قابلیت ۱۰ برابری نخبه‌‌یابی و نخبه‌پروری قرآنی در طرح اسوه/ حرکتی که نیازمند حمایت است
کد خبر: 4021139
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
مشاوره طرح اسوه بیان کرد:

قابلیت ۱۰ برابری نخبه‌‌یابی و نخبه‌پروری قرآنی در طرح اسوه/ حرکتی که نیازمند حمایت است

موسی سعیدی با بیان اینکه این طرح قابلیت گسترش دارد و تا ۱۰ برابر نخبگان قرآنی را تحت پوشش قرار می‌دهد گفت: اگر امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، می‌توان نخبگان بیشتری را به سمت قرآن سوق داد.

طرح آموزشی‌ ـ‌ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان قرآن ‌کریم با عنوان «اُسوه» با دغدغه تربیت قاریان متخلق به اخلاق قرآنی و ممتاز در فن تلاوت به همت شورای عالی قرآن و جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر از سال ۱۳۹۳ اجرا شد. این طرح این فضا را مهیا کرد تا سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن ‌به حوزه نوجوانان و جوانان اختصاص یابد. البته مشابه چنین طرح‌هایی با تفاوت‎هایی در محتوا و نحوه اجرا، با عنوان طرح ملی تلاوت با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طرح استعدادهای درخشان قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در حال برگزاری است.
 
بیش از هفت سال از اجرای طرح اسوه می‌گذرد؛ طرحی که می‌طلبد هر سال کامل‌تر از سال گذشته باشد؛ لذا با توجه به اهمیت آن در شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی و روند فعلی آن، با موسی سعیدی، از پایه‌گذاران طرح و مشاور طرح اسوه، گفت‌وگو کردیم؛ کسی که از سال‌های آغاز اجرای این طرح همراه آن بود تا نوجوانان و جوانان بسیاری را به سمت تربیت قرآنی سوق دهد. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

ایکنا_ برای ارتقای طرح اسوه و گسترش آن چه راهکار‌هایی را می‌توان در نظر گرفت؟
 
طرح «اسوه» مدت‌هاست که فعالیتش را آغاز کرده و جوانان و نوجوانان بسیاری آن را انتخاب کرده‌اند. این طرح به منظور تربیت همه‌جانبه جوانان و نوجوانان اقداماتی را انجام و توانمندی‌ آن‌ها را ارتقا می‌دهد. البته برای تحقق آن، یکی از مهمترین اقدامات، حمایت‌ مادی و معنوی از طرح اسوه است. طرح اسوه می‌تواند برای جمعیت بیشتری اجرا شود. زمانی می‌گفتند که مدیر کسی است که با کمترین امکانات بتواند بهترین کار‌ها را انجام دهد، اما امروزه جز با امکانات و بودجه نمی‌توان کار درست و حسابی انجام داد. هر چند امروز مدیریت و تمامی همکاران طرح اسوه ایثارگرانه آن را دنبال می‌کنند.

برخی از سازمان‌ها و کانون‌های فرهنگی یک‌صدم طرح اسوه کار نمی‌کنند، اما ده‌ها و شاید صد‌ها برابر از دولت و مجاری دیگر بودجه می‌گیرند، در حالی که اگر بررسی شود که آثار و فعالیت‌ کدام یک بیشتر است، بودجه بیشتری در اختیار این طرح قرار خواهد گرفت. همچنین نخبگانی دارای استعداد‌ حفظ و قرائت هستند، اما به‌ دلیل وضعیت مالی نمی‌توانند از این کلاس‌ها به نحو شایسته‌ای استفاده کنند و نیز برای شرکت در کلاس آنلاین نیازمند هزینه و حمایت هستند.
 
ایکنا_ به‌ جز بحث مالی چه موارد دیگری برای حمایت و تقویت این طرح نیاز است؟
 
راه‌اندازی یک مکان مشخص برای دبیرخانه این طرح ضروری است. قبلاً در قم ساختمانی را برای دبیرخانه طرح اسوه داشتیم که چندی پیش آن را گرفتند و جای دیگری را برای اجرای طرح اختصاص دادند، در حالی که زیبنده نیست این کار ارزشمند یک ساختمان یا محل مشخصی برای دبیرخانه نداشته باشد. این طرح در تهران هم یک مرکز مستقل ندارد. البته اگر امکانات باشد می‌توان در هر شهری این فعالیت را انجام داد.
 
سعیدی
 
یکی از مهمترین کار‌هایی که در طرح اسوه انجام می‌شود، آموزش معارف اهل بیت‌(ع) و راهبرد‌های کاربرد قرآن است که اصل آموزش قرآن است، لذا داشتن اساتید بهتر نیازمند حق‌الزحمه بیشتر است. انصافاً با زحماتی که استادان و مربیان و مدیریت طرح متحمل می‌شوند، این قابلیت وجود دارد که بتوانیم ۱۰ برابر این تعداد از نخبگان قرآنی را تحت پوشش قرار دهیم.

یادآوری می‌شود، دبیرخانه طرح اُسوه تاکنون 15 دوره حضوری و برنامه‌های مشاوره‌ای و غیرحضوری در فواصل دوره‌ها برای قاریان و حافظان نوجوان و جوان شامل اعضای رسمی و اعضای افتخاری برگزار کرده است و عضوگیری این طرح ملی از بین قراء و حفاظ زیر ۱۲ سال هر دو سال یک‌‌بار انجام می‌‌شود.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha