جامعیت وجود الهی در جهان + فیلم
کد خبر: 4042362
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
درس‌گفتار «آیات و حیات» / ۱۱

جامعیت وجود الهی در جهان + فیلم

هیچ نقطه و جهتی در عالم خالی از وجود خدا نیست، خدا منزه از این است که فقط در مسجد، کلیسا یا در جایی مادی باشد، خداوند در همه جا هست و قبله گواه بر یکپارچگی بشریت است. قبله ما را متحد می‌کند و نشانه وجود خدا در جایی خاص نیست؛ به هر کجا رو کنید خدا همان‌جاست.

12/ قبله برای اتحاد بشریت است/آیه 115 سوره بقره

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در یازدهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 115 سوره بقره تأکید کرد که خداوند متعال قبله را برای یکپارچگی بشریت تعیین کرده است.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در یازدهمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن و الرحیم. الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

دوستان و عزیزان، برادران و خواهرانم سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

در این آیه مبارکه که می‌خواهیم بر آن تمرکز کنیم، آیه 115 سوره بقره است که در آن درسی درباره جامعیت وجود الهی در جهان دریافت می‌کنیم و آن جامعیت حضور خداوند در همه جاست.

خداوند در آیه 115 سوره بقره می‌فرماید: «مالکیّتِ مشرق و مغرب فقط ویژه خداست؛ پس به هر کجا رو کنید آنجا روی خداست. یقیناً خدا بسیار عطا کننده و داناست».

عزیزان لازم نیست در زیر و رو و شرق و غرب زمین به دنبال خدا باشید. خداوند جا و مکان ندارد. شرق و غرب همگی متعلق به خداوند است و همان طور که می‌دانید هر نقطه از زمین به نسبت جایی که ما ایستاده‌‌ایم شرق یا غرب است، هیچ نقطه‌ای از زمین نیست که شرق و غرب نداشته باشد.

مشرق و مغرب دال بر موجودیت لایتناهی خداست؛ زیرا مشرق و مغرب که دال بر جهت‌هاست، متعلق به خداست و وجود خدا دربرگیرنده همه جهت‌هاست؛ از همین رو هیچ نقطه و جهتی در عالم خالی از وجود خدا نیست. لذا در هر کجا باشی هیج نقطه‌ای از زمین و هیچ جهتی از وجود خدا خالی نیست.

بنابراین انسان هر رفتاری که انجام دهد، هر جایی که بایستد و هر جهتی که رو کند، آنجا خداست و از همین رو آیه برای اطمینان‌بخشی در این خصوص است که انسان را خاطر جمع کند که خدا فقط در مسجد، کلیسا و عبادتگاه‌ها نیست. خدا منزه از این است که فقط در مسجد یا کلیسا یا در جایی مادی باشد، خداوند در همه جا هست. وجود خدا در مسجد و خارج مسجد هیچ فرقی نمی‌کند زیرا خدا در همه جاست.

اما قصه قبله را جاهلان به داستان خود تبدیل کردند، بنی‌اسرائیل و بعضی از اهل کتاب وارد بحث قبله ما و قبله شما و جهت ما و جهت شما شدند. این آیه و همچنین آیه 142 سوره بقره از همین دوگانه مشرق و مغرب و داستان قبله سخن می‌گوید. عزیزان من، قبله دال بر خدا نیست.

قبله گواه بر یکپارچگی بشریت است. قبله ما را متحد می‌کند و قبله نشانه وجود خدا در جایی خاص نیست و اشاره‌ای به خدا ندارد. به هر کجا رو کنید خدا همان جاست؛ قبله و قبله‌ها که مکان آن از زمانی به زمان دیگر تغییر کرده است، اول بیت‌المقدس بود، بعد کعبه در جزیرة‌العرب قبله شد، این قبله نمادین است و برای متحد و یکپارچه کردن توان انسان و ظرفیت‌های پراکنده امت اسلام است. قبله دال بر خدا نیست و بر یکپارچگی تلاش‌ها و ظرفیت‌های انسانی دلالت دارد. از درگاه خداوند متعال می‌خواهیم توفیق فهم توحید و دوری از شرک و مظاهر ساختگی و ظاهری و توفیق ایمان و اخلاص و عبادت را عنایت کند و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha