به گزارش ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین سیداحمد میرحسینی، عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران، شامگاه 18 مردادماه در نشست علمی «ظلمستیزی در نهضت عاشورا»، گفت: کسانی که روزانه یک جزء قرآن قرائت میکنند بدانند ذخیره بزرگی برای خود ایجاد میکنند و چه خوب است که از اولین روز محرم به آن اهتمام بیشتر داشته و ثواب آن را به شهدای کربلا هدیه بدهند.
وی با اشاره به آیه 30 بقره «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»، افزود: همه ما باید به این آیه به عنوان سرلوحه نگاه کنیم، بنده معتقدم یکی از بهترین راهکارها برای رفع بلایا و مشکلات، پناه بردن به ثقلین یعنی قرآن و عترت است؛ ما هر که هستیم و در هر لباس و جایگاهی، خودمان را بشناسیم تا خود را مفت و ارزان به چند روز زندگانی دنیوی نفروشیم.
میرحسینی، اضافه کرد: این آیه هم بر این مقوله تاکید دارد زیرا انسان را خلیفه معرفی کرده است؛ در مورد خلقت انسان فرموده است که چیزی خلق کردهام که مقام خلیفة اللهی دارد؛ یعنی انسان میتواند آئینه همه خوبیها شود. وقتی خدا از ملائکه خواست که بر انسان سجده کنند فرشتگان معترض شدند چرا کسانی که اهل فساد و خونریزی هستند و جنایت میکنند خلیفه شوند در حالی که ما اهل تسبیح و تقدیس هستیم؛ البته ملائکه در مقام استفسار بودند و نه اعتراض.
استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران تصریح کرد: خداوند در این آیه فرمود من چیزهایی میدانم که شما نمیدانید و ملائکه اعتراف کردند. برخی تصور میکنند که فقط باید دنبال عرفا و فقها بگردند ولی گاهی در یک روستای دور افتاده هم انسانهایی هستند که هر چه انجام میدهند فقط برای خدا و در راه اوست و برخی در مشاغل پایینی هستند ولی در قله قرب الهی به سر میبرند.
میرحسینی اضافه کرد: ما نباید برای فلان مبلغ و خواسته درونی نفسانی، حقیقت خود را فدا کنیم؛ در بین نوع انسان، انسانهای وارستهای هستند که فقط انگیزه آنان حق و حق است. اگر انسان دچار ظلم شود، تبعات بدی در زندگی دنیوی و اخروی او دارد، از جمله اینکه قرآن کریم فرموده است که ظالمین در روز قیامت حاضرند همه دنیا را فدیه بدهند تا از عذاب رها شوند ولی امکانپذیر نیست.
استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران با اشاره به فرمایشی از امام علی(ع) در قسمبندی ظلم، گفت: ظلم به خود، خدا و مخلوقات سه نوع ظلم از منظر امام علی(ع) است و اگر گفته میشود رویه همه معصومین(ع) و به خصوص امام حسین(ع)، ظلمستیزی است باید به همه انواع ظلم توجه داشته باشیم. اینکه ما هر چه داریم از خداست ولی در عمل و انگیزه و رفتار طوری مواجهه داریم که رنگ و بوی خدایی ندارد؛ امروز بتپرستی به معنای اصطلاحی آن کم است ولی چیزهای دیگری بت بشریت شده است.
میرحسینی تصریح کرد: سراسر زندگی امام حسین(ع) خالصانه برای خدا و مبارزه با انواع ظلم است؛ حتی وقتی میپرسند چرا خانواده را میبرید فرمودند که خدا خواسته که اینها همراه من باشند؛ ظلمستیزی مقابله با شرک است. اگر ما تابع امام حسین(ع) هستیم باید شرک را از زندگی فردی و اجتماعی خود دور کنیم. کسی 30 سال نماز جماعت خواند و همیشه در صف اول بود ولی یک شب به مسجد آمد و دید که در صف اول برای او جا نیست و بسیار ناراحت شد و به فکر فرو رفت که این همه مدت ظاهرا اخلاص نداشته است. ما هم تدریس و تحصیل و رفت و آمد و میهمانی و میزبانی داریم ولی چقدر انگیزه ما خالصانه است؟
استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: ما اگر میگوییم امام حسین(ع) با ظلم مقابله کرد یکی از جهات اساسی آن در رابطه با خود بود؛ ما عمری را سپری میکنیم که اگر زی مناسبی نداشته باشیم سرمایه عمر را از دست داده و به خودمان ظلم کردهایم؛ امام حسین(ع) قیام کرد تا بشر بیدار شود و بداند به کدام سمت در حال حرکت است. امام(ع) در شب عاشورا با عمر سعد گفتوگو کرد تا او را بیدار کند. امروز هم اگر شعار میدهیم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یعنی الان هم باید مراقب باشیم و مرتکب ظلم نشویم.
میرحسینی با اشاره به ظلم به مخلوقات، اظهار کرد: گاهی این ظلم از سوی یک حکومت و قدرت انجام میشود ولی گاهی در حد فرد است؛ امام حسین(ع) فرمودند که ما حتی اگر کشته شویم زیر بار ظلم نمیرویم و پای این سخن ایستاد؛ ما هم باید مراقبت باشیم که اهل ظلم به همکار و خانواده نباشیم و حتی در صف اتوبوس و نانوایی هم حقوق دیگران را ضایع نکنیم.
استاد دانشگاه تهران گفت: در ایام محرم افراد تلاش کنند خود را به هر نحوی با قافله عزاداری همراه کنند، در قرآن کریم تعابیر متعدد داریم که «اذکر فی الکتاب» یعنی ای پیامبر(ص) یاد نیکان گذشته را یادآوری کن زیرا تذکر سبب میشود تا این جلوههای والا در هر دوره و عصری مایه هدایت دیگران باشند؛ ما معتقدیم که مجالس امام حسین(ع) واقعا هدایتکننده است و در روایت هم اشاره شده است که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» است.
انتهای پیام