دنیاگرایی در یک جامعه دینی مانع رشد مردم و توسعه دین می‌شود
کد خبر: 3966189
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

دنیاگرایی در یک جامعه دینی مانع رشد مردم و توسعه دین می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: بدترین جریانی که در یک جامعه دینی، انقلابی و توحیدی مانند جامعه ما به‌وجود می‌آید و مانع رشد مردم و توسعه دین، انقلاب و اسلام می‌شود، جریان قدرت و ثروت و به نوعی همان دنیاگرایی است.

دنیاگرایی در یک جامعه دینی مانع رشد مردم و توسعه دین می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‎فقیه در خراسان رضوی، شامگاه 31 فروردین‌ماه در ششمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره «ابراهیم» که از طریق رادیو زیارت پخش شد، اظهار کرد: خداوند در آیه سوم سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید: «الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا عَلَى الْأَخِرَةِ وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجاً أُوْلَئِکَ فِى ضَلَلِ بَعِید» کافران کسانی هستند که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح مى ‌دهند و مردم را از راه خدا باز مى‌دارند و مى‌خواهند آن را منحرف کنند، آن‌ها در گمراهى عمیقى هستند.

وی ادامه داد: در حقیقت این آیه به خصوصیات کافرین اشاره دارد، کافرینی که در آیه دوم خداوند برای این افراد که مسیر نور را منحرف می‌کنند و در مسیر راه خدای عزیز و حمید نمی‌شوند عذاب شدیدی را وعده می‌دهد و در آیه سوم خصوصیت دیگری که برای کافران عنوان می‌کند دارند این است که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند.

امام جمعه مشهد گفت: تعبیر قرآن در این آیه شریفه که خداوند می‌فرماید: «الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ‌الْحَیَوةَ الدُّنْیَا»، به این معنا که کافران کسانی هستند که زندگی دنیا را ترجیح می‌دهند، بیانگر این واقعیت است که انسان‌ها در زندگی خود بسیاری از مسائل را در زندگی خود اولویت بندی می‌کند که این اولویت بندی‌ها براساس احساس ضرورت، تمایلات، خواسته‌ها، نظر و سلیقه انسان صورت می‌گیرد و این اولویت‌بندی نشان می‌دهد که انسان در زندگی خود تمام امور را در یک ردیف قرار نمی‌دهد که این ترجیح برخی امور و در اولویت قرار دادن آن‌ها اینگونه نیست که با اولویت دادن برخی کارها دیگر امور دیگر خود را انجام ندهد بلکه در نظر دارد که آن‌ها را در مراحل بعدی و در زمان مشخص دیگری از زندگی خود انجام دهد.

علم‌الهدی بیان کرد: اما خداوند در این آیه به کافرانی اشاره دارد که به نوعی اثبات نفی می‌کنند بدین منظور که در حقیقت آن‌ها زندگی دنیا را در اولویت قرار نمی‌دهند و سپس به زندگی آخرت فکر کنند و آن‌ را در مرحله بعدی قبول داشته باشند بلکه این افراد، زندگی آخرت را که حیات ابدی ماست نفی و آن را رها کرده‌اند بر این باور هستند که زندگی تنها در همین دنیاست.

وی اضافه کرد: همانگونه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما قوم ثمود را هدایت کردیم این‌ها کوری را بر هدایت ترجیح دادند که این ترجیح دادن آن‌ها اولویت بندی نیست بلکه آن‌ها کوری را گرفتند و هدایت را رها کردند. از این‌رو باید گفت که کفار که منکر معاد هستند و طبیعتا همه امکانات زندگی دنیا را در راه این زندگی مصرف می‌کنند و هیچ اندوخته‌ای برای زندگی آخرت خود ذخیره نمی‌کنند و در حقیقت این دنیا گرایی اصل مهم کفار بشمار می‌آید.

دلیل تعارض بین دنیا و آخرت

علم‌الهدی با بیان اینکه شاید در اینجا این سؤال ایجاد شود که دلیل تعارضی که بین دنیا و آخرت وجود دارد چیست؟ گفت: در حقیقت دنیا و آخرت در مقابل هم نیستند. خداوند بشر را برای حیات آفریده و خداوند نیز در این‌باره فرموده که من شما را برای بقا آفریده‌ام نه برای فنا. همواره در زندگی او دو جریان قرار داده شد؛ مرحله گذار و مرحله ثبات. بدین منظور که انسان باید از یک مرحله زندگی خود عبور کند و به یک مرحله ثبات، دائمی و ابدی برسد.

وی افزود: در واقع این زندگی دنیوی ما مرحله گذار است که انسان باید در این دنیا نسبت به حالات، ساعات و روزگار خود گذر کند و پس از اتمام این مرحله به مرحله ثبات متصل می‌شود. این مرحله گذار زندگی انسان مانند رودخانه‌ای عمل می‌کند که تا زمانیکه آن رودخانه جریان دارد و مسیرهای مختلفی عبور می‌کند تا در نهایت به دریا و اقیانوس برسد و در آنجا مسیرش ثابت می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین در اینجاست که گفته می‌شود که دنیا و آخرت در تعارض با یکدیگر هستند، بلکه زندگی آخرت انسان بدون زندگی دنیایی او امکان‌پذیر نیست. بنابراین او باید از مرحله گذار انسان یک زندگی در مرحله گذار دارد که در این مرحله، او باید با تمام امکانات، اختیارات، تعالیات، سعادت‌های دنیوی، توانایی، استعداد، قدرت، کمال و... که خداوند در اختیار او قرار داده در مسیری صرف و هزینه کند تا بتواند زندگی سعادتمندی ‌را برای مرحله ثبات خود فراهم سازد و آن را بدست آورد.

علم‌الهدی بیان کرد: در حقیقت زندگی آخرت انسان بدون زندگی دنیایی او امکان پذیر نیست، زیرا او باید با امکانات خود به سعادت اخروی دست پیدا کند. اما حال اگر انسان این امکانات را که خداوند به او عطا کرده در مسیر زندگی دنیوی خود هزینه و صرف کرد و منکر آخرت شد، در این صورت است که او گرفتار دنیا شده که به تعبیری او دنیاگرا شده و اینجاست که او خوشی‌ها و تمایلات دنیا را بر سعادت آخرت ترجیح داد و آخرت را رها کرد و این فرد دیگر به سعادت اخروی را بدست نخواهد آورد. بنابراین اگر انسان اینگونه آخرت را نفی کند طبیعی است که این دنیا گرایی باعث هلاکت و بدبختی او خواهد شد.

دنیاگرایی کفار چه بر سر آن‌ها می‌آورد؟

وی بیان کرد: همواره باید توجه داشت که خانواده حضرت علی(ع) و زهرا(س) ثروتمندترین خانواده در بین اعراب زمان خود بودند، اما سعی داشتند که از دارایی کلان خود کمترین میزان را صرف زندگی خود کنند و تمامی دارایی خود را در راه خدا انفاق می‌کردند و همه آن ثروت کلان را برای ساختن زندگی آخرت خود هزینه می‌کردند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: بنابراین در این آیه شریفه سوره مبارکه ابراهیم به سه خصوصیت کفار که همانا دنیاگرایی اولین خصوصیت آن‌هاست که این خصوصیت مشکلات فراوانی را برای انسان به همراه دارد. در حقیقت افراد دنیاگرا در زندگی خود گاهی در دنیا با کمترین امکاناتی که در اختیار دارند به مراتب بالایی از سعادت می‌رسند و به نوعی با این امکانات کم، دارایی زیادی را برای آخرت خود فراهم می‌کنند، از این‌رو است که گفته می‌شود دنیا سرمایه آخرت است.

علم‌الهدی اضافه کرد: لذا این خاصیت کفار همانگونه که خداوند هم در این آیه می‌فرماید، باعث می‌شود که راه خدا نبینند و آن را بر روی خد سد کنند و علاوه بر این نیز این خاصیتشان باعث می‌شود که راه خدا را هم برای دیگران سد کنند که این خصوصیت سوم کفار به‌شمار می‌رود، در حقیقت افراد دنیا گرا به دنبال این هستند که همه چیز در توسعه قدرت، ثروت و دارایی آن‌ها باشد و اگر عبودیت و خدا پرستی مردم با قدرت و ثروت او تعارض پیدا کرد با او می‌جنگند و راه خدا را برای آن‌ها سد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع بدترین جریانی که در یک جامعه دینی، انقلابی و توحیدی مانند جامعه ما به وجود می‌آید و مانع رشد مردم و توسعه دین، انقلاب و اسلام می‌شود، جریان قدرت و ثروت است. انسان‌ها باید بدانند که در کشور ما جریان قدرت و ثروت خاری است که بر سر راه همه مسلمانان و همه انقلابیون قرار گرفته و همه این افراد به دنبال این هستند که این جریان‌ها در توسعه مطامع و در تأمین سود کلان استخدام شوند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به خصوصیت سوم کفار نیز اظهار کرد: خصوصیت سوم آن‌ها این است که آن‌ها مسیر هدف و درست را کج می‌کنند و به دنبال عزت، شهوت و نفسانیات دنیوی می‌روند. این دقیقاً همانند زمانی است که انسان در مسیری در حال حرکت است، اما ناگهان از مسیر اصلی خود فاصله می‌گیرد که گاهی در همان ابتدا و هنوز فاصله کمی با مسیر اصلی دارد متوجه می‌شود که راه را به اشتباه رفته و بازمی‌گردد اما گاهی نیز پی می‌آید که زمانیکه در فاصله دور قرار گرفته و متوجه این امر می‌شود که دیگر راه بازگشتی برای او وجود ندارد.

علم‌الهدی افزود: خداوند نیز در آخر این آیه شریفه به واژه «ضَلَلِ بَعِید» به معنای گمراهی دور است، اشاره کرده و می‌گوید که کفار به نقطه‌ای رسیده که دیگر نمی‌تواند بازگردد.

انتهای پیام
captcha