فاصله مبلغ دین با اخلاق، فاصله با اهداف ولیعصر است
کد خبر: 3975955
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴

فاصله مبلغ دین با اخلاق، فاصله با اهداف ولیعصر است

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: یک طلبه قرار است مبلغ دینی باشد، پس در صورتی که فاصله‌ای با اخلاق دینی داشت، نه تنها اثرگذار نیست، بلکه می‌تواند نسبت به اهداف ولیعصر(عج) نیز مضر باشد.

فاصله مبلغ دین با اخلاق فاصله با اهداف ولی عصر استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله اشرفی شاهرودی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، تشکیل قرارگاه‌های علمی آموزشی در حوزه علمیه خراسان را فرصت خوبی برای تبادل افکار و نظریات مختلف دانست و ابراز کرد: اهداف عالیه‌ای که در نظر شریف اعضای قرارگاه‌ها هست، نیاز به پیگیری و دغدغه جدی دارد تا به بازدهی و نتیجه عالی در هر یک از عرصه‌ها برسد.

وی با تأکید بر ضرورت مطالبه از قرارگاه‌های علمی آموزشی در جهت پیگیری مسائل مرتبط با هر قرارگاه، ابراز کرد: تعدد مسائل نباید مانع نتیجه مطلوب شود، بنابراین تمرکز بر چند مسئله و به نتیجه رساندن آن‌ها مطلوب‌تر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان افزود: در کنار همه مسائل علمی باید کاری کنیم که حوزه علمیه به اخلاق بزرگان و در درجه اول معصومین(ع) و بعد فقهای برجسته که پاسدار فقاهت شیعی بوده‌اند، متخلق شود و نیاز است که در این رابطه اهتمام شدیدی داشته باشیم.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی اظهار کرد: ما و طلاب نمی‌توانیم متخلق به اخلاق نبی مکرم اسلام باشیم، مگر با تلاش در این جهت که مسیر زندگی‌مان طوری شود که ائمه(ع) بپسندند.

وی تصریح کرد: یک طلبه قرار است مبلغ دینی باشد، پس در صورتی که فاصله‌ای با اخلاق دینی داشت، نه تنها اثرگذار نیست، بلکه حتی ممکن است نسبت به اهداف ولی‌عصر(عج) نیز مضر باشد.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی در ادامه تصریح کرد: مجتهد و صاحب نظر شدن به سادگی به دست نمی‌آید و مانند برخی رشته‌ها نیست که شخصی با دانستن چند فرمول و تسلط بر چند موضوع، صاحب نظر شود، بلکه یک فرد در اجتهاد باید بر همه علوم دینی تسلط کافی داشته باشد و البته که فقاهت وابستگی فراوانی به علم اصول دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: فقیه شدن به این نیست که انسان مبادی مختصری را مطالعه کند و در عرض چند سال بتواند در مسائلی به صورت محققانه صاحب نظر شود، پاسخ بدهد و توانایی حل مسئله را پیدا کند.

وی تأکید کرد: برای اینکه فقیه فرزانه‌ای تربیت شود باید مطالعات عمیق و دست کم 10 تا 15 سال دراست و تحقیق را داشته باشد.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی  با تأکید بر اولویت کیفیت در مجتهدپروری، ابراز کرد: لازم نیست همه افرادی که در مدرسه فقاهت در حال تحصیل و مجاهدت علمی هستند، مجتهد شوند، اما همه باید در مسیر اجتهاد قرار داشته باشند.

انتهای پیام
captcha