شهید «محمد نوری» و همراهی با سرداران جبهه‌های غرب و جنوب
کد خبر: 4039469
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
قاریان و عاملان قرآن در دفاع مقدس/27

شهید «محمد نوری» و همراهی با سرداران جبهه‌های غرب و جنوب

شهید نوری از دوران کودکی با حضور در مسجد سیدسجاد مجیدیه و شرکت در کلاس‌های قرآن، با آموزه‌های کلام وحی آشنا شد و سپس فعالیت‌های فرهنگی را دنبال می‌کرد و به عضویت پایگاه بسیج مسجد درآمد و همین امر موجب شد تا بیش از پیش به مبارزه علیه باطل علاقه‌مند شود.

شهید «محمد نوری» و همراهی با سرداران دلیر جبهه‌های غرب و جنوب/ شهادت در 20 سالگیبه گزارش ایکنا، شهدای دوران دفاع مقدس، عاملان به آموزه‌‌‌های قرآن بوده و سیره اهل بیت(ع) به ویژه سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) را سرلوحه طریق جاوید خود قرار داده بودند. در صف اول این مبارزات، قاریان خو‌ش‌خوان و حافظان آیات قرآن کریم نیز  حضور داشتند که نه‌ تنها جسم خود را در خدمت به وطن وقف کرده بودند، بلکه با صدای خود نیز روحیه‌ای مضاعف به رزمندگان می‌بخشیدند.

در روز پنجشنبه یاد می‌کنیم از شهید محمد نوری...

شهید نوری 19 تیرماه 1341 در خانواده‌ای متدین متولد شد. وی از همان دوران کودکی به دلیل حضور مستمر مادر و پدر در مسجد سیدسجاد مجیدیه تهران با فضای مسجد آشنا شد و مبانی دینی و آموزه‌های قرآنی خود را از این طریق فراگرفت.

او با شرکت در جلسات قرآن و برنامه‌های فرهنگی مسجد سید سجاد روز به روز آموزه‌های دینی‌اش را تکمیل و تقویت کرد و این تلاش او در این راه موجب شده بود تا او را به عنوان سرگروه برای چندین نوجوان انتخاب کنند تا به آموزش مسائل دینی و آموزه‌های قرآنی بپردازد.

دوران دبیرستان شهید نوری با اوج گیری مبارزات علیه رژیم ستم شاهی همراه بود، لذا محمد نیز در فعالیت‌های سیاسی فعال بود به‌طوری که در راهپیمایی‌ها، تظاهرات و مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی و پخش اعلامیه‌های حضرت امام(ره) شرکت می‌کرد و در همین تظاهرات بود که از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و مجروح می‌شود.

همراهی با شهیدان وزوایی و قجه‌ای

شهید نوری پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خط مبارزه را در دولت جمهوری اسلامی و در قالب کمیته‌های انقلاب و در زمینه پاکسازی عناصر ضد انقلاب ادامه داد. وی در کنار آن همواره به فعالیت‌های خود در بسیج مسجد سید سجاع(ع) ادامه داد. او علی‌رغم قبولی در آزمون دانشگاه افسری ارتش، خدمت در سپاه پاسداران را مناسب‌تر تشخیص داد و به عضویت سپاه درآمد.

وی با شروع جنگ وارد میدان نبرد حق علیه باطل شد. محمد در آخرین اعزامش که همراه با شهید «وزوایی» بود، به نیروهای تیپ 27 محمد رسول الله(ص) نرسید، در نهایت همراه با شهید «محسن وزوایی»، کنار شهید «حسین قَجه‌ای»، در گردان «سلمان» سازماندهی شدند و حماسه گردان سلمان، در عملیات الی‌بیت‌المقدس، توسط او و دیگر همرزمانش رقم خورد. حماسه‌ای که فرماندهان این عملیات، اذعان داشتند که اگر انجام نمی‌شد، کل عملیات الی بیت‌المقدس را تحت الشعاع قرار می‌داد.

شهید نوری در نهایت پس از سپری شدن 20 بهار از عمرش، در صبحگاه 10 اردیبهشت سال 1361 در آغاز عملیات الی‌ بیت‌المقدس در ام‌الرصاص عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت رسید.

پیکر شهید محمد نوری در قطعه 26 گلزار شهدای بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

فرازی از وصیتنامه شهید محمد نوری

«شما مردم مسلمان هرگز در کار دین، سستی نکنید و از  تباه دنیا اندوهناک نباشید زیرا که شما فاتح و پیروزمند‌ترین مردم دنیا هستید، اگر در ایمان خود ثابت و استوار باشید.

خدایا شهادت در راه خود را به من عنایت کن تا بتوانیم همانند هم‌‎سنگرانم و هم‌فکرانم با خون خویش، شعار« قولوا لا الا الله» را زنده نگه دارم و همچنان فریاد عظیم میلیون‌ها مسلمان آزاده و مستضعف در سر تا سر جهان که فریاد حق طلبی و همان فریاد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را به تثبیت رسانم، به همین دلیل؛ اگر چه تا به حال سعادت حضور در جبهه و صحنه‌های نبرد و صحنه‌های نبرد حق بر باطل را پیدا نکردم و خود را آماده آماج گلوله‌های سربی و آمریکایی منافقین در داخل می‌دیدم ولی اکنون که این سعادت، نصیب من شد می‌خواهم جبهه روم و در آنجا نیز بتوانم نقش کوچکی در یاری اسلام و مسلمین داشته باشم».

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha