از ضرورت نوآوری در قالب‌های لحنی قرائت تا تجربه حبس برای تماشای تلویزیون ایران
کد خبر: 4040779
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
داور عراقی در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح کرد؛

از ضرورت نوآوری در قالب‌های لحنی قرائت تا تجربه حبس برای تماشای تلویزیون ایران

شیخ میثم التمار، داور عراقی رشته صوت و لحن در مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران خواستار توجه بیشتر قاریان نسل جدید به نوآوری در قالب‌های لحنی و همچنین تمرکز بر تناسب میان نغمات مورد استفاده در تلاوت با معنای آیات شد.

شیخ میثم التمار، استاد قرائت قرآن عراق و ذاکر اهل بیت(ع)

سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام ۱۴ اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار اندیشه حوزه هنری تهران به کار خود پایان داد.

خبرگزاری ایکنا در حاشیه برگزاری فینال این رقابت‌ها با شیخ میثم التمار، از اساتید قرائت قرآن و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در عراق و داور بخش صوت و لحن سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، گفت‌وگو کرده است که در ادامه مشروح آن می‌آید.


بیشتر بخوانید:


شیخ التمار درباره پیشینه آشنایی خود با این مسابقات گفت: از سال 2005 به‌طور پیوسته در مسابقات قرآنی بین‌المللی ایران و دیگر رقابت‌های قرآنی در ایران شرکت کرده‌ام. ابتدا در سال 2005 و در دوره بعدی به عنوان داور در این مسابقات شرکت کردم. علاوه بر این در دیگر مسابقات قرآنی که از سوی حوزه علمیه قم و آستان قدس رضوی برگزار شده است و همچنین مسابقه پیرغلامان حسینی ویژه ذاکران اهل بیت(ع) در همدان شرکت کرده‌ام. در این دوره از مسابقات نیز در بخش صوت و لحن به عنوان داور حضور یافتم.

این قاری برجسته عراق درباره سطح مسابقات در بخش صوت و لحن از نظر نغمات و مقامات مورد استفاده و همچنین مهارت شرکت‌کنندگان گفت: قاریان محترم کوشیدند تا دانش خود در زمینه قرائت را در عمل پیاده کنند، ولی از آن‌ها می‌خواهم که نوآوری بیشتری داشته باشند و با به‌کارگیری صحیح نظامات و قالب‌های لحنی جدید، کیفیت تلاوت خود را ارتقا بخشند.

استاد التمار در پاسخ به این سؤال که نغمات و مقامات مورد استفاده قاریان در این مسابقات تا چه اندازه با معنای آیات تلاوت‌شده هماهنگ بود؟ تصریح کرد: در این زمینه چیزی نیافتم. در دستورالعمل داوری بر رعایت تناسب میان نغمه و مقام تلاوت و معنای آیات تأکید شده است اما قاریان محترم توجه چندانی به این موضوع نکردند.

شیخ میثم التمار، استاد قرائت قرآن عراق و ذاکر اهل بیت(ع)

داور عراقی با اشاره به شعار مسابقات «یک کتاب، یک امت»، گفت: این مسابقات را از 26 سال قبل دنبال می‌کنم. به عبارتی دیگر از دهه نود میلادی و از دوران بعث همواره این مسابقات را پیگیری کرده‌ام و حتی در زمان حاکمیت رژیم صدام به دلیل دنبال کردن و تماشای تلویزیون ایران در عراق زندانی شدم. این مسابقات همواره با نظم و ترتیب عالی برگزار شده و از نظر شعارهای مورد استفاده نیز همواره اندیشیده شده و با هدف تشویق مسلمانان به وحدت و برادری و کنار گذاشتن اختلافات تعیین شده است. امیدوارم این مسابقات همواره ادامه یابد و از خداوند برای برگزارکنندگان آن طلب موفقیت و بهروزی دارم.

این استاد قرائت و ذاکر اهل بیت(ع) درباره کیفیت برگزاری این دوره از مسابقات که به دلیل شیوع بیماری کرونا به شکل مجازی برگزاری شد، اظهار کرد: سبک برگزاری این مسابقات یعنی حضور داوران در محل مسابقات و مشارکت مجازی قاریان از طریق سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، بسیار خوب و برنامه‌ریزی‌شده و تحت تدابیر خاص بهداشتی حاکم بر جهان انجام گرفت. با این حال در مواردی شاهد بروز مشکلات فنی در ارتباط اینترنتی بودیم. اما نظم و ترتیب برگزاری مسابقات بسیار چشمگیر و ممتاز بود. در پایان نیز از خبرگزاری ایکنا کمال تشکر می‌کنم و برای دست‌اندرکارانش آرزوی توفیق دارم.

انتهای پیام
captcha