سند تحول دولت هم‌راستایی با بیانیه گام دوم انقلاب ندارد
کد خبر: 4069110
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

سند تحول دولت هم‌راستایی با بیانیه گام دوم انقلاب ندارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند تحول دولت هم‌راستایی با بیانیه گام دوم انقلاب ندارد، اگر در بیانیه گام دوم انقلاب به بخش علمی و پژوهشی را نگاه کنیم، خواهیم دید که یک بخش منویات و مطالبات رهبری است و یک بخش هم راهکارهای ارائه شده در خصوص موضوعات علمی و پژوهشی است که این مطالبه از جوانان شده و بر جهاد علمی هم تاکید شده است.

ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز 15تیرماه، در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: شاید بتوان ادعا کرد که ما حکمرانی در آموزش عالی نداریم. در حکمرانی چهار اقدام شامل سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، برنامه‌ریزی و اجرا که همان تصدی‌گری است، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در آموزش عالی کشور سیاستگذاری تقریبا انجام نمی‌شود، تنظیم‌گری بسیار ضعیف است، برنامه‌ریزی منفعلانه اما تصدی‌گری قدرتمند است، ادامه داد: متاسفانه این موضوع در صنعت کشور هم دیده می‌شود.

سوزنچی با اشاره به تعدد اسناد بالادستی در حوزه آموزش عالی اظهار کرد: با توجه به این اسناد سوالاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه سیاست علمی کشور ما چیست؟ ابزارهای تنظیم‌گری ما کدام است؟ برنامه علمی ما چقدر فعالانه و چقدر منفعلانه است؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت: با وجود نهادهای بالادستی، نهادهای میانجی و نهادهای مجری مشکل اصلی از لحاظ سطوح در کشور ما این است که سراغ نهادهای مجری رفته‌ایم؛ ارتباطات به خوبی شکل نگرفته است و هیچکس قبول نمی‌کند در همان سطحی که تعریف شده، کار کند.

سوزنچی اضافه کرد: در حال حاضر کارکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی عملا تبدیل به حل اختلاف شده است. از طرفی کمیسیون آموزش مجلس هم فعالیت‌های سیاسی دارد. از طرف دیگر سازمان برنامه و بودجه هم که محل تامین اعتبار است، کار خود را انجام می‌دهد. شورای عتف هم عملا تعطیل است.

وی با بیان اینکه سند تحول دولت هم‌راستایی با بیانیه گام دوم انقلاب ندارد، اظهار کرد:  اگر در بیانیه گام دوم انقلاب به بخش علمی و پژوهشی را نگاه کنیم، خواهیم دید که یک بخش منویات و مطالبات رهبری است و یک بخش هم راهکارهای ارائه شده در خصوص موضوعات علمی و پژوهشی است که این مطالبه از جوانان شده و بر جهاد علمی هم تاکید شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید سیستم‌ها را طوری تغییر دهیم که تمام دغدغه استاد دانشگاه تدریس باشد. اگر بتوانیم در این راستا کاری انجام دهیم، آنچه مورد نظر رهبری است و می‌تواند ما را به قله دانش برساند، انجام داده‌ایم.  

وی با اشاره به روند ماموریت‌گرایی در دانشگاه‌ها افزود: از این منظر می‌توان دانشگاه‌ها را به سه دسته تقسیم کرد؛ دانشگاهی که ماموریت علمی دارد، دانشگاهی که ماموریت منطقه‌ای را دنبال می‌کند و دانشگاهی که ماموریت آموزشی دارد. لذا بین این سه ماموریت باید تفکیک قائل شد و تکلیف دانشگاه‌ها را بر این اساس باید مشخص کرد.

سوزنچی با اشاره به نگاه یکپارچه در حوزه آموزش و پژوهش اظهار کرد: دانشگاه مدرن مبتنی بر اصل یکپارچگی آموزش و پژوهش است؛ یعنی باید چیزی را آموزش دهیم که در مورد آن پژوهش کرده‌ایم. در این مورد نیز ضعف داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چرا نگاه اتمیزه در بطن ارتقای دانشگاه ماست و رشد هر استادی هم تنها برای خودش و نه دانشگاه است. مورد دیگر که باعث تعجب است، این است که در دانشگاه ارتقای اداری با ارتقای علمی گره خورده و مسیرهای موازی رشد مسدود است.

وی  عنوان کرد: درست است که یکسری افزایش حقوق در دانشگاه‌ها صورت گرفته اما در واقع اگر در دانشگاه‌ها مرز تامین مالی را نتوانیم حل کنیم، این کشتی روزی به گل خواهد نشست. گره خوردن حقوق به عملکرد چه در دانشگاه و چه برای اعضای هیات علمی نیز پیشنهاد می‌شود چون به نظر می‌رسد باید تحولات جدید در این زمینه نیز صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha