صنعت چاپ خراسان رضوی با ایجاد اشتغال 30 هزار نفر نیازمند حمایت دولت است
کد خبر: 4096802
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵

صنعت چاپ خراسان رضوی با ایجاد اشتغال 30 هزار نفر نیازمند حمایت دولت است

یک پیشکسوت صنعت چاپ گفت: با در نظر گرفتن جایگاه مهم صنعت چاپ و اشتغال بیش از 30 هزار نفر از جامعه کارگران خراسان رضوی در این حوزه نیاز به حمایت‌های دولتی بیش از پیش ضرورت دارد.

صنعت چاپبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمودرضا برازش، یک پیشکسوت صنعت چاپ در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ و تجلیل از فعالان صنعت چاپ خراسان رضوی که 12 آبان‌ماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در زنجیره تولید ثروت، کار و ارزش، جایگاه صنعت چاپ بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در یک دوره زمانی این صنعت، به‌عنوان صنعت انتقال رنگ به کاغذ تعریف می‌شد، اما امروزه این عرصه به اندازه‌ای توسعه یافته است که یک شاخه مهم از هر صنعت، مربوط به خدمات چاپ و بسته‌بندی است و از صنایع خودروسازی گرفته تا مدارهای الکترونیکی و کارت‌های هوشمند اعتباری، این صنعت چاپ است که محور تولید محسوب می‌شود.

برازش اضافه کرد: صنعت چاپ در واقع هویت ماست و اگر این صنعت فعال نباشد، نه فقط کتاب و زنجیره خلق دانش، بلکه حتی کارت‌های شناسایی و بسته‌بندی محصولات غذایی ناممکن خواهد بود که این نیز باعث می‌شود تا جهان بدون چاپ خارج از تصور تلقی شود.

این پیشکسوت صنعت چاپ به جایگاه مهم و مؤثر خراسان رضوی در صنعت چاپ کشور اشاره کرد و گفت: هنوز در هیچ نقطه دیگری از کشور همچون مشهدالرضا(ع)، یک شهرک مستقل برای چاپ و بسته‌بندی وجود ندارد.

وی افزود: علاوه بر این، به کمک دانشگاه فردوسی مشهد، نخستین دوره‌های تربیت و تعالی آموزه‌های این صنعت در خراسان رضوی اجرا شد و فعالان این عرصه از اقصی نقاط استان با حضور در دوره‌های آموزشی، دانسته‌های خود را ارتقاء دادند.

برازش اظهار کرد: با این وجود، متأسفانه در چند سال گذشته هیچ دستگاه چاپ به‌روزی وارد کشور نشده، این در حالی است که جهان چاپ یک دنیا پیشرفت کرده است، صاحبان صنایع داخلی دچار کاستی‌های فراوان در این صنعت هستند.

این پیشکسوت صنعت چاپ بیان کرد: در صنعت شیرینی و شکلات، قوطی‌های کنسرو و بسته‌بندی‌های محصولات کشاورزی به روز شده است، لذا اگر مطابق با استانداردهای روز دنیا در حوزه بسته‌بندی اقدام نشود، این صنایع در بازار جهانی جایگاهی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این جایگاه مهم و اشتغال بیش از 30 هزار نفر از جامعه کارگران خراسان رضوی در صنایع چاپ و بسته‌بندی، نیاز به حمایت‌های دولتی بیش از پیش ضرورت دارد تا نوسازی صنایع تسهیل و تسریع و خلأ به‌وجود آمده در سال‌های اخیر نیز جبران شود.

در این مراسم از بهاره زوار به‌عنوان نسل چهارم خانواده صنعت چاپ، محمد لطفی، روح‌الله زبرجدیان و وحید واحدی به‌عنوان کارآفرینان برتر، علی پرور و محمدرضا صافدل به‌عنوان پیشکسوت، غلامرضا صحراگرد به‌عنوان نوآور برتر، سیدمحمدحسن میرفندرسکی، مجید مشرقی، ایمان امیر و احمد غفوری به‌عنوان صادرکننده و کارآفرین نمونه در حوزه صنعت چاپ تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha