کد خبر: 4006456
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
از سوی سمت؛
چهل و پنجمین شماره دوفصلنامه «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی» از سوی سازمان سمت به صورت الکترونیکی منتشر شد. 
شماره جدید دوفصلنامه «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی» منتشر شدبه گزارش ایکنا، حیطه موضوعی این نشریه مربوط به مطالعات نظری و کاربردی کتاب‌های دانشگاهی است. نشریه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی که پیش‌تر نائل به کسب اعتبار علمی-پژوهشی شده بود، مطابق با آئین‌نامه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رتبه بندی نشریات علمی، موفق به کسب درجه علمی با رتبه «ب» شده است. این نشریه در سال ۱۳۹۷ به عنوان نشریه شایسته تقدیر پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب مورد تقدیر قرار گرفت و در سال ۱۳۹۸ یکی از مقالات چاپ شده در آن به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.
 
این نشریه در راستای اهداف اصلی سازمان در سال 1375 به منظور کمک به انعکاس روند تولیدِ علم، زیر عنوان «سخن سمت» و از سال 1388 با هدف تغییر وضعیت و تبدیل به فصلنامه علمی- پژوهشی، با نام«عیار»، منتشر شد و در مورخ 10/20/ 1391 از سوی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با نام «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی»، به مدیرمسئولی و سردبیری احمد احمدی و تحریریه جدید، به اعتبار علمی– پژوهشی دست یافت. شایان ذکر است در سال 1394 وضعیت انتشار این نشریه به دو فصلنامه تغییر یافت.
 
«پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی»‌ نشریه‌ای دانشگاهی است که با هدف معرفی آخرین یافته ‏های پژوهشگران و صاحب‌نظران در حوزه‏ کتاب دانشگاهی منتشر می‏‌شود و مقالات آن دستاورد طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و نقد و بررسی علمی، در حوزه کتاب دانشگاهی است.
 
در شماره جدید این نشریه مقالاتی با عناوین «سواد دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران» به قلم علیرضا پیروزان و نعمت‌‌الله فاضلی، «آسیب‌شناسی کاربرد زبان علم در کتاب‌های دانشگاهی» به قلم نعمت‌الله ایران زاده، سمیه آقابابایی و محمد مهدی زمانی «پژوهشی در کتاب‌های دانشگاهی از متظر نگارشی» نوشتهالهام سیدان، «کارکردشناسی مولفه‌های دیداری در کتاب‌های آموزشی» نوشته ابوطالب ایرانمهر و حسین داوری «نقد پارادایمی و هژمونیک گزارش اجلاس 2005 یونسکو» نوشته مصطفی همدانی، «دانش محتوایی تدریس پژوهش» نوشته مرتضی کریمی، سمیه حاتمی‌کیا و رویا پورحاجی، «پژوهشی در ضرورت تدریس زبان و ادبیات فارسی» اثر عبدالرسول فروتن و «پویایی فعالیت‌ها در آموزش مکالمه زبان عربی» نوشته دانش محمدی و یوسف نظری منتشر شده است.
 
دیگر مقالات این شماره شامل «الگوی تلفیقی طراحی سوال در کتاب‌های درسی دانشگاهی» نوشته مسعود کیانی و محمد آرمند «شناسایی و اولویت‌بندی اهداف و فعالیت‌های یادگیری» به قلم زهرا بابادی عکاشه، احمدرضا نصر اصفهانی و محمدرضا نیلی احمدآبادی «شناسایی و اعتباریابی اصول و معیارهای طراحی کتب درسی» به قلم حسن فانیدپور، محمدرضا نیلی احمدآبادی، علی دلاور و حسین کارآمد و «بایستگی‌ها و سنجش کتاب‌های دانشگاهی» نوشته مجید صادقی مزیدی، هستند.
 
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی jut.samt.ac.ir  از مطالب این نشریه بهره‌مند شوند. 
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: