عاشورا الگوی دائمی است + فیلم
کد خبر: 3989721
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
عاشورا و امروز ما/ 3

عاشورا الگوی دائمی است + فیلم

عاشورا محدود به زمان و مکان نیست و حسین(ع) امام آزادگان و آزادی‌خواهان در همه دوران‌هاست. این واقعه برای همه انسان‌ها، چه مسلمان و چه غیر مسلمان راه و راهنماست. با غروب آفتاب روز دهم، طلوع خورشیدی رخ داد که هنوز غروب نکرده و روز به روز تلالو بیشتری دارد. عاشورا برای امروز ما هم حرف‌های مهمی دارد.

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، در سلسله درس‌گفتارهای «عاشورا و امروز ما» که در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد به بررسی تاریخ تحلیلی عاشورا، ریشه‌های این واقعه و درس‌های آن برای دنیای امروز پرداخته است که بخش سوم آن در ادامه می‌آید:
 
سؤال مهم این است که آیا حادثه کربلا یک استثناء بود یا یک قاعده؟ اتفاقی بود استثنایی که به خواست خدا باید واقع می‌شد و شد و دیگر تکرار نمی‌شود یا نه، حادثه‌ای بود با علت‌های مشخصی که در صورت تکرار آن علت‌ها، چنان حادثه‌ای باز هم ممکن است اتفاق بیفتد؟ متأسفانه برخی تعابیر و گفتارهای ما رنگی به حادثه کربلا می‌زند که آن را از یک قاعده خارج می‌کند در حالی که آنچه امام حسین(ع) انجام داد یک قاعده و فرمول بود.
 
برای همین است که امام حسین(ع) فرمود در آنچه که من انجام دادم برای شما الگوی دائمی وجود دارد؛ الگو یعنی کسی که باید همیشه مانند او رفتار کرد. «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» به چه معناست؟ چگونه می‌توان ادعا کرد هر روز، عاشورا و هر سرزمینی کربلاست؟ این جمله گرچه روایت نیست اما درایت و حکمت است و معنایش این است که هر یک از ما در هر کجای این زمین پهناور که زندگی می‌کنیم و در هر زمانی که نفس می‌کشیم در حقیقت در صحرای کربلای خاص خودمان هستیم.
 
ما هم همیشه و هر جا بر سر دو راهی هستیم که یا در لشکر حسین(ع) قرار بگیریم و پیرو حق باشیم یا خدای ناخواسته به سوی لشکر عمر سعد برویم و یاور ستمگران باشیم. آنچه که از ما خواسته‌اند این است که در جبهه حسین(ع) قرار بگیرید و دشمنان ظالمان و یاوران مظلومان باشید.
 
انتهای پیام
captcha