آمار خواندن روضه‌های ناصحیح و دروغ بالاست
کد خبر: 4073779
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
حجت‌الاسلام قادری:

آمار خواندن روضه‌های ناصحیح و دروغ بالاست

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های «راویان مکتب حسینی» ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم بیان کرد: مبلغان در سخنرانی و روضه‌ها از مطالب متقن و صحیح استفاده کنند.

مبلغان در سخنرانی و روضه‌ها از مطالب متقن و صحیح استفاده کنندبه گزارش ایکنا به نقل از سایت بلاغ، به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم ۱۴۰۱، با محوریت «جهاد تبیین» با حضور مبلغان و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدتقی قادری از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه با موضوع «سوژه‌های سخن در ماه محرم» در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قادری در بخش اول سخنان خود بر ضرورت به‌کارگیری روش‌های سخنرانی در مجالس محرم اشاره کرد و افزود: از روش‌هایی که می‌توان در مجالس ماه محرم استفاده کردبکارگیری روش «پرسش و پاسخ تحلیلی از واقعه عاشورا» است. این روش به تولید فکر در مخاطب نقش بسزایی را دارد.

وی در ادامه، توجه به نحوه بیان یک مطلب و نیز کاربردی بودن محتوا را امری مهم در موفقیت یک سخنران برشمرد و افزود: اینکه هم اکنون بعد از گذشته چندین سال از شهادت شهید مطهری، سخنرانی‌های ایشان همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته به جهت نحوه بیان و کاربردی بودن محتوای آن است.

او در ادامه مطالب خود به ارائه نمونه‌ای از سوال در خصوص روش «پرسش و پاسخ تحلیلی از واقعه عاشورا» پرداخت و تصریح کرد: به‌کار گیری پرسش‌هایی مانند؛ چرا با وجود اینکه معاویه به فرزند خود یزید گوشزد کرده بود که با امام حسین(ع) وارد در جنگ نشود و درخواست بیعت از ایشان نگیرد چرا یزید این کار را انجام داد و اساساً چه جریان یا چه فردی باعث شد یزید مرتکب خطای بزرگی چون ورود به جنگ با فرزند پیامبر خاتم(ص) شود؟ این گونه از پرسش‌ها و ارائه پاسخ‌های صحیح به آن می‌تواند به ایجاد و تولید فکر در مخاطب منجر شود.

استاد حوزه و دانشگاه پرداختن به تحلیل جلوه‌های عملی عاشورا را سوژه‌ای دیگر در یک سخنرانی موفق اشاره کرد و گفت: مناسب است در ایام تبلیغی ماه محرم، مبلغان از موضوعاتی چون تحلیل جلوه‌های عملی عاشورا استفاده کنند، مبلغان در منابر خود جلوه‌هایی مانند صبر، عزت‌طلبی، ایثار و مواسات، تواصی و ... را اشاره و آن را  با جامعه امروزی تطبیق کنند.

قادری بر اهمیت اتقان مطالب سخنرانی و صحّت متن روضه اشاره و اظهار کرد: متاسفانه آمار به‌کارگیری و استفاده مطالب غیر متقن و خواندن روضه‌های ناصحیح و دروغ در مجالس ماه محرم به شدت بالا رفته است. مبلغان تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرند تا در سخنرانی و روضه‌ها از مطالب متقن و صحیح استفاده کنند.

قادری در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: مبلغان می‌توانند برای انتخاب یک سوژه جدید و کاربردی جهت ایام تبلیغی ماه محرم، به یادداشت «شرح و تفسیر دوازده خصیصه اهل بیت و اصحاب امام حسین(ع)» که در تارنمای بلاغ انتشار یافته است، مراجعه کرده و از مطالب آن استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha