جدیت در مطالبات قرآنی؛ از شورای توسعه تا فراکسیون قرآن
کد خبر: 3997697
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته /

جدیت در مطالبات قرآنی؛ از شورای توسعه تا فراکسیون قرآن

پرداختن به مطالبات جامعه قرآنی از وزیر ارشاد و وزیر آتی آموزش و پرورش، پایان مسابقات قرآن استان تهران و دیگر استان‌ها و بلاتکلیفی 350 میلیون تومان از بودجه طرح ملی حفظ قرآن را می‌توان از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته دانست.

به گزارش ایکنا، در حالی چهارمین هفته شهریور را پشت سر می‌گذاریم و به پاییز 1400 نزدیک می‌شویم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها که فعالیت‌های قرآنی زیر نظر آن است، با تغییراتی روبه‌رو است، تغییری که انتظار می‌رود با دمیدن روح امید در جامعه قرآنی همراه باشد.

از مهم‌ترین اخبار این هفته می‌توان به پایان طرح قرآنی تابستانی ۱۴۵۵، 5 درخواست صریح مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد، پایان مسابقات قرآن استان تهران اشاره کرد.

همچنین تشکیل کارگروه بررسی اثرگذاری «درس حفظ جزء ۳۰» دانشگاه پیام‌نور، بلاتکلیفی ۳۵۰ میلیون از بودجه طرح ملی حفظ قرآن، افزایش چشمگیر تأسیس خانه‌های قرآن و عترت طی دو سال گذشته و انتشار گزارش عملکرد مالی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی طی دو سال اخیر را می‌توان از دیگر اخبار مهم این هفته برشمرد.

راه «توسعه و وحدت» از خیابان دو طرفه «خِرد جمعی» می‌گذرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور و متولی امر مقدم و انسانی فرهنگ این روزها در حال توجه به ارکان مختلف فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه‌های متفاوت است. حوزه‌هایی که هریک با توان مشورتی و وحدت‌بخش خود می‌توانند به بازیگران فعال عرصه ساخت زندگی قرآنی برای ایرانیان بدل شوند.

و اما حوزه «قرآن و عترت» به عنوان نوپدیدترین مولود «وزارتخانه بهارستان» طی دهه گذشته تحولات بزرگی را تجربه کرده است. تغییراتی که گاه از جنس ساختاری و با انگیزه توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج فعالیت‌های قرآنی در کشور کلید زده شد و در مواقعی با تسهیل‌گری و حمایت از فعالان قرآنی به ظهور رسید و در این مسیر مشورت و شأن پیشکسوتی بزرگان جامعه قرآنی جدی گرفته شد.

با این همه آنچه طی سالیان شاهد آن بوده‌ایم مظلومیت حوزه فرهنگ در کنار حوزه‌های دیگر وزارتی در ایران بوده است. مظلومیتی که یا زیر چتر سیاست‌زدگی رقم خورد یا در جلوه‌گری چراغ پر فروغ اقتصاد به کم سویی گرایید! حوزه‌ای که این روزها نحیف و رنجور است و از خادمان خود در دولت انتظار اندیشه‌ای برای بهبود دارد و توقع ورود به بازی‌های جدید از نوع جناح‌زدگی و تنگ‌نظری را ندارد.

طرح قرآنی تابستانی ۱۴۵۵ به کار خود پایان داد

طرح قرآنی ۱۴۵۵ پس از ۷۷ روز، 19 شهریورماه 1400 با پخش زنده برنامه تلویزیونی از شبکه قرآن و معارف سیما به کار خود پایان داد. اعلام اسامی برترین‌های جشنواره هنری و قرعه‌کشی مسابقه حفظ و مفاهیم قرآن از دیگر بخش‌های مهم این برنامه بود.

5 درخواست صریح مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت طی یادداشتی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا به مطالبه اتحادیه و مؤسسات قرآنی توجه کند و به اوضاع مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا و حذف تصدی‌گری وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اهتمام داشته باشد.

بهره‌مندی ۷۰۰ قرآن‌آموز از دوره پیش‌نیاز طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع)

قریب به ۷۰۰ نفر از ۲۸ استان در دهمین دوره طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) ثبت نام کردند که دوره پیش نیاز طرح در چهار سبک تقلیدی مصطفی اسماعیل، شحات محمدانور، عبدالباسط، محمدصدیق منشاوی از ۱۰ شهریورماه آغاز شد و تا ۱۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

مطالبه برنامه‌های قرآنی از وزیر آینده آموزش و پرورش

در جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23 شهریورماه، بر مطالبه برنامه‌های قرآنی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پیش از رأی اعتماد در صحن مجلس تأکید و همچنین در بخشی از این جلسه از تحقق نیافتن بودجه قرآنی از ابتدای سال تاکنون انتقاد شد.

برگزاری چهارمین گردهمایی رؤسا و کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور در مهرماه

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: چهارمین دوره گردهمایی سراسری رؤسا، کارشناسان مسئول و کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور در مهرماه به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

دریافت فیلم تلاوت ترتیل آموزشی آیات درسی از طریق وبلاگ «نهج‌القرآن‌الکریم»

رضا نباتی از مؤلفان کتب درسی و کارشناسان آموزش قرآن در وبلاگ خود با عنوان «نهج‌القرآن‌الکریم» فیلم تلاوت ترتیل آموزشی آیات درسی به شیوه جمله‌نویسی و جمله‌خوانی آیات و نیز تدریس اغلب دروس کتاب‌های قرآن اول ابتدایی تا پایه نهم را بارگذاری کرده است.

کارگروه بررسی اثرگذاری «درس حفظ جزء ۳۰» دانشگاه پیام‌نور تشکیل شد

ایکنا ارائه درس دو واحدی حفظ جزء سی قرآن در دانشگاه پیام‌نور را به دلیل نبود محتوایی کاربردی، خودخوان بودن و عدم دریافت توضیحات استاد از سوی دانشجو و نیز نوع پرسش‌های آزمون پایانی این درس، مورد نقد جدی قرار داد و در پیگیری‌های خود درصدد برطرف کردن این مشکلات است.

اپلیکیشن حفظ کل قرآن کریم به صورت ترتیبی

مدرسه مجازی حفظ قرآن کریم به گفته تولیدکنندگان آن، اولین و تنهاترین اپلیکیشن حفظ کل قرآن کریم به صورت ترتیبی است. منظور از حفظ ترتیبی در این اپلیکیشن به این معنی است که حفظ آیات از ابتدای قرآن تا پایان آن صورت می‌پذیرد.

بلاتکلیفی ۳۵۰ میلیون از بودجه طرح ملی حفظ قرآن

در بیست و چهارمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به بلاتکلیف بودن ۳۵۰ میلیون تومان از بودجه طرح ملی حفظ قرآن که به سازمان پژوهش اختصاص یافته است، اشاره شد و تأکید شد اگر این سازمان تا پایان شهریورماه وضعیت مأموریت محول شده را روشن نکند، این بودجه به امر دیگری اختصاص یابد.

مکاتبه با وزرا برای انتصاب مدیران با شاخص‌های قرآنی

در صد و هفدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که یکشنبه، 21 شهریورماه برگزار شد، برنامه‌های قرآنی وزرای دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتباتی با وزرا برای ارائه برنامه‌هایی مبتنی بر امور قرآنی و نیز انتصاب مدیران با شاخص‌های تعیین شده در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، صورت گیرد.

افزایش چشمگیر تأسیس خانه‌های قرآن و عترت طی دو سال گذشته

مدیرکل اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به رشد چشمگیر تأسیس خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی طی دو سال گذشته گفت: تعداد خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی در کل کشور تا به امروز به هشت هزار و ۵۶۰ مورد رسیده است.

برنامه تحولی وزارت ارشاد در حوزه قرآن و عترت به زودی رونمایی می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه دیدار با علما در سفر به قم و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت:‌‌ ما در حوزه قرآن و عترت، که حوزه اصلی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برنامه‌ای تحوّلی و زیربنایی آماده کرده‌ایم که به زودی رونمایی می‌شود. در برنامه تحوّلی جدید به دنبال تمرکززدایی هستیم و در پیشبرد اهداف از نظرات بزرگان استفاده می‌کنیم.‌ فضای فرهنگی و هنری کشور باید به سمت تصمیم‌گیری گروه‌های نخبه در هر حوزه سوق یابد؛ کشور نخبه‌های فراوانی دارد و نباید یک نظر و سلیقه معیار عمل باشد.

اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی فارغ از مصلحت‌اندیشی‌‌‌ها به ناکارآمدی‌ها پایان دهد

یکی از فعالان قرآنی با اشاره به بی‌عدالتی در توزیع اعتبارات قرآنی و نقش تأثیرگذار دست‌های پنهان و حاكمیت روابط بر ضوابط در دوره‌های گذشته امور قرآنی، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات را خطاب قرار داده و نوشت: به عنوان مقام مطلع و دارای كسوت اجرایی و مدیریتی، به دور از مصلحت‌اندیشی در مبارزه با ناكارآمدی‌ها در عرصه فعالیت‌های قرآنی به این اقدام مهم دست زده و باعث ایجاد انگیزه مضاعف بین فعالان و مؤسسات قرآنی با خلع ید از مدعیان شوید.

موافقت با آغاز فعالیت ۱۱ مؤسسه قرآنی از سوی وزارت ارشاد

طی سی و پنجمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت که ۲۰ شهریورماه برگزار شد، پرونده ۱۱ متقاضی مؤسسه جدیدالتأسیس بررسی شد و موافقت اصولی دریافت کردند.

دلایل حضور کم‌رنگ چهره‌ها در مسابقات قرآن استان تهران

کریم دولتی، رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات نباید تمام افق فکری خود را در مسابقات خلاصه کنند، گفت: مطمئناً زمینه‌های دیگری غیر از مسابقات برای قاریان و حافظان وجود دارد که می‌توانند در آن عرصه‌ها به بروز استعدادهای قرآنی خود بپردازند.

مسابقات قرآن استان تهران پایان یافت

مسابقات قرآن استان تهران ۲۱ شهریورماه با برگزاری رقابت در دو رشته حفظ ۱۰ جزء و حفظ کل در بخش بانوان به کار خود پایان داد.

در این روز و در نوبت صبح ۲۵ شرکت‌کننده رشته حفظ ۱۰ جزء، رقابت خود را برگزار کردند و در نوبت بعدازظهر نیز ۲۲ شرکت‌کننده در رشته حفظ کل قرآن در حضور هیئت داوران به اجرای تلاوت پرداختند.

انتشار گزارش عملکرد مالی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی طی دو سال اخیر

در راستای شفاف‌سازی دریافت و هزینه‌کرد اعتبارات، گزارش عملکرد مالی اتحادیه، شامل بودجه‌های دریافتی و هزینه‌کرد را در دو بخش ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منتشر شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha