چرا درخواست واکسیناسیون شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن مطرح نمی‌شود؟
کد خبر: 3995085
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛

چرا درخواست واکسیناسیون شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن مطرح نمی‌شود؟

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اولویت‌ واکسیناسیون شهروندان، گفت: گروه‌های اولویت‌دار بسیاری در کشور حضور دارند که در نوبت واکسیناسیون قرار دارند و شاید مطرح کردن درخواست واکسیناسیون شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن از دید بخشی از مردم عادی، ضرورتی نداشته باشد.

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز 13 شهریورماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و به منظور بررسی آخرین وضعیت چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اجرای کارشناسی جواد نصیری، به روی امواج شبکه رادیویی قرآن رفت.

در ابتدای این برنامه، حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در آذرماه سال قبل و بعد از برگزاری آیین پایانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن و نیز برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در اسفندماه، بلافاصله ستاد مسابقات سال 1400 را عملیاتی کردیم، گفت: این ستاد عملیاتی شد تا اقدامات کارشناسی پیرامون ابعاد مختلقف مسابقات مورد رصد جدی قرار بگیرد. در نهایت و پس از بررسی‌های متعدد در جلسات طولانی، روش غیر‌حضوری در برگزاری مسابقات را مناسب تشخیص دادیم. در این روش هم با توجه به تجربه اول بودن آن هر گام که به سمت جلو حرکت کرده‌ایم، با چیزهای جدیدتری روبرو شده‌ایم که در گذشته تجربه‌ای در مورد آن وجود نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه در دوره گذشته مسابقات سراسری قرآن هر دستورالعملی که تهیه شد، جنبه تأسیسی داشت، افزود: در نتیجه حتماً نقایص در کار وجود داشته که مطمئناً قابل بهبود است و برای بهبود وضعیت باید برنامه‌ریزی درست‌تری در مورد آن انجام شود. با این وجود، مسابقات در سطح خوبی در سال گذشته برگزار شد و در فضای مجازی نیز بازدیدهای خوبی را به دنبال داشت.

مجیدی مهر در ادامه به نشست نقد و بررسی مسابقات بین‌المللی قرآن در خبرگزاری ایکنا اشاره و اظهار کرد: در آن جلسه به آمار بازدید از مسابقات تشکیک وارد شد که البته بعدها در گزارش مفصلی به این تشکیک‌ها پاسخ داده شد. البته آنجا ابهام بر روی کلمه «بازدید نفر» یا «نفر بازدید» بود. لذا صحبت‌هایی که در آن جلسه مطرح شد، ناظر به این موضوع بود.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به برخی جزئیات چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد و گفت: ثبت نام برای حضور در این دوره به صورت کاملاً مکانیزه انجام شد و شعار ما هم این بود. از لحظه ورود متقاضی به سایت تا پایان مراحل ثبت نام، 60 ثانیه زمان لازم است. البته نواقصی در فضای الکترونیکی ممکن است پیش بیاید که برای آن نیز تمهیداتی در نظر گرفته و به استان‌ها ابلاغ شد که اگر مدارک کسی نقص داشت، استان‌ها برای رفع آن همکاری لازم را داشته باشند. با این وجود بیش از 30 هزار نفر در مسابقات امسال ثبت نام کردند.

وی با تأکید بر اینکه میزان ثبت نام کننده در چهل و چهارمین دوره دو برابر دوره گذشته بوده است، در مورد میزان حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات نیز افزود: در سال‌های گذشته که کرونا وجود نداشت، معمولاً 15 تا 20 درصد ثبت‌نام‌کننده‌ها با ریزش همراه بود، اما در این دوره با توجه به شرایط کرونایی کشور این ریزش به حدود 40 درصد رسید.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن ثبت نام، کار را برای برگزار‌کنندگان و مخاطبان راحت‌تر کرده است، گفت: در تلاش هستیم تا این کار را تقویت کنیم و ممکن است در آینده از پلتفرم های دیگری استفاده کنیم. بر همین اساس به دنبال این هستیم نسخه موبایلی سایت را نیز داشته باشیم تا کار بیشتر از همیشه برای مخاطبان راحت شود. اگر این کار صورت بگیرد، آن وقت است که می‌توانیم بگوییم حوزه مسابقات قرآن کاملاً مکانیزه شده است. در این پلتفرم برای هر شرکت‌کننده یک پروفایل تعریف می‌شود و در همان پروفایل دسترسی به تلاوت‌ها، عکس‌ها و سایر اطلاعات آن شرکت‌کننده ممکن خواهد شد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه، سیدمهدی شرفی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران روی خط برنامه آمد و به بیان توضیحاتی در مورد مسابقات قرآن استان تهران پرداخت.

وی با اشاره به اینکه مسابقات استان تهران نسبت به سال قبل با رشد دو نیم برابری همراه بوده است، گفت: در حال حاضر مشغول تهیه مقدماتی اجرایی مسابقات هستیم تا این رقابت‌ها از روز سه‌شنبه 16 شهریورماه آغاز شود. در این دوره از مسابقات به خاطر شرایط کرونایی اختتامیه و افتتاحیه نخواهیم داشت.

شرفی بیان کرد: امسال برای رعایت مسائل بهداشتی و شرایط کرونایی که در آن قرار داریم، سعی کردیم تعداد روزهای مسابقات را افزایش دهیم و زمانبندی را در نوبت صبح و بعدازظهر داشته باشیم، به گونه‌ای که در هر نوبت بیشتر از 25 نفر شرکت‌کننده حضور نداشته باشد، ضمن اینکه هر شرکت‌کننده صرفاً در زمان اجرای خود در سالن مسابقات حضور خواهد داشت.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه، حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان توضیحات دیگری در مورد مسابقات چهل و چهارم پرداخت و گفت: در گذشته تاریخ برگزاری مسابقات از سوی استان‌ها به صورت دقیق اعلام نمی‌شد و یک بازه زمانی اعلام می‌شد، اما در سیستم فعلی تاریخ باید حتماً ذکر شود. این تأکید به خاطر همزمان نشدن مسابقات استان‌های طراز یک با هم بود. به هر حال برخی استان‌ها همچون تهران، خراسان رضوی، قم و ... مسابقات در طراز بالایی را دارند و همزمانی اینها می‌تواند مشکلاتی به لحاظ داوری و نظارت و ... ایجاد کند.

وی افزود: مرحله کشوری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در دو بخش منطقه‌ای و نهایی برگزار می‌شود و به احتمال بسیار زیاد مرحله نهایی به صورت حضوری و در اوایل دی ماه برگزار می‌شود.

مجیدی‌مهر در ادامه در پاسخ به این سوال که امکان اینکه درخواست واکسیناسیون شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن مطرح شود وجود دارد یا خیر، گفت: گروه‌های اولویت‌دار بسیاری در کشور حضور دارند که در نوبت واکسیناسیون قرار دارند و شاید مطرح کردن درخواست واکسیناسیون شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن از دید بخشی از مردم عادی ضرورتی نداشته باشد. کاری که در همین راستا از دست ما بر می‌آید، این است که با تدابیر خاصی میزان ریسک را کاهش دهیم.

وی افزود: طی روزهای گذشته یکی از کشورها درخواست اعزام نماینده از ایران را داشت، البته این کشور شرط گذاشته بود تا فرد اعزامی هر دو دُز واکسن را تزریق کرده باشد که متأسفانه چنین فردی در بین افرادی که حائز شرایط اعزام به مسابقات باشند را نداشتیم.

مجیدی‌مهر در پایان در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 1400 نیز بیان کرد: قطعاً برگزاری حضوری مسابقات بین‌المللی منتفی است، اما تغییرات خوبی در نظر گرفته شده است تا این مسابقات به صورت غیرحضوری در ایام مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) برگزار شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha