت شکل‌گیری خلافت، سیره حکومتی امام و خلفای سه‌گانه، میزان انطباق حکومت‌های چهارگانه با حکومت نبوی بررسی شده است.

مقایسه و بررسی تطبیقی ویژگی‌های حکومت امام علی(ع) با حکومت خلفای سه‌گانه نشان می‌دهد كه حکومت علوی هم از جهت ساختار و هم از جهت محتوا انطباق تام و تمامی با حکومت نبوی داشت؛ زیرا در بعد ساختاری، حکومت علوی از مشروعیت الهی برخوردار بود، ضمن آن که حائز مقبولیت مردمی نیز بود. در بعد محتوایی نیز، سیاست‌های حضرت مبتنی بود بر کتاب خداوند و سنت پیامبر(ص). در حالى كه حکومت خلفا نه در بعد ساختاری و نه محتوایی هیچ گونه سازگاری با حکومت نبوی نداشت. در بعد ساختاری، حکومت خلفا نه از مشروعیت برخوردار بود و نه از مقبولیت. از نظر محتوایی نیز باید گفت، با رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و انحراف مسیر خلافت، جامعه از نظام ارزشی که پیامبر(ص) بنا نهاده بود فاصله گرفت و انحراف از قرآن و سنت نبوی آغاز شد و فرهنگ جاهلی احیاء شد.

نویسنده در بخشی از نتیجه‌گیری این گونه نوشته است: اصول سیره حکومتی امام علی(ع) که نمودی گسترده در سراسر حکومت ایشان دارد، عبارتند از: قانون‌مداری، عدالت‌محوری و حق‌گرایی، تقوامحوری، قاطعیت و صلابت و اتحاد و انسجام حول محور امام امت. در مقابل اصل اساسی در حکومت خلفای سه‌گانه، منفعت‌طلبی و سودجویی است؛ به طوری که می‌توان نمود این رفتار را در به قتل رساندن مسلمانان مخالف خلافت در جریان فتوحات مشاهده کرد.

یادآور می‌شود، کتاب حکومت نامه علوی (حکومت امام علی (ع) و خلفای سه‌گانه با تأکید بر نهج‌البلاغه) اثر دکتر ابراهیم اقبال و مجتبی شیرانی در 289 صفحه و در بهای 66000 تومان توسط چاپ مکین منتشر شد. علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب با شماره ۰۲۱۸۸۵۳۱۶۹۰ و ۰۹۳۶۷۰۴۳۲۶۸ تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha