رشد 150 درصدی صنایع چاپی خراسان رضوی در سال 1400
کد خبر: 4096774
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴

رشد 150 درصدی صنایع چاپی خراسان رضوی در سال 1400

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با اشاره به رشد 150 درصدی صنایع چاپ استان در سال 1400 گفت: طبق برآوردها با تسریع روند تسهیل‌گری‌ها تا سه سال آینده ظرفیت چاپ بیش از 10 برابر رشد خواهد کرد.

صنعت چاپبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی مغانی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ و تجلیل از فعالان صنعت چاپ خراسان رضوی که 12 آبان‌ماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر صنعت چاپ در سال‌های اخیر، اظهار کرد: زمانی که سکان این اتحادیه به دست ما سپرده شد، در مجموع تنها پنج واحد صنعتی، پروانه فعالیت داشتند و بر همین اساس، تعداد واحدهای دارای پروانه در مدت یک‎ سال، به 85 واحد رسید و مجوز برگزاری انتخابات برای اتحادیه صنف دریافت شد.

وی ادامه داد: تمام راهبرد ما این بود که به صنعت چاپ توجه شود و دیگر واحدهای فعال در این عرصه در زیرزمین‌ها فعالیت نکنند. بر همین اساس در دولت دهم، طرح تشکیل شهرک چاپ در شهرک صنعتی تصویب شد و اگرچه در آن زمان تنها 14 چاپخانه فعال در مشهد فعالیت داشتند، اما به لطف هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی که صورت گرفت، مقرر شد تا اراضی 160 هکتاری در شهرک صنعتی توس به این صنعت اختصاص یابد و امروزه بیش از 128 واحد در شهرک صنعتی توس مشغول فعالیت هستند که 80 درصد این واحدها نیز به‌طور کامل فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه به برکت فراهم شدن این زیرساخت‌ها ظرفیت صادرات صنایع چاپ در سال گذشته بیش از 150 درصد رشد داشته است. طبق برآوردها، اگر تسهیل‌گری‌ها با همین سرعت ادامه یابد تا سه سال آینده ظرفیت چاپ بیش از 10 برابر رشد خواهد کرد.

مغانی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از صنعت چاپ بیان کرد: سال‌هاست که به دلایلی از جمله گرانی ارز، دوگانگی‌ میان وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بیگانگی دولتمردان با بسته‌های حمایتی از صنعت چاپ، شاهد فرسودگی مزمن ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت چاپ هستیم.

وی یادآور شد: اکنون هزینه واردات یک ماشین چاپ چهار رنگ به یک میلیون و 500 هزار یورو رسیده و این زیرساخت‌های گران‌قیمت باعث شده تا برای فعالیت در این عرصه به سرمایه اولیه زیادی نیاز باشد. خوشبختانه در شرایط کنونی بسته‌های تسهیلات نوسازی و وام‌های کم‌بهره به کمک تولیدکنندگان آمد و فعالیت مجاهدانه فعالان این صنعت را مورد حمایت قرار داد.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی اظهار کرد: در خراسان رضوی بیش از ۴۰۰ واحد چاپخانه، لیتوگرافی و جعبه‌سازی، ۱۰۶ شرکت تبلیغاتی و ۴۴۱ ناشر فعال وجود دارد که در شش ماهه نخست سال جاری موفق به صادرات ۳۱ میلیون تن کتاب و فرآورده‌های چاپی به ارزش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شده که هم در وزن و هم در ارزش در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۵درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام
captcha