جدایی قرآن از عترت مهمترین عامل مهجوریت قرآن است
کد خبر: 4081979
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
حجت‌الاسلام حسنی:

جدایی قرآن از عترت مهمترین عامل مهجوریت قرآن است

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خدشه‌دار کردن بین قرآن و عترت را یکی از مهمترین عوامل مهجوریت قرآن برشمرد و گفت: شبهه‌‌افکنی در علوم قرآنی باعث متروک شدن و به حاشیه رفتن قرآن می‌شود، لذا فعالان قرآنی باید در این خصوص تلاش و با شبهه‌افکنی‌ها مقابله کنند.

حجت‌الاسلام محمد حسنی، رئیس سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد حسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در آیین اختتامیه بیست و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران که امروز 8 شهریورماه، در تالار قدس آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مسابقات قرآن تنها مسابقاتی است که بازنده ندارد، هرچند تقدیر از برگزیدگان انجام می‌شود، اما این ظاهر است و در واقع همه کسانی که در مسیر مسابقات قرآن قرار می‌گیرند، جزو برندگان هستند.

وی با اشاره به آیه 30 سوره فرقان که خداوند می‌فرماید «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، «در آن روز رسول (به شکوه از امت در پیشگاه رب العزّه) عرض کند: بارالها (تو آگاهی که) امت من این قرآن را به کلی متروک و رها کردند»، افزود: این سؤال مطرح است که مهجور یعنی چه؟ مهجور یعنی چیزی را از صحنه و متن خارج کردن و به حاشیه بردن که می‌گویند آن چیز متروک شده، لذا وقتی سخن از مهجوریت قرآن به میان می‌آید یعنی قرآن به حاشیه برده شده است.

حسنی ادامه داد: نقطه مقابل مهجوریت، مرجعیت است و مرجعیت قرآن یعنی اینکه ما در زندگی خود قرآن را به متن بیاوریم و ملاک، معیار، میزان و سنجش فعل و ترک فعل ما قرآن باشد.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: باید آنچه باعث به حاشیه رفتن قرآن می‌شود را بشناسیم تا آن را از مهجوریت خارج و آن را به مرجعیت تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: آنچه باعث به حاشیه رفتن قرآن می‌شود امور و افعالی است که باید انجام شود و ترک شده و یا افعالی است که نباید انجام شود و انجام می‌شود این باید و نبایدها در انجام افعال باعث مهجوریت قرآن می‌شود.

حسنی اضافه کرد: توجه نکردن به یادگیری قرآن، نبود آموزش قرآن به دیگران، ترک تلاوت قرآن، عدم تدبر در قرآن، ترک اوامر و نواهی قرآن، ترک اعتماد به درستی وعده‌های قرآن، ترک دفاع از قرآن در زمان توهین به این کتاب مقدس، ترک ترویج فرهنگ قرآن، ترک آداب عمل به قرآن و ترک تلاش برای حفظ قرآن از جمله مواردی است که باعث مهجوریت و به حاشیه رفتن قرآن است.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران خدشه‌دار کردن بین عترت و قرآن را یکی از مهمترین عوامل مهجوریت قرآن برشمرد و افزود: شبهه‌افکنی در علوم قرآنی باعث متروک شدن و به حاشیه رفتن قرآن می‌شود، لذا فعالان قرآنی باید در این خصوص تلاش کنند و با شبهه‌افکنی‌ها مقابله کنند.

وی بیان کرد: شبهه‌افکنی در جامعیت قرآن دیگر عامل مهجوریت است، قرآن جامع همه موارد موردنیاز تحول یک انسان است. شبهه‌افکنی در مرجعیت علمی قرآن و قائل شدن به جدایی دین از سیاست دیگر عامل به حاشیه رفتن قرآن شده است.

حسنی تصریح کرد: این توطئه در جدایی دین از سیاست باعث شاخه شاخه شدن امت اسلام شد تا مسلمانان جهان را به جان هم بیاندازند، لذا بر این امر قائل بودند که مسلمانان نیاز به حکومت اسلامی ندارند تا به این وسیله بتوانند سرمایه‌های مسلمانان را غارت کنند.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران شبهه‌افکنی در معجزه بودن قرآن و شبهه‌افکنی در وجود تعارض در قرآن برای اینکه اعتبار این کتاب مقدس را در بین امت اسلامی از بین ببرند از دیگر عوامل در مهجوریت قرآن بیان کرد و گفت: این در حالی است که برای فرد و افرادی که عمیق به مفاهیم قرآن بپردازند هیچ تعارضی باقی نمی‌ماند.

وی اضافه کرد: شبهه‌افکنی در اینکه برخی از احکام از جمله وجوب حجاب در قرآن وجود ندارد، با توجه به اینکه آیه 30 سوره «نور» به صراحت بر وجوب حجاب اشاره کرده است، اما برخی از سلبیریتی‌ها نیز بر این امر اصرار دارند که احکامی در باب حجاب در قرآن نیامده است.

حسنی با اشاره به تلاش ارتش جمهوری اسلامی ایران که در امر مهجوریت‌زدایی قرآن پیشتاز است، گفت: تفسیر به رأی قرآن که برخی نظر خود را درباره آیات می‌نویسند نیز از اموری است که باعث مهجوریت قرآن می‌شود، لذا تا فعل‌هایی که باید ترک شود همچنان انجام شود و فعل‌هایی که باید انجام شود، همچنان انجام نشود این مهجوریت در قرآن تداوم دارد.

انتهای پیام
captcha